2018-12-23, 17:11
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strulle
Glöm inte Eurostop köpcentrum ute vid Arlanda, helt öde och tomt förutom en hårfrisör och ett hotell som ligger inhyst i samma lokaler.

Eurostop var en gigantisk felsatsning från början. Den gick aldrig bra. Navet var tänkt att vara en ICA Maxi som skulle vara dragaren av folk. Den missköttes och när den gick i KK så fattade ICA det historiska beslutet att lägga ner den, då ingen handlare ville ta över. Detta trots att det står 100-tals handlare i kö för att bli multi-miljonärer, vilket att äga & driva en Maxi tveklöst innebär. Dock inte här eftersom location var helt fel.

Så vad gäller Eurostops falerande så kan ni varken säga att det är invandrarnas eller bögarnas fel, denna gång. Bara stadsplanerarna i Sigtuna.
Senast redigerad av Richard-III 2018-12-23 kl. 17:12. Anledning: Stavning
Citera
2018-12-23, 19:09
Medlem
Roffedyngiss avatar
För den som vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag Dan Bells videor i "Dead mall series" (youtube).

Har vi nån svensk motsvarighet?

Varför känner jag skadeglädje förresten..?
Citera
2018-12-24, 01:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det beror på ökad e-handel. Elementärt.
Jag vet inte hur det är med er andra, men ända sen postmord införde sina sjuka avgifter så har min näthandel gått ner med ett bromsskrik.
Handlar bara det jag absolut måste, som inte finns någon annan stans, på nätet nu. Ska inte gynna det satans postnord.
Citera
2019-04-20, 09:10
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Lokalhyresgästerna kommer att sägas upp förstås. En del av dem är nog väldigt nöjda med det. Dåligt läge där om det inte är någon folkgenomströmning längre.

Ska jag spekulera kommer fastighetsägare sälja hela tomten till något byggbolag/konsortium som satsar på bostadsrätter i 5-6 våningar höga slutna kvarter. Tomten är ganska stor.

Många stora köpcentrum (Kista, Täby m fl) har ökat sin butiksyta, samtidigt som Barkarby och Mall of Vasalund tillkommit.

Jag kan ha fel men undra om inte systembolaget flyttade ut från Stinsen, till Coop en bit bort för tre år sedan. En sådan sak betyder jättemycket för de butiker som sitter kvar.

Har aldrig funnit ett Systembolag inne på Stinsen och det har garanterat varit en stor nackdel, folk åker och handlar i centrum där bolag finns.
På senare här har ett bolag öppnat invid Coop som ligger ett par hundra meter från Stinsen.
Citera
2019-04-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Har aldrig funnit ett Systembolag inne på Stinsen och det har garanterat varit en stor nackdel, folk åker och handlar i centrum där bolag finns.
På senare här har ett bolag öppnat invid Coop som ligger ett par hundra meter från Stinsen.

Där snackar vi å andra sidan Systembolag! Det och Ica Maxi på andra sidan Stinsen tillhör båda toppskiktet i sina respektive kategorier. Den ultimata fredagseftermiddagskombon för det feta Norrort som kräver både volym och urval.
Citera
2019-04-20, 17:21
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Där snackar vi å andra sidan Systembolag! Det och Ica Maxi på andra sidan Stinsen tillhör båda toppskiktet i sina respektive kategorier. Den ultimata fredagseftermiddagskombon för det feta Norrort som kräver både volym och urval.

Systembolaget massgynnar den här typen av kommuner. I en vanlig kommun som Hässleholm med nästan lika många invånare och tio gånger så stor yta finns ett enda systembolag. Det flyttar man bort från centrum till en blåsig parkeringsplats, självklart intill ett stort Ica.

Stinsen har nog inte missgynnats av att få ett systembolag några hundra meter bort, även om Ica, eller förlåt menar Coop, är liiite närmare.

Huvudorsakerna till Stinsens problem är nog andra.
Citera
2019-04-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Systembolaget massgynnar den här typen av kommuner. I en vanlig kommun som Hässleholm med nästan lika många invånare och tio gånger så stor yta finns ett enda systembolag. Det flyttar man bort från centrum till en blåsig parkeringsplats, självklart intill ett stort Ica.

Stinsen har nog inte missgynnats av att få ett systembolag några hundra meter bort, även om Ica, eller förlåt menar Coop, är liiite närmare.

Huvudorsakerna till Stinsens problem är nog andra.

Nej, Stinsen har helt enkelt spelat ut sin roll. Det var en inomhusgalleria i "lagomstorlek" utan någonting som stack ut, med Sollentuna centrum ett stenkast bort. Jag tyckte det var ett helt okej köpcentrum, framförallt väldigt "städat", men ingenting jag saknar 2019.

Systembolaget i Häggvik ligger också på en blåsig parkeringsplats. Men det är en riktigt bra butik.
Systembolagets butiker återspeglar väl för övrigt i rätt stor utsträckning hur befolkningen i Sverige ser ut. På många ställen är det bara pliktskyldig samhällsservice(ändå bättre utbud än nästan allting i utlandet). Och på de ställen där man förväntar sig att kundbasen förväntar sig mer försöker man leverera mer. Stormarknadsområden i villadominerade storstadsförorter har både mycket yta och tillräckligt mycket "medvetet" kundunderlag.
Citera
2019-04-21, 08:06
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Nej, Stinsen har helt enkelt spelat ut sin roll. Det var en inomhusgalleria i "lagomstorlek" utan någonting som stack ut, med Sollentuna centrum ett stenkast bort. Jag tyckte det var ett helt okej köpcentrum, framförallt väldigt "städat", men ingenting jag saknar 2019.

Systembolaget i Häggvik ligger också på en blåsig parkeringsplats. Men det är en riktigt bra butik.
Systembolagets butiker återspeglar väl för övrigt i rätt stor utsträckning hur befolkningen i Sverige ser ut. På många ställen är det bara pliktskyldig samhällsservice(ändå bättre utbud än nästan allting i utlandet). Och på de ställen där man förväntar sig att kundbasen förväntar sig mer försöker man leverera mer. Stormarknadsområden i villadominerade storstadsförorter har både mycket yta och tillräckligt mycket "medvetet" kundunderlag.
Systembolaget styr utvecklingen och påverkar köpcentrum som Stinsen. Vad de egentligen gör idag är att bli som avdelningar till stor-Ica och Coop fast med egen ingång från den stora gemensamma parkeringsplatsen. Det gör mindre köpcentrum ganska chanslösa om de inte har ett stormarknads-ankare alldeles intill som dessutom kan locka till sig ett systembolag.

Nu kan det sägas att butiken också i Hässleholm blev större, men Systembolagets politik påverkar Sverige och stadsplaneringen på ett sätt som egentligen borde motivera en avveckling av monopolet.

Stinsen hade i en normal situation enkelt kunnat etablera en egen dryckbutik och se om det hjälpt upp kundflödet. Jag är inte helt övertygad om det eftersom livsmedelshandeln då blivit helt dominerande inom alkohol och specialbutiker för alkohol fått en mer undanskymd roll.
Senast redigerad av pudellus 2019-04-21 kl. 08:28.
Citera
2019-04-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Vad tror ni att beror på?

Samma öde väntar Kista galleria, färre butiker och besökare som inte handlar så mycket.

MOS,Täby och Sickla och kanske några andra kommer att klara sig. Men annars vågar inte svenskarna ta sig till invandrartäta områden.

Det känns som samhället isolerar sig. Folk vågar inte prata med varandra, vi och dem känslan ökar.

Det går inte bra för Sverige. Det är kört för Sverige!

https://www.svd.se/kliv-in-i-odegall...ockholm#sida-8

Är det kört för Sverige för att några gallerior läggs ner?
...ni domedagsprofeter är underhållande.
Citera
2019-04-26, 23:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ja. Överetableringen av köpcentrum i Storstockholm har varit känd i över tio år. Stinsen har fått konkurrensen på nära håll av nytt Ica Maxi och nytt Coop bredvid så det är inte konstigt att Stinsen slagits ut. Huset ska rivas, det är känt sedan över ett år.

Kapitalismen döljer sitt misslyckande alltså.

Nä nu ska jag chatta med Frank Andersson
Citera
2019-05-16, 23:13
Medlem
Roffedyngiss avatar
Så här såg det ut för nån vecka sen ( har delat samma länk i en annan tråd).

https://vimeo.com/showcase/5995540
Citera
2020-06-10, 21:45
Medlem
Roffedyngiss avatar
Var där och smög idag igen. Bara Friskis&Svettis och en frisör kvar. Verkade som att Vitvaru-outleten höll på att flytta till en annan del av byggnaden med entré utifrån.
Filmade från höften med mobilen, därav potatis-kvalitén på filmerna.

https://vimeo.com/showcase/7232528
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in