Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-11, 16:38
  #13
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Visst har du helt rätt i det du skriver, det förstår jag med. Problemet är att jag inte kan låta bli. Tyvärr är jag diagnosticerad med generellt ångestsyndrom, vilket kan likställas med kronisk oro. Tyvärr är det ingen medicin som hjälper mot detta för mig, förutom ångestdämpande. Det har jag på recept men det hjälper bara delvis.

Gällande backbacking hade det varit en utmärkt idé och det inte vore så att jag klantat bort hundratusentals kronor dom senaste åren, dels på dåliga aktieaffärer och dels pga ett års sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Har visserligen lite över 100k kvar, men min tanke är att om jag kommer ur det värsta ska jag köpa ett hus vilket är den enda dröm jag har. Och därmed har jag inte pengar till resor. Detta med pengarna jag förlorat är också något jag dagligen grämer mig över, just för att jag annars skulle kunnat ha rest iväg nu.



Jag har tyvärr otroligt svårt att leva i nuet. Kan göra det med alkohol, men helt omöjligen nykter. Har försökt med meditation/mindfulness (gått en utbildning på 1,5 år). Funkat lite, men det kommer alltid nåt helvete i vägen som gör att allt raseras igen och så står man där på ruta 1. Yoga har jag gett en ärlig chans det också men det gjorde inte ett skit på mig.

När jag mediterar blir det numera bara värre. Tankarna accelererar och oron ökar... det funkar helt enkelt inte på mig. Jag kan inte koppla bort mina tankar, det är omöjligt. Så jävla trött på detta miserabla helvetes liv och har lust att avsluta det.

Kan vara så att du gick en skitutbildning och hade en kass yoga-lärare. En duktig lärare lär än att hitta in till sig själv och hitta lugnet. Bara för att du har en diagnos så betyder det inte det att du är oförmögen att känna lugn, du har helt enkelt hamnat i en situation som är mer pissig än de flesta andras. Jag gick med självmordstankar i 2 år och varje dag var ett rent helvete att ta sig igenom så vet i alla fall någotsånär vad det innebär att må kasst. Grejen är att man måste ha tålamod, men förstår att det kan vara svårt när man känner att inget fungerar.

Jag har använt mig av ett verktyg som kallas för subliminala meddelanden, som utan att gå in för mycket på teknikaliteterna, är meddelanden som spelas upp för dig, som kan hjälpa dig läka de inre sår som ligger till grund för dina problem. Jag har haft nytta av detta, finns en produkt speciellt riktad mot att hjälpa att komma över djup ångestproblematik.

https://www.subliminal-shop.com/prod...lief-aid-5-5g/
Citera
2018-12-11, 17:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Jag är en väldigt djup person. Intelligent säger dom, men grubblar för mycket. Det är väl egentligen kanske en av huvudanledningarna till att jag inte är lycklig, men sån är jag.

Tänker ofta på det som varit, det jag försummat och förlorat. Det jag misslyckats med, varför jag (inte) gjorde si och så osv. Jag är idag nästan 40 år, har en flickvän jag älskar men i övrigt ett väldigt miserabelt liv. Man lyckas inte få bukt med mina depressioner vad man än använder för metoder eller mediciner, och jag tror att det beror på att dom i själva verket beror på att jag genomskådat livet snarare än medicinska orsaker.

För hur kan folk vara lyckliga i denna värld, i detta liv? Mina föräldrar som jag älskar över allt annat håller på att bli gamla och jag som enda barnet vet inte hur jag ska klara av att fortsätta leva utan dom. Dom är dom finaste människor jag känner, och det blir bara svart och jag drabbas av en svindlande känsla när jag tänker tanken att dom så småningom inte kommer finnas längre.

Jag oroar mig jämt och ständigt för sjukdomar. Inte för att jag bryr mig om jag blir sjuk, utan för att dom jag älskar ska drabbas. Det känns som att det alltid är någonting värt att faktiskt oroa sig över, någon allvarlig sjukdom som någon närstående till mig kan lida av. Dessvärre har jag haft väldigt mycket otur i mitt liv vad gäller detta, så det kanske inte är så konstigt.

Jag har helt tappat tron på livet. Hade ett långt förhållande men mådde på slutet så dåligt att hon inte orkade med mig längre. Och jag hade där chansen att skaffa barn, men jag tvekade (kanske var lika bra). Tvekar alltid på allt, drar ut på saker tills det inte håller längre. Sedan inser jag vad jag förlorat och ångrar mig och grämer mig. Sade nyligen upp mig på ett toppjobb, och så här i efterhand inser jag att det var ren självdestruktivitet som så mycket annat. Något inom mig vill inte att jag ska bli lycklig. Allting bottnar nog i det faktum att allt har ett slut. Att allt är meningslöst. Att jag upplevt så mycket smärta och vet att jag kommer att få uppleva ännu värre smärta.

Skulle jag t ex skaffa ett barn med min nya skulle jag oroa mig dag och natt för barnet. Så jag vet inte om det är någon bra idé (tycker inte heller vi bör skaffa barn som världen ser ut idag). Samtidigt insisterar tjejen på att skaffa barn så småningom, så kanske borde jag göra slut med henne trots att jag älskar henne. För att skaffa barn innebär att jag måste fortsätta leva för barnets skull, och jag vet inte om jag kommer klara göra det när mina föräldrar går bort.

Vill dock tillägga att dom flesta som träffar mig tror att jag är en glad och lycklig person. Jag är extremt duktig på att hålla uppe fasaden, och jag kan tillfälligt njuta av roliga aktiviteter som resor och äventyr. Berusning av alkohol (måttligt och bara då och då) gör mig också tillfälligt glad och får mig att se livet på ett annat sätt, men jag vill ju inte dricka oftare för det innebär ju att man bara kommer må ännu sämre. Hur som helst är det som gör mig glad bara tillfälliga ljusglimtar, och min grundstämning är alltså nattsvart. Och detta har man inte lyckats få bukt med under 15 års tid med psykiatri och dess olika metoder och mediciner. Men, jag kan helt enkelt inte se livet på något annat sätt - och det är ju dessutom sanning mitt sätt att se på livet. Det slutar ju trots allt med att vi alla dör.

Ja, nu fick den som orkade läsa ända hit en inblick i mina otroligt optimistiska tankegångar. Men det är så jag ser på livet, och jag kan verkligen inte vända det om än tillfälligt. Jag fattar verkligen inte hur folk kan leva i sina bubblor om att allt är för evigt när allvarliga sjukdomar kan drabba den man älskar när som helst. Samtidigt som man vet att döden förr eller senare kommer.

Förstår dig till hundra procent. Mycket tror jag bottnar i självkänslan, och du kanske borde söka efter något mer (religion) för att se jorden bara som en del av livet?
Göra saker som verkligen gör dig glad?
Sluta övertänka.
Vara mer tacksam att du har ett liv och har mat och tak över huvudet.

Jag tror verkligen många mår dåligt för att dom inte strävar efter något och vill skapa något i detta liv.
Du har ett liv, var oerhört tacksam och gör det bästa.
Att det hänt mycket tragiska saker för din del, kan meddela att det finns folk som haft det så mycket värre oavsett vad du gått igenom. Ta bort fokuset från dig att livet är emot dig och var tacksam istället och ta ansvar för allt i ditt liv. Tänk att livet handlar inte bara om mig, finns 7 miljarder andra, hjälp andra så kommer du direkt bli lyckligare. Om du mår dåligt, då är det ditt fel, du kan inte begära att dina föräldrar fru gör dig llycklig, allt börjar med dig och ditt mindset.
Hoppas du förstår vad jag försöker få fram.

Vad ger dig maximal lycka i livet?
Vad ororar dig och får dig må dåligt?
Ingen mening?
Ställ 5 varför?
Varför känner jag att allt är meningslöst?
Har inga mål och intressen
Varför har du inga mål och intressen?
Vet inte
Varför vet du inte, hur ska du göra för att skapa dessa osv.
Citera
2018-12-17, 10:55
  #15
Medlem
Jag vet att leva i nuet är en stor del av lösningen på mina problem. Jag lever till största delen i dåtiden (depression och framtiden (ångest). Men jag vet inte hur jag ska lyckas med detta.

Problemet är att jag lider av psykiska diagnoser, varav den värsta är GAD (generellt ångestsyndrom). Jag är därför väldigt orolig av mig, och oroar mig för minsta lilla. Minsta lilla skitsak förstorar jag lätt upp och helt plötsligt är den jättestor och sätter käppar i hjulet för mitt liv. Det gör att jag lätt blir hjärntrött och vad jag planerat att göra skjuts upp till dagen efter, som blir dagen efter osv.

För varje år samlar jag på mig en hög av misslyckanden som gör det allt svårare att börja om, och det gör inte saken lättare att man blir äldre för varje år och mer och mer inser vilket misslyckad individ man är.

Om det bara vore så enkelt som måna här inne får det att framstå som...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback