• 1
  • 2
2018-12-14, 16:12
Medlem
Dark_drivers avatar
Hej transportstyrelsen vill dra in mitt körkort pga en drograttfylla den 21 mars nu är det så att jag varit nykter och drogfri sen april lämnat rena pissprov gått i behandling sköt mig till punkt och prickar lämnat ett bra yttrande men en då vill dom dra in det 12 månader men det står att man kan överklaga hur går man bäst till väga då jag tänkte ta hjälp av min kontakt på soc som hjälpt mig tidigare jag behöver mitt körkort pga mitt funktionshinder kan jag inte ta mig någon stans utan bil och körkort det enda lösningen jag ser i dag är att köra utan eller ta mitt liv då jag ej vill börja missbruka igen nu när jag varit ren 8 månader
Citera
2018-12-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Hej transportstyrelsen vill dra in mitt körkort pga en drograttfylla den 21 mars nu är det så att jag varit nykter och drogfri sen april lämnat rena pissprov gått i behandling sköt mig till punkt och prickar lämnat ett bra yttrande men en då vill dom dra in det 12 månader men det står att man kan överklaga hur går man bäst till väga då jag tänkte ta hjälp av min kontakt på soc som hjälpt mig tidigare jag behöver mitt körkort pga mitt funktionshinder kan jag inte ta mig någon stans utan bil och körkort det enda lösningen jag ser i dag är att köra utan eller ta mitt liv då jag ej vill börja missbruka igen nu när jag varit ren 8 månader
Gör inte det då. Du måste inte knarka för att du blivit av med körkortet.

http://www.domstol.se/Myndighetsbesl...dighetsbeslut/

Läs och fråga din socialsekreterare vad denne kan vara behjälplig med. Får du inte behålla körkortet kanske du lär dig att inte köra drogpåverkad i fortsättningen. Win win i mina ögon.
Citera
2018-12-14, 18:25
Medlem
Dark_drivers avatar
Har kontaktat en jurist nu som kan hjälpa mig men kostar 3000kr myndighets juristen heter dom någon som har erfarenhet av dom?
Citera
2018-12-14, 18:54
Medlem
Elvislever241s avatar
Din socialassistent lan hjälpa dig med det .

Annars för du skriva själv typ så här lycka till

Jag vill överklaga beslut nr xxxx
då situationen det grundas på har förändrats.
Jag fick mitt körkort indraget datum /anledning.
Sedan dess har jag på egen bekostnad underkastat mig regelbundna drog tester som alla på visat negativt resultat för droger.
Jag anser att beslutet (beslutsanr)är felaktigt och vill vördnads samt anhålla om en överprövning
Namn
Adress
Personnummer
Datum underskrift
Citera
2018-12-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Din socialassistent lan hjälpa dig med det .

Annars för du skriva själv typ så här lycka till

Jag vill överklaga beslut nr xxxx
då situationen det grundas på har förändrats.
Jag fick mitt körkort indraget datum /anledning.
Sedan dess har jag på egen bekostnad underkastat mig regelbundna drog tester som alla på visat negativt resultat för droger.
Jag anser att beslutet (beslutsanr)är felaktigt och vill vördnads samt anhålla om en överprövning
Namn
Adress
Personnummer
Datum underskrift

Lyssna inte på det här tramset TS. Ja, man kan skriva själv, men ta kontakt med en jurist eller gå via socialen för att få det riktigt formulerat för det ovan är bara rent hitte-på.

Dessutom, varför skulle du börja missbruka igen pga förlorat körkort? Det får stå för dig och är inget som tas i beaktande, så håll den tanken för dig själv. Vi har ansvar för våra egna handlingar, och såna där hot fungerar inte. Det enda det sannolikt skulle leda till är att ditt missbruk på sikt får dig vräkt också, och då har du varken körkort eller bostad.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-12-14 kl. 20:49.
Citera
2018-12-15, 09:50
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Som DJ-Emerald skrev skulle nämnda hoten med all säkerhet slå tillbaka eftersom lämplighet baseras på omständigheter samt dina handlingar och tillstånd.
Citera
2018-12-15, 11:08
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det är viktigt att ha i åtanke att en jurist inte kan trolla, vid drograttfylleri ska körkortet återkallas, det finns inte någon möjlighet att få en varning eller alkolås.

Huvudregeln är att körkortet återkallas i 12 månader.

Särskilt behov av körkortet kan vara en omständighet som minskar spärrtiden men det har nekats både när det gäller personer som bor på landsbygden och egna företagare som behöver körkortet i yrket. Har man dömts för rattfylleri gällande narkotika och bor i en stad eller en mindre ort där arbete och affär finns eller om det finns tillgång till lokaltrafik, taxi, färdtjänst eller andra möjliga transportmedel på landsbygdsorten som kan utnyttjas är chanserna vanligtvis små när det kommer till att minska spärrtiden.

Att man är skötsam under spärrtiden är förstås nödvändigt för att man överhuvudtaget ska kunna få tillbaka körkortet, det är något som förväntas.

Frias man för rattfylleriet så brukar dock Transportstyrelsen ändra sitt beslut.

Jag vet inte omständigheterna i TS ärende så det kan mycket väl finnas något att göra juridiskt men man bör gå in med realistiska förhoppningar.
Citera
2018-12-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver

Vad är ditt funktionshinder?

Behöver du körkortet för att kunna tillgodose det livsnödvändiga?

Försök att se det från deras sida. Offermentaliteten tror jag att du ska tona ner.

Vad var din huvuddrog?

Och till sist, det viktigaste nu är drogfriheten. Jag vet att du vet det, men jag vet också hur missbrukshjärnan fungerar. Lycka till!
Citera
2018-12-15, 12:42
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Lyssna inte på det här tramset TS. Ja, man kan skriva själv, men ta kontakt med en jurist eller gå via socialen för att få det riktigt formulerat för det ovan är bara rent hitte-på.

Dessutom, varför skulle du börja missbruka igen pga förlorat körkort? Det får stå för dig och är inget som tas i beaktande, så håll den tanken för dig själv. Vi har ansvar för våra egna handlingar, och såna där hot fungerar inte. Det enda det sannolikt skulle leda till är att ditt missbruk på sikt får dig vräkt också, och då har du varken körkort eller bostad.
Uppge gärna hur många överklagande du själv har författat?
Om ts nu inte får rätt i förvaltningsrätten går det att överklaga till kammarrätten.
Citera
2018-12-15, 12:44
Medlem
Elvislever241s avatar
Det finns mallar på nätet för överklagan.
Det viktigaste är att du med egna ord berättar varför beslutet är felaktigt och att hur du anser att dina rättigheter kan tillgodoses.
Denna rättighet tillfaller alla medborgare inte bara dom rika som har råd att anlita en jurist för 3000kr
Senast redigerad av Elvislever241 2018-12-15 kl. 13:32.
Citera
2018-12-15, 13:30
Medlem
Dark_drivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad är ditt funktionshinder?

Behöver du körkortet för att kunna tillgodose det livsnödvändiga?

Försök att se det från deras sida. Offermentaliteten tror jag att du ska tona ner.

Vad var din huvuddrog?

Och till sist, det viktigaste nu är drogfriheten. Jag vet att du vet det, men jag vet också hur missbrukshjärnan fungerar. Lycka till!
jag har Asperger och generellt ångestsyndrom och svår social fobi har haft körkort sen 2005 då jag fyllde 18 år har aldrig tidigare haft det återkallat jag behöver mitt körkort för att kunna ha ett självständigt liv klarar inte att åka buss och tåg blir för jobbigt med mycket folk får panik om jag är där det är mycket folk och trångt
Citera
2018-12-15, 13:36
Medlem
Elvislever241s avatar
Jag har Asperger och generellt ångestsyndrom och svår social fobi har haft körkort sen 2005 då jag fyllde 18 år har aldrig tidigare haft det återkallat jag behöver mitt körkort för att kunna ha ett självständigt liv klarar inte att åka buss och tåg blir för jobbigt med mycket folk får panik om jag är där det är mycket folk och trångt[/quote]

Detta kan du skriva i överklagan gärna med dokumentation som styrker diagnoserna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in