2018-12-15, 23:56
Medlem
Rekas avatar
Jag kommer ev. köpa aktier i ett onoterat bolag.
Hur räknar man ut vilket belopp varje aktie bör ligga på?
Citera
2018-12-16, 02:18
Medlem
Higgswitzs avatar
Multipelberäkningarna PE och PS är de klassiska metoderna, men vid större investeringar är externa bedömare alltid att rekommendera (att räkna ut ett framtida kassaflöde är ungefär lika enkelt som att förutspå Stryktipset).

Har du betänkt att låta placera innehaven i en kapitalförsäkring? Således ersätts kapitalvinstskatt med avkastningsskatt (vilket är mycket lönsamt givet höga avkastningsförväntningar). Om inte så kan det vara ett sätt att få företaget att betala för den externa bedömaren. En sådan process är ofta dyr, men kan vara lönsam för alla parter om det är fler än bara du som önskar placera sina innehav i en kapitalförsäkring.
Citera
2018-12-16, 14:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag kommer ev. köpa aktier i ett onoterat bolag.
Hur räknar man ut vilket belopp varje aktie bör ligga på?

Ja, du får ju värdera bolaget och sedan dela värderingen på antalet aktier..
Citera
2018-12-19, 09:21
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
Multipelberäkningarna PE och PS är de klassiska metoderna, men vid större investeringar är externa bedömare alltid att rekommendera (att räkna ut ett framtida kassaflöde är ungefär lika enkelt som att förutspå Stryktipset).

Har du betänkt att låta placera innehaven i en kapitalförsäkring? Således ersätts kapitalvinstskatt med avkastningsskatt (vilket är mycket lönsamt givet höga avkastningsförväntningar). Om inte så kan det vara ett sätt att få företaget att betala för den externa bedömaren. En sådan process är ofta dyr, men kan vara lönsam för alla parter om det är fler än bara du som önskar placera sina innehav i en kapitalförsäkring.

En extern bedömare? Ja, kanske det. Dock gäller det inte så jättemkt pengar (100 k kr), så jag får undersöka vad en sådans arvode kan ligga runt.
Vid detta tillfälle är det bara jag som ev. går in. Dock har ett 15-20-tal andra investerare redan gått in (ca 1 år sedan).
Tack för tipset om KF!

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, du får ju värdera bolaget och sedan dela värderingen på antalet aktier..
Ja, jo, såklart. Fast det är lättare sagt än gjort för en vanlig 'Svensson'. Bolaget har knappt några fysiska tillgångar. Däremot sitter bolaget på en del patent plus att ett antal större affärer är på väg in.
Citera
2018-12-19, 09:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
En extern bedömare? Ja, kanske det. Dock gäller det inte så jättemkt pengar (100 k kr), så jag får undersöka vad en sådans arvode kan ligga runt.
Vid detta tillfälle är det bara jag som ev. går in. Dock har ett 15-20-tal andra investerare redan gått in (ca 1 år sedan).
Tack för tipset om KF!

Det är för dyrt att äga onoterade aktier i en KF, om du bara ska investera 100 TKR. Det är dessutom inte tillåtet om de är kvalificerade. Du kan inte heller använda investeraravdraget i KF.

Citat:
Ja, jo, såklart. Fast det är lättare sagt än gjort för en vanlig 'Svensson'. Bolaget har knappt några fysiska tillgångar. Däremot sitter bolaget på en del patent plus att ett antal större affärer är på väg in.

En vanlig svensson köper normalt inte onoterade aktier. Är det genom din anställning du får möjlighet att bli delägare i bolaget? Om det är så bör priset vara fast, d.v.s take it or leave it?
Senast redigerad av Stygotius 2018-12-19 kl. 09:31.
Citera
2018-12-19, 11:51
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är för dyrt att äga onoterade aktier i en KF, om du bara ska investera 100 TKR. Det är dessutom inte tillåtet om de är kvalificerade. Du kan inte heller använda investeraravdraget i KF.

En vanlig svensson köper normalt inte onoterade aktier. Är det genom din anställning du får möjlighet att bli delägare i bolaget? Om det är så bör priset vara fast, d.v.s take it or leave it?

Ja, det är genom min anställning. Ok, ja, då får jag se vilket belopp som kommer att erbjudas.
Citera
2018-12-19, 12:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ja, det är genom min anställning. Ok, ja, då får jag se vilket belopp som kommer att erbjudas.

Tänk på att bolag värderas på den framtida vinsten. Den viktigaste vägledaren för framtida vinster är historiska vinster, med prognoser om den framtida utvecklingen för såväl marknad som bolag. Är det ett relativt nystartat bolag är det förstås svårare eftersom historik i allt väsentligt då saknas. Finansieringsstruktur, soliditet, tillgångar o.s.v finns också förstås med i prissättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in