2018-12-19, 19:40
Medlem
Swedbank och de "vanliga" bankerna stöder väl inte detta? Jag tänkte sprida risken och ha lite USD också. Hos Paypal kan man ju ha det enkelt (currency conversion), men kan man det hos någon svensk bank?

edit: Jag har alltså allting annat, aktier, guld osv. Men vill ha lite riskspridning i valuta också.
Citera
2018-12-19, 19:45
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Swedbank och de "vanliga" bankerna stöder väl inte detta? Jag tänkte sprida risken och ha lite USD också. Hos Paypal kan man ju ha det enkelt (currency conversion), men kan man det hos någon svensk bank?

edit: Jag har alltså allting annat, aktier, guld osv. Men vill ha lite riskspridning i valuta också.

Svar ja! Men är man en vanlig idiot med för lite pengar så säger dom i stort sett alltid nej. Det som är kvar är skräpcertifikat exponerat mot valuta samt cfd:s.
Citera
2018-12-19, 20:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Valutakonto kanske är något för dig.

https://seb.se/privat/betala/konton/valutakonto
Citera
2018-12-19, 22:44
Medlem
Detta kan vara ett alternativ.

https://www.sastravelwallet.com/?lang=sv
Citera
2018-12-20, 09:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hos Paypal kan man ju ha det enkelt (currency conversion), men kan man det hos någon svensk bank?
PayPal är ingenting att ha för växling eftersom deras påslag ligger på flera % och kör du med Swedbank så är inte den banken bra för ekonomin heller.
Hos Ferratun Bank kan man ha lite olika valutor utan avgifter men inte USD, själv har jag EUR, GBP och DKK där men satte in från Revolut eftersom kursen hos Ferratum är sämre än hos Revolut.
Kan du tänka dig ett utländskt alternativ så kanske TransferWise kan vara något också.
Citera
2018-12-20, 17:06
Medlem
Jag tycker att det är konstigt att de svenska bankerna är så reserverade mot valutakonton. Det är i princip bara SEB som erbjuder detta mot en ganska stor startavgift, 500 kr. Jag tänker exempelvis på alla som bor i Malmötrakten som kanske jobbar på andra sidan sundet, eller de som bor i Haparanda och får sin lön i DKK/EUR. Många skåningar är ju i Danmark flera gånger i veckan och DKK/EUR är kanske mer använt än SEK.

Hur många svenskar jobbar till exempel i Norge, vore väl rätt naturlig att svenska banker erbjöd valutakonton i NKR.

Jag har bara varit i EUR- länder 5 gånger i år, många av er andra har kanske varit där 50 gånger och då vore det säkert smidigt med dubbla kreditkort och dubbla bankkonton för att slippa allt trassel med valutaväxlingar...
Citera
2018-12-20, 17:59
Medlem
Öppnade valutakonto (EUR) på Swedbank utan problem. Vanlig privatkund och har Swedbank enbart som transaktionskonto för löneutbetalning. De var lite ovana vid att öppna detta för privatpersoner, men det fanns ingen begränsning och det kostade inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in