• 1
  • 2
2018-12-16, 12:59
Medlem
Pissade i ett glas för 12 h sedan och nu ser det ut som ett cm tjockt lager salt i botten. Kände på det men kände inga saltkorn utan var mer som en sörja.

http://forumbilder.se/H90SC/20181216-124030

http://forumbilder.se/H90SC/20181216-124154

Vad är detta?
Citera
2018-12-16, 13:11
Medlem
HiiriHazes avatar
Kanske dags för ett urinprov samt blodprov om ditt urin är sådär gäggigt
Citera
2018-12-16, 13:38
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Pissade i ett glas för 12 h sedan och nu ser det ut som ett cm tjockt lager salt i botten. Kände på det men kände inga saltkorn utan var mer som en sörja.

http://forumbilder.se/H90SC/20181216-124030

http://forumbilder.se/H90SC/20181216-124154

Vad är detta?

Det där är urinsediment. I normala tillstånd består urinsediment av celler från urinvägarna och proteiner från cellerna i nefronrören.

Edit: Vet dock inte om det du påvisar är av klinisk värde. Vet bara att man vid centrifugering av urin så bildas en bottensats som undersöks i mikroskopi för att se olika typer av celler. Du har ju låtit urinen stå i 12 timmar, så all material i urinen har sedimenterat pga gravitationen.
Senast redigerad av Duramater 2018-12-16 kl. 13:43.
Citera
2018-12-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Det där är urinsediment. I normala tillstånd består urinsediment av celler från urinvägarna och proteiner från cellerna i nefronrören.

Är det farligt eller tecken på nån sjukdom?
Citera
2018-12-16, 13:49
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Är det farligt eller tecken på nån sjukdom?

Det vet jag inte. Ansamlingen måste undersökas för att se vilka typer av celler och proteiner den består av. Det händer att kronisk högt blodtryck, blodförgiftning, diabetes och andra inflammatoriska tillstånd angriper njurnystan (området i njuren där urin bildas) som gör att celler och proteiner, som annars befinner sig i blodomloppet, läcker ut i urinen.

Är du orolig kan du besöka vårdcentralen.
Citera
2018-12-16, 14:13
Medlem
AX64s avatar
Du råkar inte ha, eller har nyligen haft, urinvägsinfektion? Tycker mer det ser ut och låter som protein som klumpats ihop hellre än att det skulle vara salter (den mängden vore extrem dessutom).

Har du några slags symptom eller känner du dig precis som vanligt? Jag antar att du har andra symptom du glömt nämna då folk vanligen inte pissar i glas för skojs skull. Om jag har fel så - skål!
Citera
2018-12-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du råkar inte ha, eller har nyligen haft, urinvägsinfektion? Tycker mer det ser ut och låter som protein som klumpats ihop hellre än att det skulle vara salter (den mängden vore extrem dessutom).

Har du några slags symptom eller känner du dig precis som vanligt? Jag antar att du har andra symptom du glömt nämna då folk vanligen inte pissar i glas för skojs skull. Om jag har fel så - skål!

För nån vecka sedan hade jag pussat i en papperskorg i bilkön och när jag kollade dagen efter så var det röda datorn i urinen. Så jag testade igår att pussa igen för att se om det var samma sak men iställetblev det massa vit sörja längst ner
Citera
2018-12-16, 14:20
Medlem
AX64s avatar
Citat:
För nån vecka sedan hade jag pussat i en papperskorg i bilkön och när jag kollade dagen efter så var det röda datorn i urinen. Så jag testade igår att pussa igen för att se om det var samma sak men iställetblev det massa vit sörja längst ner

Pussa papperskorgar i bilkön, röda datorer i urinen - du är inte njursjuk utan sinnessjuk. Skämt åsido: det var röda vadå för något i urinen dagen efter... ?
Citera
2018-12-16, 14:37
Medlem
Du nämner inte varför du pissade i ett glas till att börja med och heller inte några symtom eller annat som skulle kunna tala för att du har en njursjukdom?
Citera
2018-12-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Pussa papperskorgar i bilkön, röda datorer i urinen - du är inte njursjuk utan sinnessjuk. Skämt åsido: det var röda vadå för något i urinen dagen efter... ?

Röda kristaller. Kändes som grus.
Citera
2018-12-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Du nämner inte varför du pissade i ett glas till att börja med och heller inte några symtom eller annat som skulle kunna tala för att du har en njursjukdom?

Läs inlägg nr 7
Citera
2018-12-16, 18:43
Medlem
Citat:
Läs inlägg nr 7

Citat:

Är du utvecklingsstörd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in