2018-12-18, 06:24
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag fattar inte alls hur dom kan har fått fram att jag tjänat 127k för det har jag inte gjort.. jag har förlorat pengar på dessa bitcoins när jag hade dom.

Detta är enligt vad BTCX har gett Skatteverket..

Varje gång du säljer till en annan valuta eller krypto skall vinsten skattas med 30%.

Har du 1000kr och köper bitcoin som sedan går till 2000kr och du växlar till SEK skall du betala 300 kronor i skatt. Köper du sen tillbaka positionen som sedan rasar till 1000 igen skall du fortfarande betala 300 kronor i skatt men du får dra av 70% av förlusten.
Citera
2018-12-18, 09:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Okej vad bra! Det är alltså BARA när man säljer dom mot SEK som man ska skatta?

Dom kan inte hitta på att man har köpt någonting för bitcoinen och tvinga en att betala skatt för det

och att dom andra pengarna är "nya" bitcoins.. typ

Jag har nämligen köpt bitcoins för 105k och sålt för 85k.

Men blir beskattad för 127000 inkomst av kapital. :O Visste inte att man var tvungen att deklarera, det var något år sedan..

Hur mycket har du totalt sålt för under det aktuella året?
Varje försäljning räknas som ren vinst, eftersom du inte har deklarerat. Att köpa och sälja, köpa och sälja blir VÄLDIGT dyrt skattemässigt om man inte deklarerar, Du får också skattetillägg eftersom du inte har deklarerat.

Du kan lämna in en deklaration för det aktuella året eller du kan låta tiden gå, skatteskulder preskriberas vanligtvis efter fem år, under dessa fem år är livet lite jobbigt, Kronofogden jagar dig.

Du skriver "Dom kan inte hitta på att man har köpt någonting för bitcoinen och tvinga en att betala skatt för det"

Det är precis det Skatteverket gör. Om du köper Bitcoins för 1000:- de stiger i värde till 2000:- du köper ett par skor för 2000:- och betalar med dessa bitcoins som har stigit i värde till 2000:- Då skall du betala skatt på värdestegringen/vinsten på 1000:-

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

"Om du har sålt, bytt eller betalat med en kryptovaluta behöver du redovisa detta till Skatteverket i samband med att du deklarerar. Har du gjort vinst ska du betala skatt på din vinst"
Citera
2018-12-18, 09:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Du ska skatta när du gör en trade mot annan krypto eller annan valuta. Varje trade som går med vinst skattas 30%, gör du förlust på en trade får du bara dra av 70% av förlusten mot din totala "vinst".

Nästan helt rätt. Du skall även skatta om du köper något för Bitcoins som har stigit i värde, se inlägget ovan.
Citera
2019-01-06, 21:18
Medlem
Lånar tråden lite.

Förstår att man inte behöver deklarera crypto om man enbart köpt fiat-valuta och ruvar.
Men om man köper btc och direkt flyttar dom till en annan exchange och köper en annan valuta för dessa innan någonting speciellt har hänt med värdet, måste man deklarera dom då?
Citera
2019-12-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [MystERiouZ]
Lånar tråden lite.

Förstår att man inte behöver deklarera crypto om man enbart köpt fiat-valuta och ruvar.
Men om man köper btc och direkt flyttar dom till en annan exchange och köper en annan valuta för dessa innan någonting speciellt har hänt med värdet, måste man deklarera dom då?

Också nyfiken på detta.
Citera
2020-01-03, 14:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Så länge inte någon bedrövlig exchange (som t.ex. BTCX verkar vara) rapporterar dina privata transaktioner till överheten ska du inte deklarera nånting alls. Ligg lågt, berätta inte för nån hur mycket eller lite kryptovaluta du äger och invänta framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in