Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Hej!
Jag undrar vad invandringen kostar en enskild skattebetalare om man tjänar kanske
20,30,40 tusen?
Undrar helt enkelt bara vad JAG, som en helt vanlig arbetare faktiskt betalar för invandringen, inte vad Sverige som samhälle betalar.
Vill inte ha dryga svar som "För mycket" osv. Jag vill ha siffror.
Tacksam för svar!
Flyktinginvandringen kostade ca 110 Miljarder år 2017, eller i storleksordningen 5,5% av statens, kommunernas och landstingens budgetar, eller av dessas skatteintäkter. I dessa kostnader ingår inte extra kostnader i samband med stor befolkningsökning, inte heller att man måste bereda plats för skolor i redan bebyggda områden osv. Det finns siffror som redovisar att en genomsnittlig flykting har en livstidskostnad mellan 1.7 och 3 miljoner kronor.
Det är svårt att beräkna kostnaden per skattebetalare eller per boende i Sverige då man inte kan sammanräkna "Svenskar och Invandrare/Flyktingar" i dessa beräkningar. Men skulle man räkna exempelvis på att det i Sverige finns ca miljoner invånare (flyktingar inräknade- och alla betalade skatt, även barn) så skulle varje individ betala ca 12000kr till flyktinginvandringen, nu är den siffran betydligt högre så eftersom det inte går att räkna att alla 9000 000 individerna i Sverige betalar skatt. Siffran borde alltså vara högre.
https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...ntegration.pdf