2006-02-20, 00:21
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Neka liberal rappakalja och bli fri

Och hur blir man fri utan "liberal rappakalja" ?
Citera
2006-02-20, 00:32
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Och hur blir man fri utan "liberal rappakalja" ?

Man börjar tänka självständigt, bejakar sitt unikum och helt sonika ifrågasätter cirkusen, svårare än så är det inte min vän.

Säg ja till dig själv, säg nej till liberala lönger och dubbelmoralism. Revolutionen börjar inom oss....
Citera
2006-02-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Förklara hur kapitalet ska styra över mig.

Du behöver pengar. Du måste jobba för någon annan för att få dessa pengar. Den du jobbar för bestämmer vad du ska göra.
Citera
2006-02-20, 00:48
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Men vänta nu! Ingen liberal tänkare har uttryckligen sagt sig vilja avskaffa staten, försöket faller alltså redan på planeringsstadiet som så mycket annat i liberalismen.

Måste staten avskaffas då? Räcker det inte att minimera den så att den innehåller det mest nödvändiga för att skydda medborgarna?

Här kan du läsa lite mer om nattväktarstaten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Minarkism

Här har du en intressant diskussion om val behövs i nattväktarstaten. Just för att staten är så liten så det sällan behöver beslutas om någonting som berör alla. http://www.liberaldebatt.com/viewtopic.php?t=2927
Citera
2006-02-20, 01:00
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Du behöver pengar.

Rätt.

Citat:
Du måste jobba för någon annan för att få dessa pengar.
Fel. Privat företagande är alltid ett alternativ.

Citat:
Den du jobbar för bestämmer vad du ska göra.

Fel. Du gör antagandet att arbetskraft är en människa, slavhandel alltså, och så är det inte. När du anställs säljer du inte dig själv, utan din arbetskraft. Du och arbetsgivaren har kommit överens om vad din arbetskraft skall användas till, men inte vad du skall användas till.
Citat:
Bra!!!! Låt mig och mina gelikar leva ifred i ett autonomt område utan intervention från stat & kapital. Men vänta nu! Ingen liberal tänkare har uttryckligen sagt sig vilja avskaffa staten, försöket faller alltså redan på planeringsstadiet som så mycket annat i liberalismen.

Om du lever som folk i allmänhet lever, dvs du mördar, våldtar eller stjäl inte, så ska det nog gå bra. Det är nämligen denna intervention staten ägnar sig åt i den liberala staten. Så långt, allting gott. Utan intervention från kapital? Det är heller inga problem. Du och dina gelikar kan gå ihop och köpa en landremsa, där ni kan leva på inhemsk produktion och inte ha något alls med omvärlden att göra. Sammanfattningsvis skulle du passa som handen i handsken i den liberala staten!
Citera
2006-02-20, 01:07
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Du behöver pengar. Du måste jobba för någon annan för att få dessa pengar. Den du jobbar för bestämmer vad du ska göra.

Så helt fri är man inte föräns man brukar en plätt jord och lever av dess avkastning? Fast det var länge sedan det fungerade så här i Sverige. Själv vill jag gärna köpa en ny dator och har sådeles inga problem med att arbeta för någon annan. Den lilla ofriheten som det innebär att arbeta för någon annan kan jag själv ta med andra ord.
Citera
2006-02-20, 01:50
Medlem
Citat:
Fel. Privat företagande är alltid ett alternativ.

Du startar ett företag för att jobba för någon annan som betalar dina tjänster. De som betalar dina tjänster bestämmer vad du ska göra.

Citat:
Fel. Du gör antagandet att arbetskraft är en människa, slavhandel alltså, och så är det inte. När du anställs säljer du inte dig själv, utan din arbetskraft. Du och arbetsgivaren har kommit överens om vad din arbetskraft skall användas till, men inte vad du skall användas till.

Om någon bestämmer vad jag ska göra så bestämmer dom över mig. Självfallet får dom inte göra vad dom vill med mig. Det finns ju lagar som har instiftats av staten som reglerar detta.
Citera
2006-02-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Så helt fri är man inte föräns man brukar en plätt jord och lever av dess avkastning? Fast det var länge sedan det fungerade så här i Sverige. Själv vill jag gärna köpa en ny dator och har sådeles inga problem med att arbeta för någon annan. Den lilla ofriheten som det innebär att arbeta för någon annan kan jag själv ta med andra ord.

Ja med. Vad är din poäng? Jag lyder gärna både pappa staten och mamma kapitalet.

Vad jag inte förstår är varför vissa tror att det är frihet att lyda kapitalet men ofrihet att lyda politiken.
Citera
2006-02-20, 02:03
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ja med. Vad är din poäng? Jag lyder gärna både pappa staten och mamma kapitalet

Någon poäng hade jag inte, det var bara en reflektion. Och hade du förklarat din första post i tråden lite bättre så hade jag sluppit komma med min reflektion.
Citera
2006-02-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Någon poäng hade jag inte, det var bara en reflektion. Och hade du förklarat din första post i tråden lite bättre så hade jag sluppit komma med min reflektion.

Ursäkta.
Citera
2006-02-20, 10:44
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnu
Så, nu till själva kontentan. Kan man verkligen moraliskt försvara liberalismen? Är den individuella friheten verkligen så viktigt när den ställs i paritet till andra människors lidande?
För att frågeställningen skall vara giltig måste du visa på att liberalism leder till mer lidande. Det kommer du ha svårt att göra.

Citat:
Eftersom vi, i detta exempel, lever i det liberalaste av världar så behöver den svenske mannen inte betala skatt.
Nej, nu har du begränsat dig till extrem nyliberalism. Om vi tolkar dig snällt, och du menar "skatt som går till bistånd" har du begränsat dig till nyliberalism i allmänhet, vilket fortfarande är en minoritet inom liberalismen. Liberalism generellt sett har inget emot omfördelningspolitik så länge den är rättvis och leder till en generell förbättring i välståndet.

Citat:
För att det ska finnas rika måste det också finnas fattiga. Alla kan inte vara miljonärer samtidigt, då blir det inflation. Utifrån den aspekten vore det intressant att diskutera liberalismen utifrån det moraliska perspektivet.
Du utgår från en världsbild och problemställning som innebär att allt är ett nollsummespel. Men så är det inte.

Kort sagt, ditt resonemang utgår från flera felaktiga premisser.

Citat:
Vad jag inte förstår är varför vissa tror att det är frihet att lyda kapitalet men ofrihet att lyda politiken.
Eftersom kapitalet inte talar om för dig vad du skall göra, så är det onekligen så att "lyda kapitalet" innebär frihet.
Citera
2006-02-20, 10:46
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Klart att liberalismen inte kan försvaras utifrån ett moraliskt perspektiv. En idelogi som byggs på ojämlikheter samtidigt som den kan hävda allas frihet sysslar med suspekt dubbelmoralism. Än värre: man behöver en stat för att säkerställa ojämlikheterna och understödja det ekonomiska system som livnär illusionen.
Liberalismen sitter i samma båt som kommunism, konservatism och fascism, alla groteska kvarlevor från en svunnen tid, ej anpassade för den mångfacetterade värld vi ser idag.

Neka liberal rappakalja och bli fri

Klart att anarkismen inte kan försvaras utifrån ett moraliskt perspektiv. En idelogi som byggs på pedofili samtidigt som den kan hävda jämlikhet sysslar med suspekt dubbelmoralism. Än värre: man behöver Kung Drullknull för att säkerställa orättvisan och understödja det religiösa system som livnär pedofilin.
Anarkismen sitter i samma båt som djävulsdyrkan, terrorism och massmord, alla groteska kvarlevor från en svunnen tid, ej anpassade för den mångfacetterade värld vi ser idag.

Neka anarkistisk våldtäkt och bli fri.

Citat:
Bra!!!! Låt mig och mina gelikar leva ifred i ett autonomt område utan intervention från stat & kapital. Men vänta nu!
Du är tillåten att göra detta nu. Det finns inget som hindrar dig. Förutom dom ökenområden i världen där ingen bor, finns det ett flertal kollapsade stater i Afrika där varken stat eller kapital kommer säga ett skit om vad du gör. Det är bara att åka dit. Kom bara ihåg att beväpna dig ordentligt först. Nej, för den delen, gör inte det. Bara åk. Stick. Hejdå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in