2018-12-21, 02:07
Medlem
hej, det senaste 4 åren har varit riktigt jobbiga för mig. Har gårt igenom mycket hemska saker. Nu har jag drabbats av paniksyndrom, har sökt hjälp för det ska snart börja på kbt. Jag skriver här för jag har förlorat alla mina vänner ingen kontakt med någon mer och vet inte vart jag ska vända mig. Nu till problemet jag kan inte bo kvar hemma eftersom min bror har under 3 år misshandlat mig både fyskiskt och psykiskt. Men mest psykiskt. Just nu är det lungt hemma för han är inte här. Han har åkt utomlands och jag vill passa på att flytta hemifrån för är rädd för hur det ska bli när han kommer hem igen. Och jag kommer inte överens med min mamma vi bråkar mycket och jag känner bara att mitt liv hade varit så mycket bättre om jag flyttade härifrån. Jag är 18 år går inte i skolan eller jobbar. Vad kan jag få för hjälp och vart ska ja vända mig. Tacksam för svar
Citera
2018-12-21, 02:30
Bannlyst
Varför pluggar/jobbar du inte? Har du ingen inkomst alls? Om inte så skriv genast in dig på arbetsförmedlingen, börja söka jobb, kontakta soc och ansök om försörjningsstöd till att börja med.

Har du bråttom att komma hemifrån så blir du förmodligen tvungen att hyra i andra hand alt. som inneboende hemma hos någon (alltså hyra typ ett rum eller en våning).

Du behöver skaffa dig ett jobb så du får en riktig inkomst. Fast mår du så pass dåligt att du inte klarar av att arbeta så ansök om aktivitetsersättning och bostadstillägg. Tror även det finns andra ersättningar du kan söka ifall du mår dåligt/har funktionsnedsättning men ändå kan tänka dig att arbetsträna.

Har du ingen kurator så skaffa dig det. De är socionomer och duktiga på att hjälpa till att vägleda och informera personer i din situation.
Mår du väldigt dåligt av att bo hemma med din familj så kan det även finnas andra alternativ för dig, det vet förmodligen kuratorn isåfall.

Skulle du bli misshandlad av din bror igen eller fruktar att bli det så kan du gå till en socjour/kontakta polis/kvinnojour som hjälper dig med skyddat boende.
Senast redigerad av wuornosA 2018-12-21 kl. 02:58.
Citera
2018-12-21, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuornosA
Varför pluggar/jobbar du inte? Har du ingen inkomst alls? Om inte så skriv genast in dig på arbetsförmedlingen, börja söka jobb, kontakta soc och ansök om försörjningsstöd till att börja med.

Har du bråttom att komma hemifrån så blir du förmodligen tvungen att hyra i andra hand alt. som inneboende hemma hos någon (alltså hyra typ ett rum eller en våning).

Du behöver skaffa dig ett jobb så du får en riktig inkomst. Fast mår du så pass dåligt att du inte klarar av att arbeta så ansök om aktivitetsersättning och bostadstillägg. Tror även det finns andra ersättningar du kan söka ifall du mår dåligt/har funktionsnedsättning men ändå kan tänka dig att arbetsträna.

Har du ingen kurator så skaffa dig det. De är socionomer och duktiga på att hjälpa till att vägleda och informera personer i din situation.
Mår du jättedåligt av att bo hemma med din familj så kan det finnas andra alternativ för dig, det vet förmodligen kuratorn isåfall.

Skulle du bli misshandlad av din bror igen så kan du gå till en socjour/kontakta polis som hjälper dig med skyddat boende.
Okej tack så jätte mycket för dina tips. Jag har nyligen fyllt 18 och har inte gått i skolan på snart 2 år pågrund av min situation hemma och andra saker som gjorde att jag mådde dåligt. Jag har tidigare anmält honom och han fick sitta 6 månader. Detta var kanske nåt är sen, han fick sitta för kvinnofridskränkning och misshandel. Undrar hur de går till med skyddat boende? Kan man få det så han inte hittar mig
Citera
2018-12-21, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pandapandrasidan
Okej tack så jätte mycket för dina tips. Jag har nyligen fyllt 18 och har inte gått i skolan på snart 2 år pågrund av min situation hemma och andra saker som gjorde att jag mådde dåligt. Jag har tidigare anmält honom och han fick sitta 6 månader. Detta var kanske nåt är sen, han fick sitta för kvinnofridskränkning och misshandel. Undrar hur de går till med skyddat boende? Kan man få det så han inte hittar mig
Det låter verkligen inte bra alls.. Läs om skyddat boende/kvinnojourer. Det är meningen att man inte ska bli hittad på såna ställen.
Citera
2018-12-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuornosA
Det låter verkligen inte bra alls.. Läs om skyddat boende/kvinnojourer. Det är meningen att man inte ska bli hittad på såna ställen.

Okej tack så hemskt mycket! Uppskattar det verkligen❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in