Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-20, 20:20
  #1
Medlem
Hej

Jag har funderat att ta några adapotogener för min ångest bl.a Rosenrot, Schisandra, citronmeliss, helig basilika, Gotu kola. Tänkte ta de tillsammans på en gång under en viss period, i pulver form. Har ni några erfaranheter av dessa? Kan man bygga upp tolerans för de?
__________________
Senast redigerad av Weloo 2018-12-20 kl. 20:22.
Citera
2018-12-21, 01:44
  #2
Medlem
Entekopps avatar
För psykisk ohälsa ska du satsa på värmande örter särkilt för njuren och mjälten. Rysk rot är bra men lägg gärna till he shou wu, cordyceps, ashwaganda, chaga. Örter är bra men du behöver förmodligen träna också för att bygga upp din yang energi. Tolerans är inget som du behöver oroa dig för men läs gärna på om kinesisk "tonic herbalism".
Citera
2018-12-30, 22:59
  #3
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weloo
Hej

Jag har funderat att ta några adapotogener för min ångest bl.a Rosenrot, Schisandra, citronmeliss, helig basilika, Gotu kola. Tänkte ta de tillsammans på en gång under en viss period, i pulver form. Har ni några erfaranheter av dessa? Kan man bygga upp tolerans för de?

Schisandra blev jag dålig i magen av.

Citronmeliss åt jag ett par matskedar torkad växt per dag i ett par månader och blev jättetrött för att sköldkörtelhormonerna blockerades.
Även forskning har indikerat sköldkörtelblockering: "These data suggest that principles contained in Melissa Officinalis may block the binding of TSH to its receptor by acting both on the hormone and the receptor itself", https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14759065

Om man gör en kanna te ibland vid tillfällig oro så är citronmliss milt rogivande och ångestminkande, utan biverkan.

Helig basilika innehåller antioxidanter och har viss positiv effekt på blodsockerregleringen (lätt blodsockersänkande) men adaptogen effekt känner inte jag.

Ta inte alla växterna samtidigt! Ta dem en sort (av de fem) per dag och alternera med olika växter varje dag i fem dagar och börja om med den första igen den sjätte dagen. Genom att inte ta alla samtidigt minskar risken för biverkningar för olika växter bryts ner av olika system i kroppen.
Belastar du alla nedbrytande system med ämnen från alla olika växterna riskerar det bli för mycket och dessytom kan man få oförutsedda negativa synergieffekter som man kanske inte känner till eller önskar.

Människan är gjord för att äta/dricka varierat av många olika saker, inte alltid samma varje dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback