• 1
  • 2
2018-12-19, 06:35
Medlem
japanskbruds avatar
kollat på massa filmer om budget och privatekonomi nu ..Där är bl a en som har ett excelblad där han för in alla transaktioner med sina kort, atm-uttag och checkar. Sen bockar han av när allt är "cleared" med banken.
Är det något som man borde göra i Sverige också ? Eller bara primitiva banker i staterna som kan göra fel? Kan förortspizzerian dra för mkt, eller 3 gånger för samma sak t ex? Det skulle jag aldrig veta annars
Citera
2018-12-19, 06:40
Medlem
Jo det klart det kan bli fel
Citera
2018-12-19, 06:41
Medlem
constants avatar
Den funktionen ingår hos min bank. När jag loggar in på Danske bank bockar jag av det de dragit.
Citera
2018-12-19, 06:51
Medlem
Bäst är att minimera antal inköp, så man när man får månadsräkningen lätt kan checka att inga felaktiga transaktioner har gjorts.

Jag sparar alla kvitton och bockar av. Har gjort det i väldigt många år nu och det har faktiskt aldrig blivit fel, bortsett från att några gånger så har beloppet jag köpt för aldrig dragits.
Citera
2018-12-19, 06:53
Medlem
Klart det är bra att ha koll. Finns kort-scammers som satt i system att dra små summor ofta och hoppas att det inte märks. Men känns jävligt overkill att bokföra sin privatekonomi i excel, räcker att ögna genom kontoutdraget då och då.
Citera
2018-12-19, 07:21
Medlem
Vi upptäckte nyligen att vi haft två Netflix-abonemang i ett år och att vår uppsägning av C-More för två månader sedan inte hade gått igenom. En annan gång drog Kappahl dubbelt på grund av ett fel i kassaapparaten. Fel händer, abonnemang glöms bort osv.

De som har benkoll med Excelark och bokföring vill nog kunna plocka ut statistik och optimera. Men det är också hjälpsamt när man deklarerar för att maximera sina avdrag.
Citera
2018-12-19, 07:23
Medlem
Jag har kört exakt det som TS skriver, varenda liten summa in i Excel, ändå sedan studietiden. Men det är inte för att upptäcka fel, utan för att få koll på vart pengarna går. Jag tror stenhårt att om man tittar på pengarna så blir de lite mer trögrörliga. Om jag räknar pengar denna månad kommer jag ha mer kvar nästa månad, typ.
Citera
2018-12-19, 10:53
Medlem
antiprofeminists avatar
Så långt som att bocka av varenda transaktion har inte jag lust med, jag har en generell överblick och kollar kontot till och från.

Det jag kör med till vardags är en app där jag bokför alla inköp. Jag har koll på hur mycket jag lägger ner på vad och kan justera mitt leverne och ekonomi utefter mina tillgångar. Många gånger har jag insett hur mycket/lite pengar jag lagt på nödvändiga/onödiga saker. Jag har även lärt mig att förlora pengar. Man bokar ett flyg som man missar, bokar Airbnb några dagar för länge, får inte tillbaka deposit för att man hyr i ett u-land. Efter att jag börjat ha koll på mina dagliga utgifter har jag slutat köpa saker som jag inte använder mest dagligen. Det är svårt att rättfärdiga för mig själv antalet arbetstimmar som krävs för en drönare som jag ska flyga i ett par och som sen ska samla damm i vinden.
Citera
2018-12-19, 22:11
Medlem
Verkar overkill att blocka av allt men man går ju igenom varje månad att det inte är något märkligt. Har hämtat t någon gång att man sett någon transaktion man inte vet vad det är men efter lite klurande kommit på vad det var (förekommer ju att företag marknadsför sig som en sak men heter något annat på utdraget)
Citera
2018-12-19, 23:21
Medlem
Honeydealers avatar
Har noll koll på alla transaktioner, betalar och ser glad ut och sedan funderar jag inte på det.
Citera
2018-12-19, 23:38
Medlem
Betala kontant istället
Citera
2018-12-20, 01:12
Medlem
Jag betalar allt med kort och har en app som visar alla inköp och vart pengarna går, uppdelat i kategorier. Tittar på det en gång om dagen.
På så sätt kan jag se om någon har dragit pengar de inte borde och om jag håller på att spräcka månadsbudgeten för någon kategori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in