2018-12-28, 22:59
Medlem
hotmailens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskjaveln88
kommer bli roligt för personalen imorgon när alla arga kunder som köpt presentkort inte får ett öre för dom, och personalen får ta smällen.

Både bli av med jobbet och få utskällningar, jag avundas inte personalen. Hoppas på starka team som kan stötta upp varandra.
Citera
2018-12-28, 23:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Rent lurendrejeri att sälja värdelösa presentkort, när situationen varit som den är.
Nu står det alltså barn med presentkort som dom fått i julklapp och som inte är värda ett skvatt. Svineri är ett milt ord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRg57a/presentkorten-vardelosa-efter-konkursen-kanner-sig-lurad

Nej, att köpa presentkort är alltid ett onödigt risktagande. Det är klart på förhand. Du lånar ut dina pengar till ett företag utan något krav på en omedelbar motprestation. Varför skulle en människa vid sina sunda vätskor göra något så korkat?
Citera
2018-12-28, 23:05
Medlem
Vet du vad det bästa är? *bom bom* Avskedsbrev från HR!
Citera
2018-12-28, 23:11
Medlem
Toys rús har ju gått sådär där jag bor, visst har de stort utbud men det var kusligt lugnt där när jag köpte julklappar åt barnen. Dåliga priser överlag, men gott utbud, men ingen service öht i butiken till kunderna har varit min erfarenhet. Det duger inte om du vill överleva mot internethandel...
Citera
2018-12-28, 23:13
Medlem
Vet ej om det nämnts tidigare i tråden, men Teknikmagasinet är väl inne på sin andra rekonstruktion tror jag...
Citera
2018-12-28, 23:18
Medlem
För 5 år sedan var jag på semester i S-svall och hamnade på IKEA Birsta. Brun papp i fönstren, REA; Sales, 30% lite varstans i kringbutikerna. Då tänkte jag personligen om ifrån att ha legat på 50/50 då på butikförsäljning/Ehandel till kanske 10/90 nu i mitt eget företag! Den största svårigheten för mig som mindre (omsätter under 5 miljoner) är att fraktleverantörerna är i stort sett värdelösa. Kommer Amazon in i landet och startar egna logistikföretag sopar de bort posten hur lätt som helst
Olika som varit uppe i tråden:
*Åhlens känns helt onödiga.
*Clas Olsson, de har väl ett av Nordens modernaste logistikcenter i Insjön. En enkel match att ställa om från varuhusleveranser till hemleveranser.
*Mekonomen Sitter säkert, LKQ gick in och köpte 25% för ett år sedan.

Hade Sverige varit fyrkantigt hade Amazon vart här sen länge..
Citera
2018-12-28, 23:38
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag upplever det också som väldigt jobbigt att beställa på nätet, prova, skicka tillbaka och få ännu ett paket med kläder (eller skor) som i värsta fall inte heller passar.

Det är ju så klart din subjektiva upplevelse, men faktum är att det blir bara enklare. Frakt och returer blir snabbare, smidigare, billigare och om du vill behöver du inte ens ligga ute med pengarna under tiden, utan du betalar först nu du har valt vad du vill behålla (om ens något).

Sedan finns det inget lokalt eller ens nationellt alternativ till de kläder jag köper eftersom Sverige är en liten skitmarknad. Ingen butik kan konkurrerar med utbudet nätet erbjuder.
Citera
2018-12-28, 23:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, att köpa presentkort är alltid ett onödigt risktagande. Det är klart på förhand. Du lånar ut dina pengar till ett företag utan något krav på en omedelbar motprestation. Varför skulle en människa vid sina sunda vätskor göra något så korkat?

Fast det ju i princip samma risktagande att köpa konsertbiljetter eller biljetter till större matcher i hockey/fotboll. De flesta måste ju köpa biljetter långt i förväg och bolagen där kan också gå i konkurs.

Jag förstår hur du menar men man kan ju inte gå runt och vara orolig för att allt ska krascha.
Citera
2018-12-28, 23:53
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Shoppingcentret Entré i Malmö byter fokus och satsar på kultur och upplevelser vid sidan om butiker.
En professor i Lund tycker att service och tillgängligheten måste öka och priset sjunka för att fysiska butiker ska klara sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/var-shoppar-du-helst

Jag undrar hur de definierar "upplevelser". Fram tills nu har ju själva shoppingen marknadsförts som en upplevelse, så vilka upplevelser menar de? Är det kulturella upplevelser?
Citera
2018-12-28, 23:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Hur går det för optikerna? Det finns ju etablerade nätbutiker som säljer glasögon till en bråkdel. Fortfarande smäller Synsam, Smarteyes, Specsavers, Synoptik, KlarSynt, Aoptik och allt vad de heter upp nya butiker. Mindre optikbutiker kursar ju och dyker upp i ny skepnad. Någonstans borde det finnas en mättnadsnivå.
Citera
2018-12-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Aldrig tidigare hört talas om Instabox. Har nu tack vare detta inlägg en Insta-adress i direkt närhet till mitt jobb i centrala Göteborg efter jag läst detta tack! Nu blir det till att prova. Ska bara försöka komma ihåg att uppe mitt nya namn efternamn och allt vad det är vid beställningen samt vidarebefordra avin till dom.. men man kommer väl in i det som med allt nytt. I framtiden blir det säkert ännu enklare och sköts automatiskt

När du väl provat så kommer du också tycka det är fantastiskt. Så himla smidigt och nytänkande.
Jag läste på deras hemsida att de även kommer utöka tjänster kommande år, tanken är att man ska både kunna förvara saker i deras skåp, samt skicka paket mellan instaboxar (typ som bud-tjänst).

Det låter som att du skaffat dig en instabox adress och då kommer inte paketen lika snabbt, även om det fortfarande är smidigt att hämta ut vart som helst. Om du får möjlighet, prova beställ saker via nätet direkt till en instabox, alltså via en hemsida som har Instabox som leveransalternativ (typ apotea.se eller Kjell&Company.
Då får du varorna inom 24 timmar!
Citera
2018-12-29, 00:35
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Tyvärr tråkigt för alla butiker i Sverige ..men framtiden kommer att ligga hos internetbutikerna. Detta för att folk till naturen är lata. Nu har mcdonalds hemkörning av mat också.
Det finns nog en framtid för fysiska butiker också, att exempelvis Amazon kompletterar med fysiska butiker visar på att det inte är helt dött. Beror nog mer på att hitta nya koncept för att locka folk, exempelvis mataffärer med en liten bar/deli där man kan ta sig ett glas i samband med att man handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in