• 1
  • 2
2018-12-20, 18:29
Medlem
Kan man se på inredningen att någon är en psykopat ? Har hemmet med ens välmående att göra? Har man det fint hemma ifall man mår bra ? Skitigt ifall man är deprimerad ?
Citera
2018-12-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 47meterner
Kan man se på inredningen att någon är en psykopat ? Har hemmet med ens välmående att göra? Har man det fint hemma ifall man mår bra ? Skitigt ifall man är deprimerad ?

Kommer du hem till någon och det är byggplast från golv till tak så skall du nog ringa mamma.
Eller så är det bara Ernst som renoverar.
Citera
2018-12-20, 18:33
Medlem
Citat:

Ofta städat, snyggt och rent som hemma hos mig
Citera
2018-12-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kommer du hem till någon och det är byggplast från golv till tak så skall du nog ringa mamma.
Eller så är det bara Ernst som renoverar.

Varför skulle det vara en varningssignal?
Citera
2018-12-20, 18:35
Citat:
Klart att det har. Det krävs en ork att hålla ett välstädat hem, vilket vissa som är deprimerade inte har.
Citera
2018-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara en varningssignal?

Sett Dexter??
Psykopati har väl annars mer med personlighetsdrag att göra, mindre med heminredning.
Och än mindre med depression för den delen.
Citera
2018-12-20, 18:55
Medlem
darksecrets avatar
Om du tänkte på folk som har det nerdraget med persiener osv, så är det förmodligen för dom vill ha ett privatliv och slippa snokande grannar snarare, än att dom är psykopater.

Eller menar du att möblerna ska avgöra om någon är psykopat eller inte?
Senast redigerad av darksecret 2018-12-20 kl. 19:00.
Citera
2018-12-20, 18:57
Medlem
Enligt American Psycho är ett varningstecken att det är väldigt välstädat och rent.
Citera
2018-12-20, 19:02
Medlem
Hegamons avatar
Jag kan definitivt säga att folk med kontrollbehov har det ofta välstädat hemma. Däremot psykopat som du säger så är jag rejält skeptiskt för jag har ingen aning.

Generellt är folk med antisocial personlighet som dom i fängelserna ofta väldigt noga med hygien. Hur det sedan är med psykopater vet jag inte. Jag personligen tycker inte psykopati är så intressant för det är så ovanligt.

Det borde väl gå att få fram bilder på några välkända psykopaters hem. Men också så att många som är psykopater lever vanliga liv och deras hem bör då se fullkomligt normala ut.
Citera
2018-12-20, 21:55
Medlem
FLHS1000s avatar
Citat:

Absolut! Jag som psykiatriker med 20 års erfarenhet kollar i princip bara på heminredning innan jag diagnosticerar psykopater. Varningssignalerna jag letar efter är heltäckningsmatta, blå gardiner, IKEA kök och chesterfield kopior.
Sociopater är lite lurigare men oftast kan man hitta nån gammal broderitavla i förrådet och då ska man dra öronen till sig.

Sen det här med personlighetsstörning är en liten del av det också men viktigast för att identifiera och diagnosticera psykopaterna är inredning som TS är inne på.

Lycka till
Citera
2018-12-20, 22:56
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLHS1000
Absolut! Jag som psykiatriker med 20 års erfarenhet kollar i princip bara på heminredning innan jag diagnosticerar psykopater. Varningssignalerna jag letar efter är heltäckningsmatta, blå gardiner, IKEA kök och chesterfield kopior.
Sociopater är lite lurigare men oftast kan man hitta nån gammal broderitavla i förrådet och då ska man dra öronen till sig.

Sen det här med personlighetsstörning är en liten del av det också men viktigast för att identifiera och diagnosticera psykopaterna är inredning som TS är inne på.

Lycka till

Ett underbart inlägg.

Givetvis finns det ingen evidens för att man kan se om någon har en psykisk sjukdom.
Citera
2018-12-20, 23:14
Medlem
Jo, det går nog faktiskt att utläsa ifall någon har en viss personlighetsstörning eller vissa drag av en personlighetsstörning utifrån alla aspekter som avspeglar deras liv. Folk med narcissistisk störning har förstås en benägenhet att fokusera på ytlig status. Självklart kan det då finnas inredningsdetaljer som sticker ut. Många med psykiska störningar som försöker leva ett utåt sett mer normalt liv, än vad de faktiskt klarar av, kan mycket väl ha delar av hemmet som man visa upp för omvärlden - sen finns det undangömt ett kaos någonstans. Frågan är vad TS specifikt associerar med en psykopat. Till exempel inte ovanligt att de har tavlor på sig själva eller annat som de upplever som självförhärligande. True.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in