2018-12-19, 23:39
Medlem
Har en laptop med Windows 10 som strular och skulle behöva göra en ominstallation av operativet.

Datorn är dock köpt med Windows 7/8 liggandes på en HD-partition och uppdaterad kostnadsfritt till Windows 10 vilket var möjligt tidigare.

Är det möjligt att göra en total fabriksåterställning till Windows 7/8 och sedan få tillgång till en kostnadsfri Windows 10 igen?
Citera
2018-12-20, 00:14
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Har en laptop med Windows 10 som strular och skulle behöva göra en ominstallation av operativet.

Datorn är dock köpt med Windows 7/8 liggandes på en HD-partition och uppdaterad kostnadsfritt till Windows 10 vilket var möjligt tidigare.

Är det möjligt att göra en total fabriksåterställning till Windows 7/8 och sedan få tillgång till en kostnadsfri Windows 10 igen?
Ja.
Citera
2018-12-20, 08:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:

I och med uppgraderingen så vart datorn registrerad för W10, samt tidigare operativ.

W10 installationsfil - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Gör det för " en annan dator".

Varför inte installera W10 direkt?!
Citera
2018-12-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
I och med uppgraderingen så vart datorn registrerad för W10, samt tidigare operativ.

W10 installationsfil - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Gör det för " en annan dator".

Varför inte installera W10 direkt?!

Ja varför inte? Funderade på det nu:
1. Slipper datorleverantörens bloatware. Ett av problemen är att datorn känns slöare än den skulle behöva vara.
2. Kanske får ladda något specialprogram från leverantören.

Tack så mycket.
Citera
2018-12-20, 12:24
Medlem
Sportbags avatar
Om du kör en ren installation av Windows glöm inte att skriva ner ditt modell nummer för att enkelt hitta drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Detta gör du enkelt genom att trycka på windowsknappen+R för att få fram "Kör" skriv sedan Dxdiag och under fliken system står vilken modell du har.

Wifi/bluetooth är det vanligaste som Windows inte har drivrutiner till efter en ren installation.
Citera
2018-12-20, 12:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja varför inte? Funderade på det nu:
1. Slipper datorleverantörens bloatware. Ett av problemen är att datorn känns slöare än den skulle behöva vara.
2. Kanske får ladda något specialprogram från leverantören.

Tack så mycket.

Grafik och musplattedrivisarna är ibland specialgjorda för just ens modell.
Citera
2018-12-20, 12:48
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag vill minnas att win10 har en "återställ till nyskick" funktion där man även kan välja om det skall vara 32 eller 64 bitars. sitter inte vid en win10 dator just nu så jag kan inte bekräfta och jag skall på lunch så jag ids inte googla det åt dig
Citera
2018-12-20, 13:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag vill minnas att win10 har en "återställ till nyskick" funktion där man även kan välja om det skall vara 32 eller 64 bitars. sitter inte vid en win10 dator just nu så jag kan inte bekräfta och jag skall på lunch så jag ids inte googla det åt dig

Du menar en fabriksåterställning? Har operativsystemet blivit installerad från tillverkaren så finns det denna funktion.

Vad menar du med att välja arkitektur? Har datorn levererats med te.x 64 Bitars så kan du inte under inställningarna byta till 32 Bitars. Vill man har 32 Bitars så måste det ske en ren och ny installation.

Eller har man missuppfattat dig?
Citera
2018-12-20, 13:49
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du menar en fabriksåterställning? Har operativsystemet blivit installerad från tillverkaren så finns det denna funktion.

Vad menar du med att välja arkitektur? Har datorn levererats med te.x 64 Bitars så kan du inte under inställningarna byta till 32 Bitars. Vill man har 32 Bitars så måste det ske en ren och ny installation.

Eller har man missuppfattat dig?

Jag menar en fabriksåterställning i win10 ifrån inställningar. Kör i princip bara hemmabyggen så jag kan inte svara för hur OEM-grejerna skiljer sig. Gjorde detta för någon månad sedan med gott resultat https://answers.microsoft.com/en-us/...6-033d1d8c16bf

Ja jag har för mig att jag bytte arkitektur en gång så men jag kan självklart ha haft fel eller så minns jag fel. Hade jag fått en krona för varje win-installation jag gjort så hade jag kunna köpa en god meny på burger king.
Citera
2018-12-21, 07:13
Medlem
En riktigt ren installation kräver att man startar datorn från DVD/USB och ta bort allt. Partitionerna också.

Använder man återställnings grejen i Win 10 kan fel bli kvar trots att man valde att inte spara något.

Dator tillverkarens fabriksåterställning bruka vara separat från den i Win 10. Ibland återställer den till 7/8 och ibland funkar den inte alls tex efter att man installerat 10. Behöver laptopens märke, modell och ibland Windows version den levererades med för att kunna söka hur man gör.
Senast redigerad av panpo98 2018-12-21 kl. 07:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in