Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Helt klart kan det vara intressant att ta del av andra perspektiv, men vissa vill inte det och blir arga att andra åsikter än deras får framföras på fb.
Det är väl som IRL, förutom att i det offentliga rummet kan man inte framföra vissa åsikter alls och framför man dessa åsikter ändå så bemöts man inte bara av ilska som på forumet (även om jag personligen inte kan dra mig till minnes att jag har varit med om det, å andra sidan så diskuterar jag mer än jag debatterar för en särskild åsikt) utan konsekvenser som påverkar arbetsliv, social status, familj, umgänge, m.m., negativt.
Det kan hända att Flashback har en tendens att dra till sig människor som är bestämda i sin åsikt, men det kan också vara så att de har en känsla av att forumet är den enda plats där de har möjlighet att diskutera sina åsikter och ämnen som ligger dem nära om hjärtat - åsikter och ämnen som inte är acceptabla att diskutera IRL - och därför är extra måna om att få möjligheten att framföra just sina åsikter och synpunkter för en gångs skull. Även om Flashback möjliggör diskussion istället för att ta ställning i frågor som diskuteras, så kan det hända att vissa betraktar forumet eller delar av forumet som lite av ett "safe space" för antietablissemanget - en något föråldrad bild av forumet, men den har säkerligen hängt kvar i takt med att användarantalet och forumet har växt och utvecklats.
Men självklart finns gråzoner som ligger i konspirations- och foliehattsgränslandet och det är inte vad jag syftar på. Anonym diskussion/debatt i textform skiljer sig sannolikt även från det motsatta.