• 1
  • 2
2018-12-20, 18:57
Medlem
En person som vill köpa en jacka av mig, och har därför fört över pengar från sin bank till min (Vi har olika banker). Jag ska ju självklart skicka jackan till honom så fort pengarna är inne.

Men nu har han blivit orolig, och ska försöka stoppa överföringen av pengarna han redan gjort. Är detta möjligt?
Citera
2018-12-20, 19:06
Medlem
Hegamons avatar
Det går att avbryta en banköverföring (betalning som du kallar det) Det gäller då främst när det är olika banker för att det är 3 dagars överföringstid ofta. Det är bara att klicka "avbryt överföring" så är det i Swedbank som jag har. Jag har nyttjat det en gång då jag var osäker på ifall jag fyllt i rätt kontonummer till mottagaren.

Det var en internationell betalning, en så kallad SEPA betalning ( Single Euro Payment Area) som jag avbröt på det viset.
Citera
2018-12-20, 19:13
Medlem
3 dagar? en dag har jag hört talas om, men inte 3 dagar?
Citera
2018-12-20, 19:19
Medlem
Expohunters avatar
Vilken tid överfördes pengarna. Bankernas bryttider kan du läsa om här:

https://seb.se/privat/betala/betala-...-och-bryttider

En vardag före 13.45 når mottagaren redan på kvällen. Efter att pengarna nått mottagaren kan man inte göra ett jota utan en polisanmälan samt kontakt med banken.
Citera
2018-12-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
3 dagar? en dag har jag hört talas om, men inte 3 dagar?
Normalt så är det bara en dag men vid helger så kan det bli 3. Orsaken är att Riksbanken som sköter alla transaktioner mellan bankerna inte vill jobba på helger. Lägger man uppdraget före 09.30 så kommer pengarna in på kontot samma dag. Om Riksbanken var serviceinriktad så skulle de kunna se till att göra datakörningen en gång i timmen men de vet inte vad service är. Därför har bankerna själva skapat Swish. Men som jag förstår det då tar det egentligen en dag innan rätt bank fått pengarna men kunden får pengarna direkt.
Citera
2018-12-20, 19:31
Medlem
Lyzzas avatar
Se upp så det inte är ett bedrägeri försök. Låt pengarna komma in på ditt konto först. Skicka inte "tillbaka" pengarna innan du fått dom. Han kan ju bara säga att de är på G utan att ha gjort någon överföring överhuvudet taget. Det tar ju längre tid med helger. Nu är jag kanske nojig, men vem vet vad folk hittar på.
Citera
2018-12-20, 19:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstand14
En person som vill köpa en jacka av mig, och har därför fört över pengar från sin bank till min (Vi har olika banker). Jag ska ju självklart skicka jackan till honom så fort pengarna är inne.

Men nu har han blivit orolig, och ska försöka stoppa överföringen av pengarna han redan gjort. Är detta möjligt?

Vad är problemet? Du kommer väl inte skicka jackan innan pengarna är inne på ditt konto? Då är det ju lugnt.
Citera
2018-12-20, 20:30
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Normalt så är det bara en dag men vid helger så kan det bli 3. Orsaken är att Riksbanken som sköter alla transaktioner mellan bankerna inte vill jobba på helger. Lägger man uppdraget före 09.30 så kommer pengarna in på kontot samma dag. Om Riksbanken var serviceinriktad så skulle de kunna se till att göra datakörningen en gång i timmen men de vet inte vad service är. Därför har bankerna själva skapat Swish. Men som jag förstår det då tar det egentligen en dag innan rätt bank fått pengarna men kunden får pengarna direkt.

Nu har du nog drömt något konstigt. Riksbanken har ingenting med din överföring till Eva att göra.
Citera
2018-12-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu har du nog drömt något konstigt. Riksbanken har ingenting med din överföring till Eva att göra.
Jo, alla transaktioner mellan två banker tex mellan Handelsbanken och Nordea går igenom Riksbanken och deras system RIX, https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/

Wikipedia kanske inte duger för dig som källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RIX_(betalningssystem)

Bankgirot visar RIX som en spindel i nätet. https://www.bankgirot.se/om-bankgiro...clearinghuset/
Senast redigerad av Mynicname 2018-12-20 kl. 20:43.
Citera
2018-12-20, 20:53
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Jo, alla transaktioner mellan två banker tex mellan Handelsbanken och Nordea går igenom Riksbanken och deras system RIX, https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/

Wikipedia kanske inte duger för dig som källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RIX_(betalningssystem)

Bankgirot visar RIX som en spindel i nätet. https://www.bankgirot.se/om-bankgiro...clearinghuset/

Ja Riksbanken kan spåra överföringar, men de går inte GENOM deras kontroll eller system. Riksbanken kan inte stoppa en interbanköverföring. Det du pratar om är större transaktioner, inte när Mohammed för över 300kr till Lisa.

Citat:
RIX-systemet är uppbyggt för att kunna hantera stora betalningar mellan deltagarna. Dagligen omsätts cirka 670 miljarder kronor i RIX och medelvärdet på en betalning som skickas i genom systemet är cirka 35 miljoner kronor.
Citera
2018-12-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ja Riksbanken kan spåra överföringar, men de går inte GENOM deras kontroll eller system. Riksbanken kan inte stoppa en interbanköverföring. Det du pratar om är större transaktioner, inte när Mohammed för över 300kr till Lisa.
Det är riksbankens fel att det tar upp emot 3 dagar för en transaktion att ske då de har stängt på helger. Ska en kund på Handelsbanken överföra 300 kronor till en Nordeakund så går transaktionen igenom RIX, som drivs av Riksbanken. Storleken på transaktioner har ingen betydelse. Man klumpar ihop alla små till större transaktioner. Två banker kan inte föra över pengar till varandra utan att de passerar RIX.

Jag har inte hävdat att de kan avbryta transaktionen utan mitt ursprungliga inlägg gällde att Riksbanken är slöa som inte genomför transaktioner alla dagar i veckan och exempelvis 24 gånger per dygn. Då skulle det aldrig ta mer än en timme att få fram en betalning eller överföring.
Senast redigerad av Mynicname 2018-12-20 kl. 21:10.
Citera
2018-12-20, 21:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Det är riksbankens fel att det tar upp emot 3 dagar för en transaktion att ske då de har stängt på helger. Ska en kund på Handelsbanken överföra 300 kronor till en Nordeakund så går transaktionen igenom RIX, som drivs av Riksbanken. Storleken på transaktioner har ingen betydelse. Man klumpar ihop alla små till större transaktioner. Två banker kan inte föra över pengar till varandra utan att de passerar RIX.

Jag har inte hävdat att de kan avbryta transaktionen utan mitt ursprungliga inlägg gällde att Riksbanken är slöa som inte genomför transaktioner alla dagar i veckan och exempelvis 24 gånger per dygn. Då skulle det aldrig ta mer än en timme att få fram en betalning eller överföring.

Swish fungerar även på helger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in