Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Jo, om man är intresserad - eller rättare sagt har krav på sig att göra. Men det finns inga krav på det här, och därför kan man i TV höra en berättarröst på obegriplig skånska kommentera ett program ...
I Sverige talar vi svenska, sen om det finns spår av dialektala uttal är en sak.
Jag tror att man i de flesta andra länder strävar efter att ”officiellt” talande (radio, TV etc) görs på nån form av riksspråk så att alla förstår.
Håller med dig i vad du menar och säger, men så kallat "riksspråk" existerar egentligen inte.
Och absolut inte i ett så stort språk/så utbrett språk som engelska. En hel del har att göra med Brittiska Imperiet: Såpass stort att Australien, Nordamerika med flera utvecklade "egna varianter" av engelska, kom gärna ihåg att internationella förbindelser på den tiden tog månader och ibland år.. Alltså att "i och för sig britter" som bodde på "andra sidan jorden" hade samma engelska "från början" utvecklade egna, lokala, varianter på engelska språket.
Däremot, med dagens snabba (omedelbara) kommunikation med internet/talad telefoni/ video/Youtube, så likriktas givetvis stora språk antagligen till samma/nästan samma uttal/"dialekter"/ord.
Men "yes" kan jag fortfarande inte förstå varför detta skulle te sig "obegripligt"/svenskar "uttalar fel".. "Yes" tror jag (är övertygad om) att varje person förstår innebörden av.
-Kanske inte den där stammen på en indisk ö som varit isolerad i 60.000 år, men skit i dessa..