Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Det står i den länkade artikeln att nuvarande ägare köpt Stinsen för 700 miljoner och avser bygga bostäder. Är det för marken de betalt 700 miljpner då om de ska rivas? Och vad händer med de 12 hyresgäster som ännu har en lokal? Ska de sägas upp? Enligt uppgifter i samma artikel verkar de inte alls sugna på att flytta.
Lokalhyresgästerna kommer att sägas upp förstås. En del av dem är nog väldigt nöjda med det. Dåligt läge där om det inte är någon folkgenomströmning längre.
Ska jag spekulera kommer fastighetsägare sälja hela tomten till något byggbolag/konsortium som satsar på bostadsrätter i 5-6 våningar höga slutna kvarter. Tomten är ganska stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Att det skulle rivas visste jag inte. Tack för inf!
Det fanns faktiskt redan för långt över 20 år sedan många utredningar om detta. På den tiden pluggade jag fortfarande på högskolan och läste några av dem. Jag vill t.o.m. minnas att jag själv skrev någon mindre rapport om det. Det var t.o.m. en smärre överetablering redan då. Dessutom planerades uppförande av ytterligare mängder av nya externa köpcentrum. Så denna utveckling kan knappast vara överaskande för någon.
Många stora köpcentrum (Kista, Täby m fl) har ökat sin butiksyta, samtidigt som Barkarby och Mall of Vasalund tillkommit.
Jag kan ha fel men undra om inte systembolaget flyttade ut från Stinsen, till Coop en bit bort för tre år sedan. En sådan sak betyder jättemycket för de butiker som sitter kvar.