2018-12-21, 19:48
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vad är det som händer med privatekonomi om Sverige hamnar i krig med någon land?

Din arbetsplats blir bombad eller du jobbar inom försäljning så ingen köper dina varor. Du blir av med jobbet, sen då? Du är skyldig banken en massa pengar, räntan ska in. Hur betalar du för detta i händelse av krig?

Hur är vi egentligen rustade? Kan man bara ta sitt pick och pack och bara lämna allt? Nollskrivs alla skulder?
Citera
2018-12-21, 19:52
Medlem
DoungAs avatar
https://www.flashback.org/p55444557
Citera
2018-12-21, 20:59
Medlem
Tittar man på andra länder som varit i krig de senaste åren så brukar landet återhämta sig efter några år. Tänker exempelvis på Jugoslavien som var i krig för 25 år sedan och det dröjde kanske 10 år innan man var uppe i takt igen. Beror mycket på vilken grund man står på i utgångsläget. Tar man Afghanistan, Irak, Somalia och många afrikanska länder så kommer det efter krigsslutet ta många generationer att komma ifatt. Men ett välutvecklat Europeiskt land tror jag kommer att vara igång väldigt snabbt.
Citera
2018-12-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Du är skyldig banken en massa pengar, räntan ska in. Hur betalar du för detta i händelse av krig?

Hur är vi egentligen rustade? Kan man bara ta sitt pick och pack och bara lämna allt? Nollskrivs alla skulder?
Jag har inga lån alls så det finns inga räntor att tala om. Mitt största problem är sparpengarna. Krig leder ofta till högre inflation som leder till att de minskar i värde. Om banken går omkull så risker jag att förlora ganska allt. Då är det lämpligt att sprida riskerna mellan flera olika finansiella institut.

Skulder nollas inte. De ligger kvar. Hög inflation drar upp räntorna. Värdet på skulderna minskar, men räntorna ökar summan. Så länge lönerna hänger med inflationen så kan man hinna betala av skulderna, men högst troligt ökar lönerna betydligt långsammare än skulderna vilket blir en jobbig sits.

Se till att äga allt, dvs. inte ha några lån på din bostad eller ägodelar. Då står du ganska bra rustad ekonomiskt vid ett krig.
Sen bör man alltid vara förberedd på olika typer av krissituationer så att man först och främst klarar sig en vecka och därefter förbereder man sig för att klara längre kristider. Några månader kan vara lagom att preppa för med en plan för hur man ska klara av ännu längre tid. Dock anser jag inte att man bör preppa för så lång tid nu, men man ska vara förberedd så man vet vad man ska göra den dag man ser att något högst troligt händer eller då det faktiskt händer.
Citera
2018-12-22, 20:14
Medlem
Citat:
Vad är det som händer med privatekonomi om Sverige hamnar i krig med någon land?

Största problemet om du fortfarande är kvar i landet efter ev. krig är nog lära dig ryska. Dock tror jag rysslandsvennskarna(vännerna) kommer bli besviken av sin mentalt efterbliva uppfatting med sovj.. ursäkta menade ryssland oci inser ju deras liv förstörs när verklighetn innfinner sig.

Privata placeringar om du lämnar, får du till viss del skydda, råvaror (bärbart) samt investerat i 3e landa (ej KF), utan i ens eget namnpå inveteringarna . Lär ju tappa en del frågan hur mycket förusätter även att du själv lämnar med nödvändiga papper på investeringarna o pass
Citera
2018-12-22, 21:09
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:

Hur är vi egentligen rustade?

Den breda majoriteten i Sverige är inte alls rustad. Den breda majoriteten lever sina liv i av globalisterna regisserad förnekelse med miljonlån på sina boenden och med den berusande höga känslan av vara kontantlöst klasslösa, mångfaldsivrande, antirasistiska och fria.

När plastkorten (...inte om...) plötsligt inte längre fungerar så kommer många ur den välbeställda och värdegrundshöga Mede klassen att duka under.

Inte bara ekonomiskt.
Citera
2018-12-22, 21:45
Medlem
Vad som händer beror väldigt mycket på hur kriget kommer se ut.

Om bankomater, mattransporter och elsystemet slutar att fungera så kommer kaos och svält börja inom en vecka.

Egendomsrätten kommer sluta att fungera och det kommer komma personer och bryta sig in i ditt hus för att se om du har något ätbart hemma. Lånen är nog det sista man behöver oroa sig för då.
Senast redigerad av niobium 2018-12-22 kl. 21:51.
Citera
2018-12-23, 14:14
Medlem
Pudersockers avatar
Pengar på någon svensk storbank ligger väl rätt säkert förutom för inflation, men hur göra smartast med fonder, behålla eller sälja? Känns som man kunde behålla globala alla fall. Stora svenska exportföretag lär väl iofs kanske kunna överleva, men jag har ingen aning, nån?
Citera
2018-12-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Pengar på någon svensk storbank ligger väl rätt säkert förutom för inflation, men hur göra smartast med fonder, behålla eller sälja? Känns som man kunde behålla globala alla fall. Stora svenska exportföretag lär väl iofs kanske kunna överleva, men jag har ingen aning, nån?

Vad man ska göra beror på vad det är för någon sorts "krig". Krig kan vara allt mellan att ingenting händer till att allting blir en öken efter ett kärnvapenkrig.
Citera
2018-12-23, 21:25
Medlem
Pudersockers avatar
Lär knappast va av intresse vad som händer vid de ytterligheterna, frågan gäller nog vid ett konventionellt krig längre än 3 månader eller nåt sånt.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-12-23 kl. 21:55.
Citera
2018-12-23, 21:43
Medlem
dysterqvists avatar
Force majeure
studera dina försäkringar,,
det finstilta.
Citera
2019-01-25, 13:48
Medlem
Nu har Finansinspektion krig som en risk i sina resonemang.

”Särskild vikt bör läggas på betalningssystemets motståndskraft i kris och krig, inklusive hur växande cyberhot bäst kan mötas”, skriver FI.

https://se.investing.com/news/forex-...-ekrona-127425
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in