Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMat
Ok, jag utvecklar det lite till.
Om jag staller fragan: Sa som Aristotle sag goldean mean/middle way, innebar det att somliga handlingar ar moraliskt ok for vissa personer men inte for andra pa grund av olikheter i deras karaktar (jag menar var de naturligt ar belagna i relation i mitten av golden mean)?
Jag haller pa och skriver lite om det har och skulle uppskatta vad ni anser om detta sa jag far lite olika synpunkter. Eftersom jag brukar lasa igenom inlaggen har sa tror jag att ni kan komma med ganska smarta tankeganger ocksa

Medger att mitt jtteuttmmande svar var lite en pik t att du sjlv inte hade ngot direkt innehll i ursprungsinlgget, men visst r det intressant!
Som jag ser det s r inte moral ngonting absolut. Det r ett av mnniskan upprttat regelverk utifrn vi bedmer olika handlingar och r drmed godtyckligt. De allra flesta handlingar gr att rttfrdiga under srskilda omstndigheter, t.o.m. att ta livet av en annan mnniska.
Man kan vl gra en viss distinktion mellan vad man sjlv tycker passar och vad som r allmnt accepterat, doxa - frsanthllande i en grupp fr att slnga in ett retoriskt begrepp. Ett samhlle krver vissa regler fr att inte spra ut och moralen ligger till grund fr dessa, oftast utan att man tnker p det. Mnga ifrgastter inte moralen och frgar sig drmed inte varfr man inte skall handla p ett visst stt men vl p ett annat och det r i mina gon lite sinnessltt.
Jag tror dock att var och en, om de tar sig tid att tnka efter, mycket vl kan stanna upp och tnka efter sjlva huruvida ett ndaml rttfrdigar en handling, istllet fr att lta moralen gra jobbet och avfrda det enbart utifrn det. De flesta gr inte det frsts men vissa gr det och drmed s svarar jag ja p din frgestllning; Personens karaktr, i frga om hur denne antingen bejakar den samhlleliga moralen eller handlar p eget bevg, har i allra hgsta grad inverkan p vad som r moraliskt accepterbart.