2006-02-19, 18:55
Medlem
Smokebombs avatar
Världen är i kaos. Krig, svält och fattigdom. Varför är det så?

Jag tror att det beror på att vi byggt oss en stor och omfattande värld som vi inte klarar av att hantera med våra inskränkta medvetanden. Vi har ett system av känslor som gör att vi kan hantera ett mindre sammanhang, i t.ex en liten infödningsby. Där använder vi oss av kärlek, ilska, medlidande och andra grundläggande känslor i en hanterbar tillvaro. Blir jag förbannad på grannen för att snott en säck ris av mig, då går jag dit och slår honom på käften. Han får lite stryk, sedan när jag sett att han fått tillräckligt, så är det bra. Om någon annan i byn skadar benet på yxan, och förlorar sin arbetsförmåga, då hjälper vi honom.

Situationen är dock annorlunda när jag förflyttar mig från den lilla infödingsbyn till låt oss säga Vita Huset. Om grannlandet norpar min oljekälla, då trycker jag på knappen startar jag kärnvapenkrig, miljoner dör, inte dessförinnan är allt bra. Från min skärm kan jag sedan styra detta krig utan att egentligen förstå vad som händer. Att Bertil, numer hemlös p.g.a sitt kapade ben, lider illa ute på stadens gator, det ser inte jag, för jag har en Volvo XC 90 och villa. Det mänskliga känslosystemet når inte utanför den lilla ombonande infödingsbyn med runt 30 medlemmar.

Människan i det moderna samhället är en lus i ett förstoringsglas. Lusen är en från början ganska harmlös varelse, visserligen en blodsugare, men som nog ändå skulle kunnat klämma in sig i tillvaron bestående av denna jättelika hårbotten till jord, utan alltför negativa konsekvenser för någon varelse eller miljö. När lusen hamnar under förstoringsglaset, i rättsalar, stridsvagnar och parlamentshus, växer den till ohyggliga proportioner och är helt plötsligt ett monster. Vi, elefanten, ska vara i en rymlig by på en savann och inte i denna porslinsbutik till världstruktur.

Infödingsbyar. Det är lösningen på alla världens problem. Den här jävla civilisationen tar oss ingenstans.
Citera
2006-02-20, 15:20
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Världen är i kaos. Krig, svält och fattigdom. Varför är det så?

Skulle knappast säga att "Värden är i kaos" men det har varit mycket sämmre och det kan bli mycket sämmre. Den kanske till och med kan bli bättre.

Citat:
Infödingsbyar. Det är lösningen på alla världens problem. Den här jävla civilisationen tar oss ingenstans.

Man kan knappast säga att atombomberna har haglat runt i värden men skulle det göra det så kan man säga att den morderna civilisationen har misslyckats.
Citera
2006-02-23, 19:35
Medlem
Smokebombs avatar
Tycker du mänskligheten någonsin varit lyckad sedan bysamhället? Och hur kan du tycka att mänskligheten är lyckad idag med tanke på hur världen ser ut? En stor majoritet av världen lider av akut fattigdom, svåra sjukdomar och krig. Problem som utvecklas åt helt fel håll. Har du ingen TV hemma?
Människor verkar sakna förmågan att se världen utanför sin egen dörr och sin egen jävla plånbok.
Citera
2006-02-23, 20:52
Medlem
Lesseitss avatar
Jag håller inte med alls. Om världen ser ut som fan med krig osv...tja, det gör den kanske. Men isf har den alltid sett ut som fan, nu är bara teknologin bättre och samhällena större. Vad säger dig att det var mindre misär och konflikter i en liten infödingssby? Omfattningen av misären och konflikterna var kanske mindre, men det är ju naturligt då en by är mindre. Relativt tror jag knappast det var bättre på "bytiden", snarare sämre.
Citera
2006-02-23, 21:34
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Jag håller inte med alls. Om världen ser ut som fan med krig osv...tja, det gör den kanske. Men isf har den alltid sett ut som fan, nu är bara teknologin bättre och samhällena större. Vad säger dig att det var mindre misär och konflikter i en liten infödingssby? Omfattningen av misären och konflikterna var kanske mindre, men det är ju naturligt då en by är mindre. Relativt tror jag knappast det var bättre på "bytiden", snarare sämre.
Du har så rätt....
Jag skulle bli väldigt misstänksam mot medierna om det inte begicks några mord eller sprängdes en resturang någonstans långt borta på en hel dag. svält borde mer eller mindre kunna stoppas med tiden men konflikter och våld hör till människans natur. Hade ni häldre vilja bo i sverige för 120år sedan, Ryssland under kommunist tiden eller tyskland under natzi tiden???
Om Afrika skulle byta politik skulle även dom kunna leva mer eller mindre utan svält.
Citera
2006-02-23, 21:37
Medlem
roadrashs avatar
majoriteten av världens befolkning lider inte av akut fattigdom, krig eller svåra sjukdomar.
Citera
2006-02-24, 21:52
Medlem
Smokebombs avatar
På den tiden då människan existerade i rimlig omfattning, fanns knappt krig, svält och fattigdom i egentlig bemärkelse för att människan dels som redan nämnts hade en rimlig omfattning och p.ga detta en hanterbar tillvaro. Om någon i byn dött under en jakten, hade du känt stor sorg och medlidnad och noggrant sett till att organisera jakterna bättre. Att människor dött av utslitnad för för det kinesiska ris du äter om söndagen är inget du orkar bry dig om, för du kan inte hantera distaniserade känslor.
Detta gör den moderna människan olämplig för en så omfattande värld som denna. Vi klarade helt enkelt att ta vara på varandra i ett mindre samhälle, något vi inte gör i dagens värld...

mr_zipox: Det du beskriver är inte direkt de bysamhällen jag åsyftar.
Om Afrika skulle byta politik? Ja, om dem bytte ut vår kapitalistiska utsugarpolitik så finns där möjlighet till förbättring!

roadrash: Jag påstår att situationen absolut är sådan.
Citera
2006-02-24, 22:01
Medlem
Tror du är lite fel ute här, männskligheten har inget världssamvete. Det är inte dom rika ländernas ansvar eller sak att hjälpa dom fattiga länderna. Det är dom fattiga ländernas eget fel att dom är fattiga. Det är den fattiga individens eget fel att han är fattig.

Var och en får ta ansvar för sin egen situation, oavsätt om det är individer eller samhällen, länder.
Citera
2006-02-24, 22:16
Medlem
Smokebombs avatar
Dr.Bong: Precis, mänskligheten har inget världssamvete, och det är därför som mänskligheten kommer gå i graven!
Människan har däremot i begränsad omfattning ett vanligt samvete, som fungerar i ett litet samhälle.

Jag anser att din världsbild är helt skev. Om du blir rånad på dina pengar och därav fattig, är det ditt eget fel då? Enligt ditt eget resonemang är det iallafall det...
Citera
2006-02-26, 06:56
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Dr.Bong: Precis, mänskligheten har inget världssamvete, och det är därför som mänskligheten kommer gå i graven!
Människan har däremot i begränsad omfattning ett vanligt samvete, som fungerar i ett litet samhälle.
Till viss del har vi ett kollektivt samvete, annars hade inte fn eller bistånd funnits.
Men jag förstår vad du menar. Det hör inte till naturen att människor har medlidande till folk på andra sidan jorden.

Citat:
Jag anser att din världsbild är helt skev. Om du blir rånad på dina pengar och därav fattig, är det ditt eget fel då? Enligt ditt eget resonemang är det iallafall det...
Finns förutsättningar för människor att bli rik så är det upp till människor att bli det. Men i Afrika finns inte dom möjligheterna för enskilda individer. Därför måste makthavarna erbjuda dom möjligheterna till folket.
Jo en sak till....

Nej det är inte vårat fel att dom är fattiga.
Citera
2006-02-26, 15:56
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Tror du är lite fel ute här, männskligheten har inget världssamvete. Det är inte dom rika ländernas ansvar eller sak att hjälpa dom fattiga länderna. Det är dom fattiga ländernas eget fel att dom är fattiga. Det är den fattiga individens eget fel att han är fattig.

Var och en får ta ansvar för sin egen situation, oavsätt om det är individer eller samhällen, länder.

Jag fattar och håller med om att individen måste ta eget anvar för att få det bra. Men om man blir född av en hemmlös aidssjuk hora så är det väl inte ens eget fel. Har kungabarnen varit smarta för att de låtit sig bli födda av Silva istället?
Citera
2006-02-27, 18:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Kanske det dummaste jag hört...
Jävligt lätt att säga om man sitter i ett varmt rum mätt efter kvällsfikat framför datorn, dock inte lika kul för dom som sliter hund men ändå har stora problem att få mat för dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in