• 1
  • 2
2018-12-10, 08:09
Medlem
Nihennas avatar
Nu är jag inte HELT säker om det är så i Sverige också, men jag tror det då jag har minne av att ha läst det någonstans.

Folk med ASD, eller AST på svenska (Autistmspektrumtillstånd), får inte donera sperma.
Detta är något jag inte förstår öht, då det inte är en utvecklingsstörning samt att det inte finns några garantier alls att en unge till någon med AST också kommer att få diagnosen. Tvätom så är det vanligt att ungen INTE har det. Exempelvis så tenderar Aspergers att "hoppa" mellan generationer, om jag minns min litteratur rätt.

Många med exempelvis Aspergers (Ja, jag använder gamla benämningen för att göra det enkelt) har problem med att få relationer, och en stor del kommer att fortsäta vara relationslösa tills de dör pga. att de helt enkelt inte förstår hur man fixar fram en relation. Önskan av barn finns där däremot, eller i alla fall tanken att ens blodlinje inte kommer att dö med en.
Är det då verkligen rätt att neka personen den rätten, när h*n redan har problem med att få till relationer?

Jag är personligen inte så orolig för mig, då jag har lärt mig det sociala samspelet såpass mycket att jag kan fixa relationer, men däremot vet jag hur stort antalet är av dem som VILL ha familj och barn, men inte kan för att de helt enkelt inte förstår de sociala reglerna. Då skulle de vilja ha möjligheten att i alla fall få förlänga sitt släktled, även om de inte får träffa barnet.

Vi får inte hoppa fallskärm, vi får inte bli polis, vi får inte göra lumpen, vi får inte göra massa saker, och vi får inte donera sperma. Inte ens vi som är VÄLDIGT högfungerande, som det knappt går att märka på att vi har nån form av diagnos. Nu är jag inte den som skriker "Förtryck! Jag är kränkt!", men... varför? De allra flesta av oss med diagnos, i alla fall det som FÖRR kallades Aspergers, lever fullt funktionella liv och är inte till någons börda. Många av oss är bara lite socialt klumpiga, men de allra flesta av oss jobbar och är nyttiga medborgare. Det ses inte ens som en funktionsnedsättning, mig veterligen, utan en funktionsvariation (och då variation på riktigt, och inte flumvänsterns definition av det, när en person utan både armar och ben är "funktionsvarierad" )
Citera
2018-12-10, 08:12
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tvätom så är det vanligt att ungen INTE har det. Exempelvis så tenderar Aspergers att "hoppa" mellan generationer, om jag minns min litteratur rätt.
Detta kan nog i så fall vara förklaringen. Du skriver ju här själv att det är ärftligt
Citera
2018-12-10, 08:16
Medlem
Citat:
Tvätom så är det vanligt att ungen INTE har det. Exempelvis så tenderar Aspergers att "hoppa" mellan generationer, om jag minns min litteratur rätt.
Hur tänker du här? Om man nu tar hänsyn till ärftliga sjukdomar så är det väl rätt jävla självklart att man inte enbart tittar på nästa generation, utan även efterföljande?
Citera
2018-12-10, 08:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Detta kan nog i så fall vara förklaringen. Du skriver ju här själv att det är ärftligt
Skulle kunna acceptera det, om andra ärftliga symptom inte hade fått donera.

Så vitt jag vet finns även genetiska anlag för depression, men dessa har inga förbud mot sig att donera. Jag har gått igenom en depression en gång, och det var hundra gånger mer handikappande än min Aspergers någonsin har varit.
Citera
2018-12-10, 08:19
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Hur tänker du här? Om man nu tar hänsyn till ärftliga sjukdomar så är det väl rätt jävla självklart att man inte enbart tittar på nästa generation, utan även efterföljande?
Jag tänker som så att om det nu är ett så himla stort problem att folk med Aspergers skaffar unge, så hade det varit förbjudet för oss att pöka över huvud taget, och att vi hade tvångssteriliserats likt folk med riktig utvecklingsstörning.

Vi får skaffa barn på naturlig väg om vi vill. Go for it! Men Gud nåde om vi vill donera sperma, om vi exempelvis inte kan skaffa barn på naturlig väg, för att vår sociala klumpighet förhindrar oss från att bilda relationer på det "riktiga" sättet.

Uppenbarligen är det inga problem att vi får barn, bara det att vi inte får få barn på ett sätt som för många är det enda. Alla med AS är inte lika socialt kunniga som jag exempelvis är.
Citera
2018-12-10, 08:22
Medlem
Citat:
Jag tänker som så att om det nu är ett så himla stort problem att folk med Aspergers skaffar unge, så hade det varit förbjudet för oss att pöka över huvud taget, och att vi hade tvångssteriliserats likt folk med riktig utvecklingsstörning.

Vi får skaffa barn på naturlig väg om vi vill. Go for it! Men Gud nåde om vi vill donera sperma, om vi exempelvis inte kan skaffa barn på naturlig väg, för att vår sociala klumpighet förhindrar oss från att bilda relationer på det "riktiga" sättet.
Du tycker inte att det är liiiiite mer förtryckande att förbjuda dig att knulla och att tvångssterilisera dig jämfört med att inte ta emot din spermadonation?
Citera
2018-12-10, 08:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Du tycker inte att det är liiiiite mer förtryckande att förbjuda dig att knulla och att tvångssterilisera dig jämfört med att inte ta emot din spermadonation?
Absolut, men du ser inte dubbelmoralen? Samhället är ju uppenbarligen okej med att vi skaffar barn. Vi ses heller inte per automatik som sämre föräldrar, och får inte socialen som ett vakande öga över oss när ungen väl har kommit, bara för att "vara säkra på att vi kan ta hand om ungen".

Så samhället anser redan att vi kan vara lika fullgoda föräldrar som neurotyper, men av någon anledning har de satt bromskloss på oss just när det gäller donation.
Citera
2018-12-10, 08:27
Medlem
Även om folk med autism fick doneran hade föräldrar inte tagit det. Varför öka riksen?
Citera
2018-12-10, 08:30
Medlem
Citat:
Absolut, men du ser inte dubbelmoralen? Samhället är ju uppenbarligen okej med att vi skaffar barn. Vi ses heller inte per automatik som sämre föräldrar, och får inte socialen som ett vakande öga över oss när ungen väl har kommit, bara för att "vara säkra på att vi kan ta hand om ungen".

Så samhället anser redan att vi kan vara lika fullgoda föräldrar som neurotyper, men av någon anledning har de satt bromskloss på oss just när det gäller donation.
Nej, jag ser inte dubbelmoralen. Skulle du tycka att det vore bättre om det kom ett par män i vita rockar och tvångssteriliserade dig?

Man kan diskutera om huruvida ni borde få donera sperma eller inte, men blanda inte ihop det med tvångssterilisering och liknande.
Citera
2018-12-10, 08:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Uppenbarligen är det inga problem att vi får barn, bara det att vi inte får få barn på ett sätt som för många är det enda. Alla med AS är inte lika socialt kunniga som jag exempelvis är.

Är du en man alltså? På din avatar och ditt nicknamn skulle man kunna tro att du är en kvinna, och det blir förvirrande.

Men ser du inte skillnaden mellan att du och din fru kommer överens om att skaffa barn - förhoppningsvis vet hon vid det laget om ditt funktionshinder? Och att en kvinna/ett par som vänder sig till sjukvården för hjälp, utan att vara förberedd erhåller sperma med gener som kan innebära problem för barnet - och därmed även föräldrarna?

Dessutom undrar jag vad du egentligen skulle få ut av att sprida dina gener på det sättet, när du inte skulle få träffa dina barn ändå. Du skulle ju inte ens få veta om de blivit lika dig till kropp eller personlighet.

Sedan måste jag lägga in en brasklapp när jag svarar på ett sådant här ämne överhuvudtaget: jag anser att det borde totalförbjudas att skaffa barn med donerade könsceller. På grund av att barn har rätt till sitt ursprung, och att få växa upp med sina riktiga föräldrar och sina riktiga syskon. (Om inte omständigheter gör att ett barn som avlats på naturligt sätt, far illa med sina bioföräldrar förstås, och måste omhändertas - men DET är en annan historia.)

Citat:
Vi får inte hoppa fallskärm, vi får inte bli polis, vi får inte göra lumpen, vi får inte göra massa saker,

Nyfiken fråga: står detta i lagen, eller var har du fått det ifrån? (Jag vet att det inte står i lagen.) Hur kan fallskärmsklubben, polishögskolan, Pliktverket o.s.v. VETA att du har Aspergers? Om du inte är så dum att du berättar det själv, förstås.
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-10 kl. 08:32.
Citera
2018-12-10, 08:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Även om folk med autism fick doneran hade föräldrar inte tagit det. Varför öka riksen?
Det är väl full sekretess på donatorer, fram tills den dag ungen är 18 och har rätt till att få veta vem fadern är? Föräldrarna får väl egentligen bara veta "Här har vi en burk sperma, kom nu sprutar vi in det i dig"? Jag har i alla fall inte fått uppfattningen om att folk som tar emot har rätten att få veta om donatorn exempelvis har historik av depression.
Citera
2018-12-10, 08:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är du en man alltså? På din avatar och ditt nicknamn skulle man kunna tro att du är en kvinna, och det blir förvirrande.

Men ser du inte skillnaden mellan att du och din fru kommer överens om att skaffa barn - förhoppningsvis vet hon vid det laget om ditt funktionshinder? Och att en kvinna/ett par som vänder sig till sjukvården för hjälp, utan att vara förberedd erhåller sperma med gener som kan innebära problem för barnet - och därmed även föräldrarna?

Dessutom undrar jag vad du egentligen skulle få ut av att sprida dina gener på det sättet, när du inte skulle få träffa dina barn ändå. Du skulle ju inte ens få veta om de blivit lika dig till kropp eller personlighet.

Sedan måste jag lägga in en brasklapp när jag svarar på ett sådant här ämne överhuvudtaget: jag anser att det borde totalförbjudas att skaffa barn med donerade könsceller. På grund av att barn har rätt till sitt ursprung, och att få växa upp med sina riktiga föräldrar och sina riktiga syskon. (Om inte omständigheter gör att ett barn som avlats på naturligt sätt, far illa med sina bioföräldrar förstås, och måste omhändertas - men DET är en annan historia.)

Nyfiken fråga: står detta i lagen, eller var har du fått det ifrån? (Jag vet att det inte står i lagen.) Hur kan fallskärmsklubben, polishögskolan, Pliktverket o.s.v. VETA att du har Aspergers? Om du inte är så dum att du berättar det själv, förstås.

Yes, jag är man, nicket är bara namnet på en gammal spelkaraktär jag namngav när jag var typ 13-14, och det har hängt med sen dess. Avataren är bara en figur jag gillar ur ett japanskt spel. Lite weeb-varning, men men

Kan la förstå skillnaden, ska dock sägas att många av oss med ASD gömmer vår diagnos för släkt och vänner. Helt enkelt för att det är irrelevant ifall det inte skapar problem i vardagen. Ingen av mina tjejer har exempelvis vetat om min diagnos. Enda jag berättat för är min närmsta kompis.

Nu fantiserar jag bara, men jag kan tänka att folk som HAR problem att skaffa relationer fortfarande har ett behov av att veta att deras blodsband lever vidare, även om de själva inte är en aktiv del av uppväxten. Jag exempelvis är ensambarn, och hade jag varit såpass socialt inkapabel att jag inte kunnat ha relationer, ja då hade min linje dött med mig.

Ang. brasklappen; är du emot adoptioner också då? Jag är själv adopterad från Polen, och har ingen aning om vad min bakgrund är mer än att mina gamla föräldrar inte hade råd med mig, och helt enkelt adopterade bort mig. Kan väl förstå din syn på det, dock personligen är jag helt okej med att inte veta ett skit om min bakgrund. Däremot förstår jag att många skulle ha det, och mjo det är en tuff nöt att knäcka.

Som svar på det sista så sparas ju diagnosen i ens journal, så i alla fall när man söker till försvarsmakten eller polishögskolan blir det svårt att ljuga. Visst kan man ljuga om det när det gäller fallskärmshoppning, men även där får man fylla i formulär där man skriver in eventuella diagnoser.
Källor på det:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...t-jag-har-adhd (Artikeln handlar om ADHD, men det står också "Jo, du läste rätt. Svenska fallskärmsförbundet nekar alla med NPS-diagnoser.". Aspergers räknas som NPS-diagnos)
https://www.svd.se/har-polisen-rad-a...-alla-med-adhd
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6931026
Senast redigerad av Nihenna 2018-12-10 kl. 08:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in