Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 20:00
  #61
Medlem
Nej att Ukrainas demokratiskt valde president skulle hylla nazismen, eller för den delen kommunismen, är ju faktiskt så horribelt att ens tänka tanken visar på bristande omdöme och verklighetsuppfattning.
Båda ideologierna förödde ju Ukraina och utförde mord på civilbefolkningen under ww2, sår som än inte är läkta.
Men ett av Kreml politiska lyten är ju den välkända förvrängningen och desinformationen som man trollar fram när så behövs. Att då politiska uttalanden eller fejkade artiklar från RT medvetet förvränger är ju ett typiskt rysk agerande och därför en omisskännlig signatur.

Se det i stället som att den ukrainske presidenten peppar sina mannar med patriotism nu när ryssen hotar ockuperar och härjar i delar av landet så klarnar bilden.
Citera
2018-12-15, 20:46
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Vet du vad drev betyder ? Fråga nån som kan bättre Svenska.

putinregimen försökte vispa upp en stor grej av bilden utan att kolla vad soldaten med symbolen menade. Spekulationer om ideologi och offtopic exempel om Ukrainas förflutna har flödat i denna tråd, allt för att vända uppmärksamheten från Rysslands aggression på Krim och östra Ukraina.

? Du påstår att de är ett drev men kan inte visa bevis för det. Du desinformerar.
Är det inte en nazi symbol menar du? När tom soldaten har gått ut och typ ursäktat sig förstår jag inte varför du håller på och ska försvara han och symbolen.
Citera
2018-12-15, 21:18
  #63
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
? Du påstår att de är ett drev men kan inte visa bevis för det. Du desinformerar.
Är det inte en nazi symbol menar du? När tom soldaten har gått ut och typ ursäktat sig förstår jag inte varför du håller på och ska försvara han och symbolen.
Vad du inte förstår är Svenska språket utan gissar på vad som sägs till dig och fortsätter därifrån.

putins propagandaapparat Russia Today (RT) tog inte reda på hela historien kring detaljen i bilden innan de startade ett drev för att det skall utpekas för nazisympatier i samband med putins motståndare. Nu visade det sig vara en återvändsgränd men syftet uppfylldes iaf hos en särskilt kontogrupp på forumet.
Citera
2018-12-15, 21:42
  #64
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Ukrainas president la upp en bild på sig själv och aktuella trupper i samband med firandet av segern över ockupationsmakten som rullat in i hans hemland. Det man enligt dig skall hänga upp sig på är att nån i ledet visar upp en symbol som kan tolkas som nazisympatier, för vi vet inte vad han menar med emblemet.

Ja, det finns all anledning att "hänga upp sig" när presidenten i ett land som ser sig självt som en framtida medlem i både EU och NATO poserar jämte nazisymboler samt tolererar användningen av dem.
Känner du till något annat land som tolererar nazisymboler?


Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Om du desperat skall fiska i historien för att måla upp Ukraina som onda mördare skall vi då bortse från massmord utförda av Ryska KGB under samma tid ?
Nej den återvändsgränden vinner du inte nåt på så vi upphör med denna offtopic.

Arma människa, om någon är desperat så är det du, som inte klarar att ta avstånd från nazismen och mördarna från OUN/UPA. Det står svart på vitt att dessa bestialiska mördare gjorde sig skyldiga till folkmord på hundratusentals civila, utan att skilja på kvinnor, gamlingar eller (späd)barn.

Citat:
The methods used by UPA to carry out the massacres were particularly brutal and were committed indiscriminately without any restraint. Historian Norman Davies describes the killings: "Villages were torched. Roman Catholic priests were axed or crucified. Churches were burned with all their parishioners. Isolated farms were attacked by gangs carrying pitchforks and kitchen knives. Throats were cut. Pregnant women were bayoneted. Children were cut in two. Men were ambushed in the field and led away.

Hur svårt kan det vara att ta avstånd från avskum som OUN/UPA? Off topic?
Ukraina fortsätter ju att hylla mördare i oförminskad skala.

Citat:
2019 declared year of Stepan Bandera in Lviv region
By Interfax-Ukraine.
Published Dec. 13
The Lviv Regional Council has decided to declare the year of 2019 to be the year of the leader of the Organization of Ukrainian Nationalists (OUN) Stepan Bandera.

Hyllar Tyskland Waffen-SS idag? Poserar Merkle/Steinmeier bland nazisymboler? Förstår du skillnaden mellan dagens Tyskland och Ukraina, arma människa?
Citera
2018-12-15, 22:06
  #65
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
Soldaten har nu sagt han visste inte att de var en nazi symbol utan att han varit slarvig att kolla upp detta.

länk under
Ukrainian trooper who wore Nazi SS insignia thought it was a kind of... PIRATE FLAG?!

Nog för att Ukraina är efterblivet, men knappast till den milda grad att man inte känner igen nazisymboler. Envisas man med att spela allan går det att hävda att hakkorset kommer från Indien och symboliserar lycka.
Citera
2018-12-15, 22:38
  #66
Medlem
Stockmokks avatar
hh
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ja, det finns all anledning att "hänga upp sig" när presidenten i ett land som ser sig självt som en framtida medlem i både EU och NATO poserar jämte nazisymboler samt tolererar användningen av dem.

Känner du till något annat land som tolererar nazisymboler?
På vilket sätt tolererar han användningen ? Du borde följa händelseutvecklingen i tråden innan du blint kör på åt ditt egna håll och beskyller hela Ukraina , nu har soldaten ifråga trätt fram och tagit tilbaka det han gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Arma människa, om någon är desperat så är det du, som inte klarar att ta avstånd från nazismen och mördarna från OUN/UPA. Det står svart på vitt att dessa bestialiska mördare gjorde sig skyldiga till folkmord på hundratusentals civila, utan att skilja på kvinnor, gamlingar eller (späd)barn.

Hur svårt kan det vara att ta avstånd från avskum som OUN/UPA? Off topic?
Ukraina fortsätter ju att hylla mördare i oförminskad skala.
Jo du är offtopic, du diskuterar i stort sett med dig själv och hamnar ute i historieberättelser från 75 år sen och egna slutsatser om putins motståndare samt på köpet låtsas som ingenting beträffande KGBs lika omfattande massmord som Hitlers.
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Hyllar Tyskland Waffen-SS idag? Poserar Merkle/Steinmeier bland nazisymboler? Förstår du skillnaden mellan dagens Tyskland och Ukraina, arma människa?
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nog för att Ukraina är efterblivet, men knappast till den milda grad att man inte känner igen nazisymboler. Envisas man med att spela allan går det att hävda att hakkorset kommer från Indien och symboliserar lycka.
Du får bestämma dig hur du skall ha det, antingen beskyll den enskilde för okunskap om symbolen eller hela landet för nazism som du gör. Du kan inte äta kakan och ha den kvar.
Citera
2018-12-15, 23:30
  #67
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
På vilket sätt tolererar han användningen ? Du borde följa händelseutvecklingen i tråden innan du blint kör på åt ditt egna håll och beskyller hela Ukraina , nu har soldaten ifråga trätt fram och tagit tilbaka det han gjort.

Poroshenko tolererar genom att fota sig bland nazisymboler. Han har inte heller gjort något för att förbjuda bl a Wolfsangel, som används av Azov och andra bataljoner. Jag går inte in på om dessa lyder landets president, eller någon lokal krigsherre som Ihor Kolomoyskyi. Det är oväsentligt. Man utgår normalt från att presidenten eller premiärministern kontrollerar de väpnade styrkorna.

Alltså, antingen tolererar statsapparaten nazisymboler, eller så har den inte full kontroll över sina väpnade styrkor.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Jo du är offtopic, du diskuterar i stort sett med dig själv och hamnar ute i historieberättelser från 75 år sen och egna slutsatser om putins motståndare samt på köpet låtsas som ingenting beträffande KGBs lika omfattande massmord som Hitlers.Du får bestämma dig hur du skall ha det, antingen beskyll den enskilde för okunskap om symbolen eller hela landet för nazism som du gör. Du kan inte äta kakan och ha den kvar.

Ljug inte, är du snäll.
För varje påstående länkar jag till wikipedia, där historiker redogör för vad, var, hur och när. Står det att OUN/UPA är skyldigt till etnisk rensning och folkmord, så drar jag slutsatsen att det är sant.

Eftersom du är sjukligt besatt av Ryssland, får jag be dig att förklara varför KGB ska prompt dras in i tråden? Har KGB begått brotten jag skriver om, eller ukrainska nationalister från OUN/UPA?
Vi kan jättegärna diskutera Röda arméns brott, men i en separat tråd, annars blir det bara pajkastning av det hela.

Det är egalt om det gått 75 år sedan OUN/UPA:s grymheter. Det handlar om att Ukraina inte tar avstånd från OUN/UPA. Det handlar om att man till råga på allt fortsätter att hylla avskummet.
Det i kombination med det frekventa användandet av nazisymboler blir till en röd tråd, som även du borde kunna följa, utan att konstant lägga ut dimridåer om KGB/Putin/Ryssland.
Citera
2018-12-16, 10:16
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nog för att Ukraina är efterblivet, men knappast till den milda grad att man inte känner igen nazisymboler. Envisas man med att spela allan går det att hävda att hakkorset kommer från Indien och symboliserar lycka.
så kan de vara ja eftersom ukraina har problem med nazism
den som lever får se hur skandalen kommer sluta.
Citera
2018-12-16, 13:03
  #69
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
den som lever får se hur skandalen kommer sluta.
Citat:
Ursprungligen postat av -93
var ju rt som sa att de var misstag av soldaten!
Det var bara rt, rakt igenom. Alla andra vet att putins propagandakanal enbart har intresse att vända uppmärksamheten från diktatorns invasion av andras territorium, även ett fel på en bild är en överskuggande skandal för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Poroshenko tolererar genom att fota sig bland nazisymboler. Han har inte heller gjort något för att förbjuda bl a Wolfsangel, som används av Azov och andra bataljoner. Jag går inte in på om dessa lyder landets president, eller någon lokal krigsherre som Ihor Kolomoyskyi. Det är oväsentligt. Man utgår normalt från att presidenten eller premiärministern kontrollerar de väpnade styrkorna.

Alltså, antingen tolererar statsapparaten nazisymboler, eller så har den inte full kontroll över sina väpnade styrkor.

Ljug inte, är du snäll.
För varje påstående länkar jag till wikipedia, där historiker redogör för vad, var, hur och när. Står det att OUN/UPA är skyldigt till etnisk rensning och folkmord, så drar jag slutsatsen att det är sant.

Eftersom du är sjukligt besatt av Ryssland, får jag be dig att förklara varför KGB ska prompt dras in i tråden? Har KGB begått brotten jag skriver om, eller ukrainska nationalister från OUN/UPA?
Vi kan jättegärna diskutera Röda arméns brott, men i en separat tråd, annars blir det bara pajkastning av det hela.

Det är egalt om det gått 75 år sedan OUN/UPA:s grymheter. Det handlar om att Ukraina inte tar avstånd från OUN/UPA. Det handlar om att man till råga på allt fortsätter att hylla avskummet.
Det i kombination med det frekventa användandet av nazisymboler blir till en röd tråd, som även du borde kunna följa, utan att konstant lägga ut dimridåer om KGB/Putin/Ryssland.
Jag tror inte Ukrainas president fotade sig med soldaterna för att det skulle finnas nån nazilänkad symbol bland dem utan för att högtidliggöra segern över en ockupationsmakt i deras hemland. Soldaten ifråga har själv sagt att han gjorde ett misstag pga okunskap, långsökt då att påstå att presidenten visste om denna detalj. Du inte bara ignorerar att han inte skulle ha tid att kolla allt runtomkring sig innan bild tas utan driver på att allt är avsiktligt och planerat och att han således inte bryr sig så värst att Ryssland inofficiellt förklarat krig mot Ukraina.

Du använder enbart bilden för att dra in på en diskussion om Ukrainas historia och mördande banditer men tar man upp Ryska KGBs systematiska mördande av civila som ger Hitler konkurrens är det plötsligt lögn sjukligt och offtopic.

Din agenda lyser igenom i ditt språk, du har inget intresse för människokärlek eller avståndstagande från fascism utan använder folks reaktion på nazihistoria för att få putins ockupation se ut som en god gärning.
Citera
2018-12-16, 23:16
  #70
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Jag tror inte Ukrainas president fotade sig med soldaterna för att det skulle finnas nån nazilänkad symbol bland dem utan för att högtidliggöra segern över en ockupationsmakt i deras hemland. Soldaten ifråga har själv sagt att han gjorde ett misstag pga okunskap, långsökt då att påstå att presidenten visste om denna detalj. Du inte bara ignorerar att han inte skulle ha tid att kolla allt runtomkring sig innan bild tas

Mycket möjligt att Poroshenko inte såg soldaten med Waffen-SS-emblemet. Jag hade lätt kunna köpa den förklaringen, men:
- Poroshenko bryr sig inte ens att ta bort bilden på sitt facebook-konto
- Russia Today såg vad som finns på bilden. Dock ingen i Poroshenkos stab? Minst sagt märkligt.
- Den "ovetande" soldaten hade troligen spelat lika dum om han så poserade med en armbindel med hakkorset på. Resten av förbandet visste väl inget heller? Ingen ukrainsk soldat vet hur nazisymboler ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Du använder enbart bilden för att dra in på en diskussion om Ukrainas historia och mördande banditer men tar man upp Ryska KGBs systematiska mördande av civila som ger Hitler konkurrens är det plötsligt lögn sjukligt och offtopic.
Jag har redan besvarat det. Sätt upp en tråd om ämnet så hänger jag på. Det finns en anledning till varför olika ämnen hör i separata trådar.
Citera
2018-12-20, 10:57
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Mycket möjligt att Poroshenko inte såg soldaten med Waffen-SS-emblemet. Jag hade lätt kunna köpa den förklaringen, men:
- Poroshenko bryr sig inte ens att ta bort bilden på sitt facebook-konto
- Russia Today såg vad som finns på bilden. Dock ingen i Poroshenkos stab? Minst sagt märkligt.
- Den "ovetande" soldaten hade troligen spelat lika dum om han så poserade med en armbindel med hakkorset på. Resten av förbandet visste väl inget heller? Ingen ukrainsk soldat vet hur nazisymboler ser ut.


Jag har redan besvarat det. Sätt upp en tråd om ämnet så hänger jag på. Det finns en anledning till varför olika ämnen hör i separata trådar.

Eftersom du kör dina konspirationsteorier hej vilt så varför inte lägga in en möjlig förklaring till, kan det vara Project Lakhta som är inblandat. Den organisationen är ju i all fall verklig och inte någon påhittad västpropaganda.

Fast nej, riktigt så konspiratoriska skall vi nog inte vara. Vi får anta att det utan tvivel är ryssen som ser sin förvrängda version i bilden, ungefär som att studera molnen och gissa vad dom föreställer.

Givetvis skall inte Porochenko ta bort någon bild enbart för att ryssen ser vad få andra ser eller tolkar in i bilden, varför skulle han det.
Citera
2018-12-20, 11:21
  #72
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Eftersom du kör dina konspirationsteorier hej vilt så varför inte lägga in en möjlig förklaring till, kan det vara Project Lakhta som är inblandat. Den organisationen är ju i all fall verklig och inte någon påhittad västpropaganda.

Fast nej, riktigt så konspiratoriska skall vi nog inte vara. Vi får anta att det utan tvivel är ryssen som ser sin förvrängda version i bilden, ungefär som att studera molnen och gissa vad dom föreställer.

Givetvis skall inte Porochenko ta bort någon bild enbart för att ryssen ser vad få andra ser eller tolkar in i bilden, varför skulle han det.

https://www.svd.se/darfor-forbjuder-ukraina-min-bok
Därför förbjuder Ukraina min bok
Citat:
Böckerna anklagas för att sprida en falsk bild av landet. På listan finns allt från barnböcker och romaner till historiska verk. Enligt ett uttalande från Statliga ukrainska tv- och radiokommittén är de förbjudna böckerna "genomsyrade av kommunistisk ideologi". Min bok anklagas mer specifikt för att innehålla rysk propaganda och sprida myter om kring den Ukrainska folkrepubliken.

Det är naturligtvis en ironi att en bok som just handlar om svartlistning, plundring och förstörelse av böcker hamnar på en svartlista. "Boktjuvarna" utgår från nazisternas bokbål i maj 1933 och de listor som upprättas över förhatlig litteratur.

I boken skildrar jag hur Ukraina, tillsammans med Polen, drabbas allra hårdast av den nazistiska plundringen och förstörelsen. Mellan 100 och 200 miljoner böcker plundras och skingras – de allra flesta på östfronten.

I Ryssland har både "Boktjuvarna" och "Plundrarna" utkommit trots att böckerna utförligt beskriver Röda arméns plundring, som inte stod Nazitysklands långt efter. Jag riktar också hård kritik mot den politiska oviljan i dagens Ryssland att återlämna miljontals stulna föremål som fortfarande hålls undangömda i offentliga samlingar.

Vad är det då som anses vara så farligt med "Boktjuvarna" i Ukraina?

I boken berättar jag om några av de migrantbibliotek som från 1800-talet och fram till andra världskriget växte fram i Paris. Ett av dem var ett ukrainskt bibliotek som grundades 1929 till minne av politikern och journalisten Symon Petljura. Han hade 1917 varit med och grundat och lett den kortlivade Ukrainska folkrepubliken, men tvingats gå i exil när Röda armén slog ner statsbildningen i början av 1920-talet. Ett par år senare sköts Petljura ner på öppen gata i Paris.
Citat:
Tidigare i år förbjöds den brittiska historikern Antony Beevors "Stalingrad" i Ukraina på liknande grunder. I boken beskriver Beevor hur SS 1941 tvingade ukrainska milismän att mörda 90 judiska barn. Ett historiskt faktum som Statens kommitté för television och radio i Ukraina dömde ut som "sovjetisk propaganda".

Är det också konspirationsteorier?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback