2018-12-15, 18:28
Medlem
jack.danielss avatar
Om du menar att flashbackanvändare bekräftar sig själva och andra, genom konsensus? Så ja! Du kan se samma fenomen på tidningsredaktioner och framförallt hos ledarskribenter och krönikörer. Och då har de ändå skrivandet som profession och ett antal högskolepoäng i bagaget.

Sedan....om du lyfter fokus från foliehattsforat, IoI, vissa politiska trådar så kan du delta i trådar om kockknivar, hemmabiopaket eller resor osv! Så att generalisera om fb på ditt sätt går inte att göra! God Jul!🎅🏿🎅🏼🎅🏼
Citera
2018-12-15, 18:32
Medlem
Handlar det inte mer om att alla söker sig till åsikter och grupperingar som man kan identifiera sig med? På Flashback är ju diskussionen i alla fall fri så man möts ju av alla möjliga olika åsikter vilket är mer änman kan säga om många sammanslutningar i det vanliga samhället där man ständigt måste vara eftertänksam för att inte få en stämpel på sig som man aldrig kan bli fri från.
Citera
2018-12-15, 18:33
Medlem
gulguls avatar
Nej, idioti är något medfött. Kunskap är en filosofisk term som är sammanflätad med sanningsteori. Vad många anser vara "kunskap" är endast att intersubjektivt hålla ett sakförhållande för sant utan att veta huruvida sakförhållandet faktiskt är sant eller inte. Metafysiskt famlar vi alla runt i mörkret. Åsikter är normativa och som sådana (enligt mig) utan sanningsvärde. Däremot bär åsikter på konkreta verkningar för samhället. Om dessa kan man givetvis argumentera, dock är det ganska lönlöst då de flesta människor är utvecklingsstörda och klarar därmed inte att ta till sig argument.
Citera
2018-12-15, 18:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Helt klart kan det vara intressant att ta del av andra perspektiv, men vissa vill inte det och blir arga att andra åsikter än deras får framföras på fb.

Det är väl som IRL, förutom att i det offentliga rummet kan man inte framföra vissa åsikter alls och framför man dessa åsikter ändå så bemöts man inte bara av ilska som på forumet (även om jag personligen inte kan dra mig till minnes att jag har varit med om det, å andra sidan så diskuterar jag mer än jag debatterar för en särskild åsikt) utan konsekvenser som påverkar arbetsliv, social status, familj, umgänge, m.m., negativt.

Det kan hända att Flashback har en tendens att dra till sig människor som är bestämda i sin åsikt, men det kan också vara så att de har en känsla av att forumet är den enda plats där de har möjlighet att diskutera sina åsikter och ämnen som ligger dem nära om hjärtat - åsikter och ämnen som inte är acceptabla att diskutera IRL - och därför är extra måna om att få möjligheten att framföra just sina åsikter och synpunkter för en gångs skull. Även om Flashback möjliggör diskussion istället för att ta ställning i frågor som diskuteras, så kan det hända att vissa betraktar forumet eller delar av forumet som lite av ett "safe space" för antietablissemanget - en något föråldrad bild av forumet, men den har säkerligen hängt kvar i takt med att användarantalet och forumet har växt och utvecklats.

Men självklart finns gråzoner som ligger i konspirations- och foliehattsgränslandet och det är inte vad jag syftar på. Anonym diskussion/debatt i textform skiljer sig sannolikt även från det motsatta.
Citera
2018-12-15, 18:43
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Om du menar att flashbackanvändare bekräftar sig själva och andra, genom konsensus? Så ja! Du kan se samma fenomen på tidningsredaktioner och framförallt hos ledarskribenter och krönikörer. Och då har de ändå skrivandet som profession och ett antal högskolepoäng i bagaget.

Sedan....om du lyfter fokus från foliehattsforat, IoI, vissa politiska trådar så kan du delta i trådar om kockknivar, hemmabiopaket eller resor osv! Så att generalisera om fb på ditt sätt går inte att göra! God Jul!🎅🏿🎅🏼🎅🏼
Tänkte lägga till nåt om att det finns många olika forum och att jag menar vissa forum, men tänkte att det är övertydligt och uppenbart att jag inte menar alla och allt på fb. Men tydligen inte så sorry att du missförstod.
Citera
2018-12-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Så du talar om medlemmarna i sig. Du har problem med att folk uttrycker udda åsikter i "det fria"? Jag tror jag förstår vart du vill komma.

Låt folk påstå vad f*n de vill här. Det är poängen med flashback. Har en bekant som tycker som dig, att "öppna" forum borde förbjudas och att de med avvikande åsikter bör sättas i omskolningsläger. Stalin var inne på det här på sin tid.

Nej du, du får nog lov att leva med att folk har en annan bild av världen än dig.

Mvh

Utmärkt exempel på hur debattklimatet i många avseenden ser ut på flashback.
Minst sagt tragiskt.
Citera
2018-12-15, 18:50
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det är väl som IRL, förutom att i det offentliga rummet kan man inte framföra vissa åsikter alls och framför man dessa åsikter ändå så bemöts man inte bara av ilska som på forumet (även om jag personligen inte kan dra mig till minnes att jag har varit med om det, å andra sidan så diskuterar jag mer än jag debatterar för en särskild åsikt) utan konsekvenser som påverkar arbetsliv, social status, familj, umgänge, m.m., negativt.

Det kan hända att Flashback har en tendens att dra till sig människor som är bestämda i sin åsikt, men det kan också vara så att de har en känsla av att forumet är den enda plats där de har möjlighet att diskutera sina åsikter och ämnen som ligger dem nära om hjärtat - åsikter och ämnen som inte är acceptabla att diskutera IRL - och därför är extra måna om att få möjligheten att framföra just sina åsikter och synpunkter för en gångs skull. Även om Flashback möjliggör diskussion istället för att ta ställning i frågor som diskuteras, så kan det hända att vissa betraktar forumet eller delar av forumet som lite av ett "safe space" för antietablissemanget - en något föråldrad bild av forumet, men den har säkerligen hängt kvar i takt med att användarantalet och forumet har växt och utvecklats.

Men självklart finns gråzoner som ligger i konspirations- och foliehattsgränslandet och det är inte vad jag syftar på. Anonym diskussion/debatt i textform skiljer sig sannolikt även från det motsatta.
Ja, jag har förstått att många ser fb som ett safe space, men det är det inte, så att försöka mobba ut eller bli upprörd när folk argumenterar emot är deras oförmåga att hantera att detta inte är deras j- frizon för att skälla på MENA, feminister och PK.
Citera
2018-12-15, 19:08
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Ja, jag har förstått att många ser fb som ett safe space, men det är det inte, så att försöka mobba ut eller bli upprörd när folk argumenterar emot är deras oförmåga att hantera att detta inte är deras j- frizon för att skälla på MENA, feminister och PK.

PK är bland det mest lågbegåvade man kan vara. De kan ju inte ens argumentera som en tänkande människa. Klart man blir upprörd när ett störande kretinskräp gapar trams i en tråd.
Citera
2018-12-15, 19:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Men vad fan yrar du om?

Var har TS skrivit att denne inte tänker låta folk påstå vad de vill? Var har TS skrivit att Flashback borde förbjudas?

TS framför en åsikt om kulturen på forumet.

Det är sådär konstruktiv och saklig kritik ser ut. TS hotar inte med att tysta någon, TS framför kritik genom att dela med sig av sin syn på saken och frågar vad vi andra tycker.

Ditt inlägg tycker jag stärker min tes om att många här är på en omedveten och missriktad desperat jakt på en större syfte. Det beror på att jag tycker att det låter som att du vill att TS ska vara en ”mäktig ond fiende”, om man ska uttrycka sig lite slarvigt. Men så är det inte. Gå ut och träffa människan som kommer att förändra ditt liv istället. Det kommer att ha varit rätt val när du ligger på dödsbädden, inte det du håller på med nu.
Det jag blir mest fascinerad av i ditt inlägg är när du lägger fram en tes om att många här är på en omedveten och missriktad desperat jakt på en större syfte.
Vem är du i det hela, annorlunda än dem du pratar om i din tes?
Lite intressant att se när människor tar bort sig själv olika i sammanhang.
Kan inte du själv vara den omedvetne? Är du på jakt efter något större?
Du är ju själv med i kulturen på Flashback och det är även ts.
Är ni annorlundare än andra?
Citera
2018-12-15, 19:42
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det jag blir mest fascinerad av i ditt inlägg är när du lägger fram en tes om att många här är på en omedveten och missriktad desperat jakt på en större syfte.
Vem är du i det hela, annorlunda än dem du pratar om i din tes?
Lite intressant att se när människor tar bort sig själv olika i sammanhang.
Kan inte du själv vara den omedvetne? Är du på jakt efter något större?
Du är ju själv med i kulturen på Flashback och det är även ts.
Är ni annorlundare än andra?
Nu har jag inte exkluderat mig själv från detta, men visst stämmer det att jag inte tror att jag själv är drabbad av samma sak.

Jag tror det inte, men jag är villig att lyssna, visar det sig vara så så kommer jag såklart att ta och se över det.

Vad jag påpekade kvarstår dock oavsett. TS har fortfarande inte sagt att Flashback bör förbjudas.

Jag hänger här mycket, men jag betraktar mig inte som en av de bittra som förgiftar sig själva. Jag inbillar mig att jag redan har genomlidit det där, och försöker hjälpa andra att må bättre, att få fötterna på jorden igen och sansa sig och finna en verkligt större mål. Läser du mina inlägg så ser du nog i alla fall att det inte bara är såna här politiska diskussioner som jag involverar mig i. Jag tror alltså att det beteende som jag beskrev är en manifestation av dålig mental hälsa, och jag tror inte själv att jag lider av det, men jag har gjort det.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-15 kl. 19:52.
Citera
2018-12-15, 19:57
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nu har jag inte exkluderat mig själv från detta, men visst stämmer det att jag inte tror att jag själv är drabbad av samma sak.

Jag tror det inte, men jag är villig att lyssna, visar det sig vara så så kommer jag såklart att ta och se över det.

Vad jag påpekade kvarstår dock oavsett. TS har fortfarande inte sagt att Flashback bör förbjudas.

Jag hänger här mycket, men jag betraktar mig inte som en av de bittra som förgiftar sig själva. Jag inbillar mig att jag redan har genomlidit det där, och försöker hjälpa andra att må bättre, att få fötterna på jorden igen och sansa sig och finna en verkligt större mål. Läser du mina inlägg så ser du nog i alla fall att det inte bara är såna här politiska diskussioner som jag involverar mig i.
Jo du har exkluderat dig själv eller menar du att "många" i din tes även är du själv?
Nej jag brukar inte följa just dig. Kollar trådar som intresserar mig, ämnet i trådet och inte så mycket på vem som skriver vad.
Kanske andra uppfattar dig som bitter, inte vet jag.
Jag personligen älskar blandningen utav människor här inne.
Är själv ganska bestämd i mina åsikter. Kan be om ursäkt, kan lyssna på andra.
Men vi är alla olika. En del tappar fattning totalt, en del bryr sig inte om tillmälen osv.
Citera
2018-12-15, 20:09
Medlem
Innan forumet när informationsflödet enbart kom från "etablerad media", då var jag riktigt fördummad, hade extremt stora skygglappar, mycket inskränkt samt instängd i en jättestor filterbubbla. Nu har jag lärt mig en massa nya spännande ord och uttryck. Förut så läste jag inte FUP & domar och hade ingen aning att majoriteten av galna brott utförs av icke svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in