2018-12-22, 23:53
Medlem
Martikes avatar
Rapporteringen innebär i praktiken att fler som tycker en sak kan rapportera bort inläggen som motståndaren postar.

Om 20 personer rapporterar ett inlägg så är det ju självfallet så att det blir ett problem. Användare kan registrera flera konton och börja anmäla hela tiden.
Citera
2018-12-22, 23:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martike
Rapporteringen innebär i praktiken att fler som tycker en sak kan rapportera bort inläggen som motståndaren postar.

Om 20 personer rapporterar ett inlägg så är det ju självfallet så att det blir ett problem. Användare kan registrera flera konton och börja anmäla hela tiden.

Funkar inte så. Det här är inte Youtube. Modereringen må vara av varierande kvalitet här, men det är moderatorn som tar beslutet, det är ingen omröstning.
Citera
2018-12-23, 00:04
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Funkar inte så. Det här är inte Youtube. Modereringen må vara av varierande kvalitet här, men det är moderatorn som tar beslutet, det är ingen omröstning.
Jag förstår det men moderatorn är bara en människa. De blir naturligtvis påverkade när 40 användare rapporterar samma inlägg. Jag tror definitivt att det hjälper att vara fler på forumet om man vill censurera motståndaren.
Citera
2018-12-23, 00:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag förstår det men moderatorn är bara en människa. De blir naturligtvis påverkade när 40 användare rapporterar samma inlägg. Jag tror definitivt att det hjälper att vara fler på forumet om man vill censurera motståndaren.
Jag skulle säga att vi är ganska bra på att genomskåda så kallad agendarapportering och rent krasst blir resultatet snarare det motsatta - just för att vi ser vad som är syftet dvs att censurera.

Det läggs generellt mer kraft på en enstaka rapport med förklarande text än 15 stycken där vi ser att syftet enbart är att radera motståndarsidans inlägg.
Citera
2018-12-23, 00:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag skulle säga att vi är ganska bra på att genomskåda så kallad agendarapportering och rent krasst blir resultatet snarare det motsatta - just för att vi ser vad som är syftet dvs att censurera.

Det läggs generellt mer kraft på en enstaka rapport med förklarande text än 15 stycken där vi ser att syftet enbart är att radera motståndarsidans inlägg.
Skriver under på detta.

Massrapportering av en enda användare eller ett enda inlägg ökar inte sannolikheten att inläggen raderas.
Citera
2018-12-23, 00:25
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Ja och om det är 40 på spelplanen mot 4 så går det och lättare fixa 15 motiverade rapporter. Detta medan 4 användarna kan fixa 2.
Jag tror att det är ett kryphål för etablerade troll.
Men frågan är också hur man skulle kunna åtgärda det på ett annat sätt.
Citera
2018-12-23, 00:26
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Skriver under på detta.

Massrapportering av en enda användare eller ett enda inlägg ökar inte sannolikheten att inläggen raderas.
Det är inte en enda användare och massrapporteringar jag diskuterar. Jag menar att det kan finnas 40 konton som rapporterar.
Citera
2018-12-23, 00:32
Medlem
Citat:
Det är inte en enda användare och massrapporteringar jag diskuterar. Jag menar att det kan finnas 40 konton som rapporterar.
Hjälper föga. Vi värderar ju fortfarande hurvida rapporten är riktig själva.
Citera
2018-12-23, 01:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan inte påstå att mass-rp har någon större effekt på hur iallafall jag hanterar ärenden, oavsett 1 eller 20 rp så måste inlägget bedömas utifrån dom regler som finns.

Citat:
Visst det kan ske men då inlägg inte raderas per automatik så har det ingen större effekt, snarare så att om ett inlägg mass-rp'as så tittar man lite extra på det.
Citera
2018-12-23, 03:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Om ett inlägg redan rapporterats står det "Detta inlägg har redan rapporterats för blaha vill du rapportera det igen?" Varför skulle man då rapportera det igen? Verkar kontraproduktivt.
Citera
2018-12-23, 06:28
Medlem
Som-Gjutens avatar
Sen när det gäller rapportering av inlägg som inte stämmer överens med ens personliga åsikter eller uppfattningar, så blir det genast knasigt.

exempel 1:
Sven Svensson skapar en tråd för dem som är intresserade av gamla bilar av utdött märke.
Sven har undersökt och det finns inga trådar som redan berör ämnet.
Sven får sin tråd rapporterad av någon som avskyr gamla bilar.

Personen som rapporterade har gjort FEL.

exempel 2:
Britta har nyligen avslutat ett långvarigt äktenskap på grund av att hennes man var otrogen under flera år.
Britta är arg och ledsen och skapar en smutskastningstråd på FB där hon skriver namnet på "aset" som knullade med den unga städerskan från Rumänien.

Britta har gjort FEL, Britta har inte läst reglerna om vad som är tillåtet att skriva på just detta forumet.

Exempel 3:
George röstar på Sverigedemokraterna och startar en tråd där han diskuterar politiken som berört parti vill genomföra.
George är väldigt upprörd över (kan ni gissa vad?)... Invandringen av diverse folkslag från diverse världsdelar.
George kommer med sakliga argument för varför invandringen skall stoppas.
Lydia som är lydig och snäll råkar trilla över Georges tråd på FB och blir kokande av ilska då Lydia tycker raka motsatsen men endast kan komma med argument kopplat till hennes humörsvängningar.

Lydia har gjort FEL, Lydia har inte förstått reglerna, Lydia försöker bara få sin MOTSTÅNDARENS INLÄGG RADERADE.

Exempel 4:
Albin hatar verkligen mörkhyade, såpass mycket att han startar en tråd där hela trådstarten endast består av "Jävla neger bajs o kiss"

Egon ser tråden som trams och rapporterar den.
Egon har gjort RÄTT.

Exempel 5:
Jennifer är aktiv politiskt och är riktigt vass när det gäller argument för och emot.
I ett inlägg så skriver hon följande ord "tjing tjong kines, blåneger, vitlök, cracker... osv"
Julia blir rapporterad för de farliga orden.

Rapportören har gjort FEL.

----------------------------------------------------------------------------------

Att vissa inlägg blir mass rapporterade har inte med själva argumenten i sig, utan i de flesta fallen har det att göra med motståndare i politiska frågor inte klarar av att komma med bättre argument
Citera
2018-12-23, 07:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Att vissa inlägg blir mass rapporterade har inte med själva argumenten i sig, utan i de flesta fallen har det att göra med motståndare i politiska frågor inte klarar av att komma med bättre argument
Hade du inte skrivit "politiska" så hade jag hållt med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in