• 1
  • 2
2018-12-10, 22:10
Medlem
talad13s avatar
Hej,

Fick höra till min besvikelse att jag inte kommer få lön under de röda dagarna nu under julen.
Är det här normalt eller brukar det vara som norm att man får betalt för röda dagar?
Det som svider mest är att lönen inte är den roligaste så tycker de kunde ju iallafall varit vänliga.

Jag är ny på arbetsmarknaden så ni behöver inte låta så jävla pretentiösa som ni brukar.

Jag misstänker att det handlar om avtal, kan man inte göra något själv.
Citera
2018-12-10, 22:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej,

Fick höra till min besvikelse att jag inte kommer få lön under de röda dagarna nu under julen.
Är det här normalt eller brukar det vara som norm att man får betalt för röda dagar?
Det som svider mest är att lönen inte är den roligaste så tycker de kunde ju iallafall varit vänliga.

Jag är ny på arbetsmarknaden så ni behöver inte låta så jävla pretentiösa som ni brukar.

Det låter på dig som att du har timlön? Stämmer det? I så fall får du lön när du jobbar, så enkelt är det. Så jobbar du inte under dom röda dagarna, så får du ingen lön då heller.
Citera
2018-12-10, 22:31
Medlem
enjoyerkegs avatar
Jobbar du under röda dagar brukar du få feta OB.

Jobbar du inte under dessa dagar så får du naturligtvis inte betalt för det. Du får bara betalt för dagar du faktiskt jobbar, såvida du inte får betald ledighet eller sjukskrivning.

Beror ju såklart även på vad du har bestämt med arbetsgivaren.
Citera
2018-12-10, 22:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjoyerkeg

Jobbar du inte under dessa dagar så får du naturligtvis inte betalt för det. Du får bara betalt för dagar du faktiskt jobbar, såvida du inte får betald ledighet eller sjukskrivning.

Det är timlön du beskriver. Har man månadslön, då får man samma lön varje månad oavsett röda dagar, så länge man jobbar fullt när man ska jobba.
Citera
2018-12-10, 22:40
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjoyerkeg

Folk med månadslön får "betalt" för röda dagar även om de inte arbetar.. dvs inget avdrag på lönen för de röda dagarna under en månad. Arbetar man röda dagar så skall man ha extra ersättning enligt kollektivavtalets regler.
Citera
2018-12-10, 22:40
Medlem
Citat:
Hej,

Beror på vilket (om något) kollektivavtal ni har. Det finns alltså ingen lag som bestämmer detta.

Våra timmisar får betalt för helgdagen om de är schemalagda dagen före OCH dagen efter helgdagen. Detta är såklart för att de inte ska ha det sämre än månadslönare.
Citera
2018-12-10, 22:41
Medlem
enjoyerkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är timlön du beskriver. Har man månadslön, då får man samma lön varje månad oavsett röda dagar, så länge man jobbar fullt när man ska jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Folk med månadslön får "betalt" för röda dagar även om de inte arbetar.. dvs inget avdrag på lönen för de röda dagarna under en månad. Arbetar man röda dagar så skall man ha extra ersättning enligt kollektivavtalets regler.

Det visste jag inte. Bra att veta.
Citera
2018-12-10, 22:54
Medlem
Rem-s avatar
Om din lön vanligtvis betalas ut den 25:e får du lönen den 21:a, alltså innan helgen. (Om det är vad du undrade.)
Citera
2018-12-10, 23:15
Medlem
Jag antar du snackar om löne-utbetalning som sker 25 varje månad så nä, är det under röd dag så får du inte det, för gissa vad, banken är stängd

Den 24de är ingen röd dag nu i december, så lönen blir utbetald då för dom flesta.

Pratar du om att du jobbar röd dag och inte får betalt för dagen så är det helt fel.. Gratis jobbar man absolut inte.
Senast redigerad av Noccofocus 2018-12-10 kl. 23:18.
Citera
2018-12-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag antar du snackar om löne-utbetalning som sker 25 varje månad så nä, är det under röd dag så får du inte det, för gissa vad, banken är stängd

Den 24de är ingen röd dag nu i december, så lönen blir utbetald då för dom flesta.

Pratar du om att du jobbar röd dag och inte får betalt för dagen så är det helt fel.. Gratis jobbar man absolut inte.

24:e är helt korrekt ingen helgdag, men ej heller någon bankdag. Lönekuverten plägar lämnas ut före jul, dock inget krav att så ske skall.
Citera
2018-12-11, 12:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Men varför ge råd när du inte vet själv.

Testa atthitta en öppen bank 24 december.

Har man lön 25 så kommer lönen därför 21 december i år.

Även folk som får lön senare brukar få lönen före jul, därmed gäller 21 december även för dem.
Citera
2018-12-11, 16:03
Medlem
Som flera sagt ovan bör utbetalning ske den 21a. Julafton är inte en röd dag, men julafton och midsommarafton brukar räknas som lördag, vilket som bekant inte är en löneutbetalningsdag.

Dock tycker jag att det på TS låter som om hen inte kommer att få betalt för att jobba under julen, vilket naturligtvis inte är ok. Men det kanske bara är dålig svenska. Det kanske ska stå "betalt före röda dagar".

Vore bra om TS kunde återkomma med förtydligande.

Citat:
Hej,

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in