2018-12-25, 15:21
Medlem
kukflashs avatar
Var hos tjejens släkt igår och hennes farsa hade köpt en air fryer som han visade upp och bjöd på pommes. Blev förvånad över hur gott det smakade och dessutom ingen olja. Smakade mycket mer potatis än när jag kör i vanlig fritös! Så idag har jag fyndat en airfryer på nätet och tänkte att vi som har såna här maskiner kan dela med sig av recept. Vet att det finns vissa modeller där man kan ha lite olja i och även ni får komma med recept även om det inte är en air fryer per se.
Citera
2019-02-25, 00:12
Medlem
TraXzmans avatar
Ska vi först försöka reda ut temperaturerna och tiderna här först ?

1. Kycklingklubba kryddad/marinerad rostad, grillad, temp = tid =
1.1 Kycklingklubba panerad , dubbelpanerad rostad, friterad , temp = tid =

Ev olika temp under tiden för hela nr 1 ?

2. Kycklinglår med ben (såna stora) kryddad/marinerad rostad, grillad, temp = tid =
2.1 Kycklinglår med ben (såna stora) panerad, dubbelpanerad rostad, friterad , temp = tid =

Ev olika temp under tiden för hela nr 2 ?

3. Kycklingbröst kryddad/marinerad rostad, grillad, temp = tid =
3.1 Kycklingbröst panerad , dubbelpanerad rostad, friterad , temp = tid =

Ev olika temp under tiden för hela nr 2 ?

4. Kycklingfilé kryddad/marinerad rostad, grillad, temp = tid =
4.1 Kycklingfilé panerad , dubbelpanerad rostad, friterad , temp = tid =

Ev olika temp under tiden för hela nr 4 beroende på tjocklek (man bankar ut likt en snitzel) ?

5. Hel kyckling kryddad/marinerad rostad, grillad, temp = tid =

Ev olika temp under tiden för nr 5

Ett tips iaf tycker jag när det kommer till paneringen är att spraya med lite olja på paneringen när den hårdnat något lite grann inkl vända såklart på köttet

Vissa airfryers får man inte använda olja på maten, hur kommer det sig?

Så proffsen för Airfryer, vad är de idealiska graderna celsius och tiderna att få det perfekt och saftigt och en perfekt friterad panering 1-5 ? Diskuttera....
Citera
2019-02-26, 11:29
Medlem
Jag har väldigt svårt att acceptera tanken att något med panering skulle kunna bli gott utan att drypa av fett.
Likaså i pommes är fettet en ingrediens som man inte bara kan skippa.
Men så har jag aldrig ätit ur en airfryer.
Citera
2019-02-26, 18:45
Medlem
.diyus avatar
Visste inte att såna här fanns men blev intresserad nu. Den tillagar hela rätten alltså? Man kan stycka upp en kyckling och lägga i rå, eller måste man tillaga köttet först?

Älskar kyckling ( ) och det här låter intressant. Funderade på en slowcooker men kanske blir en sån här istället tills vidare.

Kom på att det fanns för popcorn för flera år sen, samma stuk kanske.
Citera
2019-02-26, 20:14
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag har väldigt svårt att acceptera tanken att något med panering skulle kunna bli gott utan att drypa av fett.

Det är simpelt, i usa finns det nån spray som "cooking spray" . Den behövs inte men ta bara olja i en blomsprutar flaska och spraya på paneringen direkt eller efter 5 minuter så har du fettet. Sen är ju kycklingen redan fet eftersom det rinner ju inget av den speciellt med panering runt om
Citera
2019-02-26, 20:17
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Visste inte att såna här fanns men blev intresserad nu. Den tillagar hela rätten alltså? Man kan stycka upp en kyckling och lägga i rå, eller måste man tillaga köttet först?

Älskar kyckling ( ) och det här låter intressant. Funderade på en slowcooker men kanske blir en sån här istället tills vidare.

Kom på att det fanns för popcorn för flera år sen, samma stuk kanske.

Du lägger i kycklingen helt rå och fungerar väl lite som en varmluftsugn med cirkulerade het luft runt om. Man kan göra mycket i den förutom att fritera

Tex:

https://www.philips.com.au/c-m-ho/airfryer/recipes
https://www.pinterest.se/lynvanb/airfryer-love-affair/
https://www.pinterest.se/gabskitchen...ed-everything/
https://www.facebook.com/I-Love-Phil...3566940375180/
Senast redigerad av TraXzman 2019-02-26 kl. 20:24.
Citera
2019-02-27, 20:55
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ

maten ligger i en trådkorg, så överflödigt fett droppar ner, och ibland måste man tillföra, som vid pommes, då penslar jag på lite.

namnet är lite missvisande 'airfryer' det friteras ingenting utan det är en mycket het liten varmluftsugn.
Citera
2019-03-01, 08:38
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
maten ligger i en trådkorg, så överflödigt fett droppar ner, och ibland måste man tillföra, som vid pommes, då penslar jag på lite.

namnet är lite missvisande 'airfryer' det friteras ingenting utan det är en mycket het liten varmluftsugn.

Det är ett grillelement ochså... det blir en mycket jämn grillyta
Överflödigt fett droppar nog inte ner mer om man nu inte vill det ... dvs att du gör en stekyta på det du vill tillaga innan eller höjer tempen direkt till 200-250 grader (max) och stänger igen porerna på köttet sen drar ner och pensla på fett smält smör, olja om man så vill. Har nog alldrig upplevt maten som torr och sen kan man ju tillsätta fett efteråt ochså. Använder den främst bara för panering och grillning inomhus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in