Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-17, 21:25
Medlem
redmoon-cats avatar
Alltså inte psykiskt sjuk. Inte ens schizofreni: att vara spritt språngande GALEN är någonting annat.

Jag föreställer mig att när du slutligen har blivit galen finns det ingen återvändo.
Finns det grader av galenskap??
Exempel på hur man blir Galen? Kanske att ta en massa psykedeliska substanser varje dag tills det är helt sanslöst eller att aldrig sova? Ger det olika definitioner?
Specifikt tror jag att vara galen är uttryck av totalt osammanhängande energier i hjärnan. Ingen logik.
Det måste också kännas som ett straff och så kraftig själslig smärta det innebär att vara så ensam.
Citera
2018-12-17, 21:46
Medlem
Ksoksos avatar
Det finns ingen diagnos som heter "galen".
Man har en eller flera diagnoser. Majoriteten av de diagnoser som skulle ge mer "stereotypiskt hollywood-galna uttryck" så som du verkar se "galen" som är behandlingsbara och de flesta symptom är fråga om olika kortvariga psykoser.
Citera
2018-12-17, 21:59
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Det finns ingen diagnos som heter "galen".
Man har en eller flera diagnoser. Majoriteten av de diagnoser som skulle ge mer "stereotypiskt hollywood-galna uttryck" så som du verkar se "galen" som är behandlingsbara och de flesta symptom är fråga om olika kortvariga psykoser.

Jag håller med ts om att ordet galen inte har med psykiatrin att göra.
Det är ett mkt gammalt begrepp som inte förväxlas med diagnosfixering. Galen har en alldeles särskild klang.
Citera
2018-12-17, 22:04
Medlem
Eftersom att det inte finns något direkt diagnos eller definition på ordet galen, så är nog det första jag tänker på någon som varit uppe på amfetamin i flera dagar utan att sova som hallucinerar, har förvirrad verklighetsuppfattning och är manisk.
Citera
2018-12-17, 22:09
Medlem
Ksoksos avatar
Kanske delirium är det närmaste man kan komma TS beskrivning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in