Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 09:49
  #1
Medlem
Hej! Jag har googlat runt lite men inte riktigt förstått innebörden tror jag.

Jag vill köpa en kamera från USA. De skickar den hit till Sverige som ett företag.

Vad exakt är det jag behöver betala extra? Tull är det ju som bekant alltid på varor utanför EU, så det är jag beredd på. Fungerar momsen likadant sen när den väl är importerad och tullbetalad? Att jag bokför den och deklarerar den sen? Eller behöver jag betala någon ytterligare avgift/skatt?

Tack!
Citera
2018-12-13, 12:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hej! Jag har googlat runt lite men inte riktigt förstått innebörden tror jag.

Jag vill köpa en kamera från USA. De skickar den hit till Sverige som ett företag.

Vad exakt är det jag behöver betala extra? Tull är det ju som bekant alltid på varor utanför EU, så det är jag beredd på. Fungerar momsen likadant sen när den väl är importerad och tullbetalad? Att jag bokför den och deklarerar den sen? Eller behöver jag betala någon ytterligare avgift/skatt?

Tack!

Om du bara köper en enstaka vara, är det inga problem. Du betalar tull och moms (+moms på frakten) i Sverige och drar av det som vanligt här. I vissa delstater i USA har man ett slags moms, men jag antar att de inte lägger på det vid export.
Citera
2018-12-13, 13:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om du bara köper en enstaka vara, är det inga problem. Du betalar tull och moms (+moms på frakten) i Sverige och drar av det som vanligt här. I vissa delstater i USA har man ett slags moms, men jag antar att de inte lägger på det vid export.

Perfekt, vet du vad tullen brukar ligga på ungefär? Det är en kamera så vet inte riktigt vad storleken och vikten kan vara men inte så stor antar jag.
Pris ligger på ca 1500 dollar.

Tack och bock för svar!
Citera
2018-12-13, 13:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Perfekt, vet du vad tullen brukar ligga på ungefär? Det är en kamera så vet inte riktigt vad storleken och vikten kan vara men inte så stor antar jag.
Pris ligger på ca 1500 dollar.

Tack och bock för svar!


Tullavgiften har jag inte i huvudet, men det brukar väl vara under 10%.
Det går att kolla här:
https://www.tullverket.se/raknauttul...4d801e214.html
Citera
2018-12-13, 13:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Tullavgiften har jag inte i huvudet, men det brukar väl vara under 10%.
Det går att kolla här:
https://www.tullverket.se/raknauttul...4d801e214.html

Importmoms gällde där också, så det blir ju ytterligare en avgift..
Citera
2018-12-13, 13:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Importmoms gällde där också, så det blir ju ytterligare en avgift..
Det är väl den vanliga 25% momsen.
Citera
2018-12-13, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är väl den vanliga 25% momsen.
Du beräknar importmomsen på beskattningsunderlaget vid import. Det är summan av:

varans tullvärde (det pris du betalar för varan, inklusive kostnader såsom frakt och försäkring fram till EU)
eventuell tull och andra statliga skatter än mervärdesskatt
bikostnader såsom transport- och försäkringskostnader fram till den bestämmelseort i EU dit varan ska transporteras.

Inte vad jag tolkar det som?
Citera
2018-12-13, 15:47
  #8
Medlem
https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e710532.html

"Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara."

Du har en färdig tabell att fylla i längst ned i länken.
Citera
2018-12-13, 22:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Du beräknar importmomsen på beskattningsunderlaget vid import. Det är summan av:

varans tullvärde (det pris du betalar för varan, inklusive kostnader såsom frakt och försäkring fram till EU)
eventuell tull och andra statliga skatter än mervärdesskatt
bikostnader såsom transport- och försäkringskostnader fram till den bestämmelseort i EU dit varan ska transporteras.

Inte vad jag tolkar det som?

Alltså vanlig 25% moms på de sammanlagda kostnader du haft för att föra in varan från USA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback