• 1
  • 2
2018-12-19, 23:15
Medlem
Citat:
Tomt och öde. Nära Stockholm ligger köpcentrumet Stinsen, en gång med 90 hyresgäster – men nu finns bara 12 stycken kvar. På sikt väntas hela köpcentrumet lägga ned.

– Det har alltid varit ett sorgebarn, säger Anja Djurasevic, etablerare på Apoteket AB, en av få som är kvar.

Vad tror ni att beror på?

Samma öde väntar Kista galleria, färre butiker och besökare som inte handlar så mycket.

MOS,Täby och Sickla och kanske några andra kommer att klara sig. Men annars vågar inte svenskarna ta sig till invandrartäta områden.

Det känns som samhället isolerar sig. Folk vågar inte prata med varandra, vi och dem känslan ökar.

Det går inte bra för Sverige. Det är kört för Sverige!

https://www.svd.se/kliv-in-i-odegall...ockholm#sida-8
Citera
2018-12-19, 23:22
Medlem
Eller för att människor drar sig till större gallerior med större utbud? Knappast svårt att förflytta sig i Stockholm till diverse gallerior när det tar typ 10 minuter från Centralen ut till Mos.

Hur kommer det sig att stadskärnor dör ut när det öppnar en galleria en bit utanför staden på andra ställen? Är det också invandringens fel?

Allt kan väl KNAPPAST vara invandrarnas fel?

Vilken värld lever du i?
Citera
2018-12-19, 23:23
Moderator
Ancistruss avatar
Jag misstänker att det beror på en överetablering av olika externa köpcentrum överallt i hela StorSthlm.
Citera
2018-12-19, 23:29
Medlem
Celticos avatar
Det sista svensken överger är galleriorna, lulz.

I Frankrike och Tyskland besöker man slott och marknader, i Italien och Spanien går man och tittar på historiska efterlämningar på sin fria tid.

I Sverige så går man rundor i gallerior, lulz.
Citera
2018-12-20, 00:11
Medlem
Beror väl främst på ökad konkurrens från t ex Mall of Scandinavia. En sådan stor suger liksom upp de andra i närheten. Tycker dock att det finns alldeles för många gallerior, det skulle vara trevligare med småbutiker som det var innan köpcentrumens intåg i Sverige.
Citera
2018-12-20, 00:22
Medlem
Jag har under en längre tid undrat hur alla dessa gallerier/köpcentrum går ihop sej rent ekonomiskt?
Ta Stockholm ex.vis, det finns ju snart dessa lite överallt.
Och jag kan ju inte tänka mej att hyrorna är speciellt billiga..?
Detta i takt med att fler o fler köper över nätet gör väl att det blir svårare för en del att överleva.
Citera
2018-12-20, 00:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag misstänker att det beror på en överetablering av olika externa köpcentrum överallt i hela StorSthlm.
Ja. Överetableringen av köpcentrum i Storstockholm har varit känd i över tio år. Stinsen har fått konkurrensen på nära håll av nytt Ica Maxi och nytt Coop bredvid så det är inte konstigt att Stinsen slagits ut. Huset ska rivas, det är känt sedan över ett år.
Citera
2018-12-20, 01:13
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ja. Överetableringen av köpcentrum i Storstockholm har varit känd i över tio år. Stinsen har fått konkurrensen på nära håll av nytt Ica Maxi och nytt Coop bredvid så det är inte konstigt att Stinsen slagits ut. Huset ska rivas, det är känt sedan över ett år.

Det står i den länkade artikeln att nuvarande ägare köpt Stinsen för 700 miljoner och avser bygga bostäder. Är det för marken de betalt 700 miljpner då om de ska rivas? Och vad händer med de 12 hyresgäster som ännu har en lokal? Ska de sägas upp? Enligt uppgifter i samma artikel verkar de inte alls sugna på att flytta.
Citera
2018-12-20, 01:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Att det skulle rivas visste jag inte. Tack för inf!

Det fanns faktiskt redan för långt över 20 år sedan många utredningar om detta. På den tiden pluggade jag fortfarande på högskolan och läste några av dem. Jag vill t.o.m. minnas att jag själv skrev någon mindre rapport om det. Det var t.o.m. en smärre överetablering redan då. Dessutom planerades uppförande av ytterligare mängder av nya externa köpcentrum. Så denna utveckling kan knappast vara överaskande för någon.
Citera
2018-12-20, 01:30
Medlem
Jag som bor i närheten kan bekfräta att det bara handlar om att folk hellre är i Sollentuna Centrum. Stinsen har "dött ut" i flera år för det helt enkelt är en tråkig galleria inte lika smidigt att ta sig dit som Sollentuna Centrum. Handlar inte heller om blattar då jag tycker det är fler svenskar i stinsen vs sc.
Citera
2018-12-20, 01:32
Medlem
Mullrets avatar
Dagens kommers sker på internet. Varför åka till en butik när man kan handla via datorn?
I USA finns det massor med köpcenters som lagts ner. Utmanaren Amazon dödar allt i sin väg.
Citera
2018-12-20, 01:50
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det står i den länkade artikeln att nuvarande ägare köpt Stinsen för 700 miljoner och avser bygga bostäder. Är det för marken de betalt 700 miljpner då om de ska rivas? Och vad händer med de 12 hyresgäster som ännu har en lokal? Ska de sägas upp? Enligt uppgifter i samma artikel verkar de inte alls sugna på att flytta.
Lokalhyresgästerna kommer att sägas upp förstås. En del av dem är nog väldigt nöjda med det. Dåligt läge där om det inte är någon folkgenomströmning längre.

Ska jag spekulera kommer fastighetsägare sälja hela tomten till något byggbolag/konsortium som satsar på bostadsrätter i 5-6 våningar höga slutna kvarter. Tomten är ganska stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att det skulle rivas visste jag inte. Tack för inf!

Det fanns faktiskt redan för långt över 20 år sedan många utredningar om detta. På den tiden pluggade jag fortfarande på högskolan och läste några av dem. Jag vill t.o.m. minnas att jag själv skrev någon mindre rapport om det. Det var t.o.m. en smärre överetablering redan då. Dessutom planerades uppförande av ytterligare mängder av nya externa köpcentrum. Så denna utveckling kan knappast vara överaskande för någon.
Många stora köpcentrum (Kista, Täby m fl) har ökat sin butiksyta, samtidigt som Barkarby och Mall of Vasalund tillkommit.

Jag kan ha fel men undra om inte systembolaget flyttade ut från Stinsen, till Coop en bit bort för tre år sedan. En sådan sak betyder jättemycket för de butiker som sitter kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in