Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-17, 21:11
  #1
Medlem
QkNNs avatar
Låt säga att scenariot är såhär.

Jag sätter in 5000kr på BTCX. För över dom till en privat "plånbok" och skickar sedan till en annan plånbok och sedan tillbaka till BTCX och tar ut pengarna igen.

Måste jag då skatta på dessa 5000kr?
Citera
2018-12-17, 21:13
  #2
Medlem
Ja, det skattas som vinst vid försäljning av värdepapper.
Citera
2018-12-17, 21:23
  #3
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Ja, det skattas som vinst vid försäljning av värdepapper.

så då förlorar man alltså 30% av pengarna för att man gör så? :S

Man får inte "dra av" kostnaden för köpet ?
Citera
2018-12-17, 21:25
  #4
Medlem
Nej, du ska skatta på vinst om du gör en trade. Du har köpt och bara flyttat runt dom. Skulle du vänta till dom är värda 6000 och sälja ska du betala 30% på vinsten. dvs 30% av 1000kr. Du kan flytta runt hur mycket du vill.
Citera
2018-12-17, 21:29
  #5
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Nej, du ska skatta på vinst om du gör en trade. Du har köpt och bara flyttat runt dom. Skulle du vänta till dom är värda 6000 och sälja ska du betala 30% på vinsten. dvs 30% av 1000kr. Du kan flytta runt hur mycket du vill.


Okej vad bra! Det är alltså BARA när man säljer dom mot SEK som man ska skatta?

Dom kan inte hitta på att man har köpt någonting för bitcoinen och tvinga en att betala skatt för det

och att dom andra pengarna är "nya" bitcoins.. typ


Jag har nämligen köpt bitcoins för 105k och sålt för 85k.

Men blir beskattad för 127000 inkomst av kapital. :O Visste inte att man var tvungen att deklarera, det var något år sedan..
__________________
Senast redigerad av QkNN 2018-12-17 kl. 21:32.
Citera
2018-12-17, 21:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Okej vad bra! Det är alltså BARA när man säljer dom mot SEK som man ska skatta?

Dom kan inte hitta på att man har köpt någonting för bitcoinen och tvinga en att betala skatt för det

och att dom andra pengarna är "nya" bitcoins.. typ


Jag har nämligen köpt bitcoins för 105k och sålt för 85k.

Men blir beskattad för 127000 inkomst av kapital. :O Visste inte att man var tvungen att deklarera, det var något år sedan..

Du ska skatta när du gör en trade mot annan krypto eller annan valuta. Varje trade som går med vinst skattas 30%, gör du förlust på en trade får du bara dra av 70% av förlusten mot din totala "vinst".
Citera
2018-12-17, 21:49
  #7
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Du ska skatta när du gör en trade mot annan krypto eller annan valuta. Varje trade som går med vinst skattas 30%, gör du förlust på en trade får du bara dra av 70% av förlusten mot din totala "vinst".

Jag fattar inte alls hur dom kan har fått fram att jag tjänat 127k för det har jag inte gjort.. jag har förlorat pengar på dessa bitcoins när jag hade dom.

Detta är enligt vad BTCX har gett Skatteverket..
Citera
2018-12-17, 21:52
  #8
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag fattar inte alls hur dom kan har fått fram att jag tjänat 127k för det har jag inte gjort.. jag har förlorat pengar på dessa bitcoins när jag hade dom.

Detta är enligt vad BTCX har gett Skatteverket..

Vad menar du, du har inte deklarerat någonting om crypto men BTCX har skickat uppgifter till skatteverket?
Citera
2018-12-17, 21:52
  #9
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Vad menar du, du har inte deklarerat någonting om crypto men BTCX har skickat uppgifter till skatteverket?

Japp
Citera
2018-12-17, 21:59
  #10
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Japp

Obehagligt! Kan dock inte hjälpa sig
Citera
2018-12-17, 22:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag fattar inte alls hur dom kan har fått fram att jag tjänat 127k för det har jag inte gjort.. jag har förlorat pengar på dessa bitcoins när jag hade dom.

Detta är enligt vad BTCX har gett Skatteverket..

Borde vara simpelt att motbevisa genom att skicka addresser och trading history. Man får tänka på att man inte får dra av förluster till 100% utan bara 70% av nån anledning. Så folk förlorar ofta pengar för att sedan bli skyldig skatt ändå.
Citera
2018-12-18, 02:24
  #12
Medlem
trattfans avatar
Va?
Hur har du fått reda på det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback