• 1
  • 2
2018-12-10, 18:14
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletDuck
egentligen inte, nämnde att jag tyvärr inte observerade hur toppen av borren såg ut efteråt (om det är så man avgör material långt inne i väggen). Är det bra/dåligt?
Hur många våningar är huset?
Det har inte varit tillåtet att bygga höghus i trä på väldigt, väldigt länge.
Hålsten är de flesta stenhus gjorda av, det är absolut inte dåligt. Då finns det bra kombiexpander som fungerar kanon i hålsten.

Edit: Mellan 1888 - 1994 var det inte tillåtet med mer än två våningar om huset var byggt i trä.
Senast redigerad av panterpupp 2018-12-10 kl. 18:24.
Citera
2018-12-10, 18:30
Medlem
ToiletDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Hur många våningar är huset?
Det har inte varit tillåtet att bygga höghus i trä på väldigt, väldigt länge.
Hålsten är de flesta stenhus gjorda av, det är absolut inte dåligt. Då finns det bra kombiexpander som fungerar kanon i hålsten.

Edit: Mellan 1888 - 1994 var det inte tillåtet med mer än två våningar om huset var byggt i trä.

3!

tack för diverse info
Citera
2018-12-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
En fråga bara...är du säker på att du borrade i trä?
Eftersom du kom till ett tomrum så kan du lika gärna ha borrat i hålsten som huset kan vara byggt av.
En del sorter kan vara ganska porösa så att det funkar fint att borra med vanligt borr på vissa ställen.

Mycket relevant kommentar! Tänkte själv inte på den varianten trots att jag själv gjort samma sak.
Citera
2018-12-10, 21:14
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Mycket relevant kommentar! Tänkte själv inte på den varianten trots att jag själv gjort samma sak.
Tackar. Det är så lätt hänt att bomma alternativen, i synnerhet när man inte har en aning om vad det är för typ av hus.
Jag har sett att herr Skunkjobb går igång som fan när man startar en tråd här utan att posta bild, vilket skulle underlätta något oerhört.
Det är nästan så att man skulle vilja ha moderatorsmeddelande om det vid varje trådstart. Tänk vad huvudbry det skulle spara.
Citera
2018-12-10, 21:19
Medlem
Jag har läst igenom tråden 2 gånger, Ts verkar väldigt snurrig. Först reagerar jag på att han endast använder sig utav 3 skruvar till ett väggfästen. Det innebär att han antagligen har satt 3 överst istället för en skruv i varje hörn. Detta gör att Tv:n hänger och väggen kan bågna. Sedan begriper jag inte hur han inte fick mollypluggen att dra, för att sedan kommit fram till att han behöver djupare hål.

Ts du måste kolla om det var en enda gipsskiva du drog i, när man sätter gips skall man ha en OSB-skiva bakom gipset. Risken är att Tv:n åker i golvet. Kan du skjuta ut Tv:n typ 500mm från väggen med det väggfästen? Har du bild?
Citera
2018-12-10, 23:34
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag har läst igenom tråden 2 gånger, Ts verkar väldigt snurrig. Först reagerar jag på att han endast använder sig utav 3 skruvar till ett väggfästen. Det innebär att han antagligen har satt 3 överst istället för en skruv i varje hörn. Detta gör att Tv:n hänger och väggen kan bågna. Sedan begriper jag inte hur han inte fick mollypluggen att dra, för att sedan kommit fram till att han behöver djupare hål.

Ts du måste kolla om det var en enda gipsskiva du drog i, när man sätter gips skall man ha en OSB-skiva bakom gipset. Risken är att Tv:n åker i golvet. Kan du skjuta ut Tv:n typ 500mm från väggen med det väggfästen? Har du bild?

Varför ska man ha osb? Det underlättar helt klart när man ska skruva upp grejer på väggarna, men det finns absolut inget krav utom i t.ex badrum. Fast då är kravet 15mm plyfa, inte osb. Det är mycket billigare att bara gipsa, varför det i många fall bara sitter gips på väggar i ett vardagsrum. Enkel- eller dubbelgips, beroende på brandklass, är inte på något sätt varken ovanligt eller otillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in