Citat:
Ursprungligen postat av
Grim.Fandango
Du är skyldig banken en massa pengar, räntan ska in. Hur betalar du för detta i händelse av krig?
Hur är vi egentligen rustade? Kan man bara ta sitt pick och pack och bara lämna allt? Nollskrivs alla skulder?
Jag har inga lån alls så det finns inga räntor att tala om. Mitt största problem är sparpengarna. Krig leder ofta till högre inflation som leder till att de minskar i värde. Om banken går omkull så risker jag att förlora ganska allt. Då är det lämpligt att sprida riskerna mellan flera olika finansiella institut.
Skulder nollas inte. De ligger kvar. Hög inflation drar upp räntorna. Värdet på skulderna minskar, men räntorna ökar summan. Så länge lönerna hänger med inflationen så kan man hinna betala av skulderna, men högst troligt ökar lönerna betydligt långsammare än skulderna vilket blir en jobbig sits.
Se till att äga allt, dvs. inte ha några lån på din bostad eller ägodelar. Då står du ganska bra rustad ekonomiskt vid ett krig.
Sen bör man alltid vara förberedd på olika typer av krissituationer så att man först och främst klarar sig en vecka och därefter förbereder man sig för att klara längre kristider. Några månader kan vara lagom att preppa för med en plan för hur man ska klara av ännu längre tid. Dock anser jag inte att man bör preppa för så lång tid nu, men man ska vara förberedd så man vet vad man ska göra den dag man ser att något högst troligt händer eller då det faktiskt händer.