2018-12-09, 19:47
Medlem
Hej Flashback! Jag är säkert än i mängden som frågar om "hur man gör bomber". Och jag förstår om detta är tjatigt. Jag prövar och hoppas att ni kan ha lite överseende till att jag är ny här.

Jo jag är mäktigt imponerad av cobra 8. En banger som är extremt kraftfull.
Enligt denna artikel https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminellas-nya-vapen-dodlig-fyrverkeripjas/ så innehåller den 100g krutladdning. Lite längre ner i artikeln står det svartkrut.

Nu har en massa polska sidor tagits ner och jag är alltid lite rädd för att beställa in saken som tullen kan ta. Så därför tänkte jag fråga er om det inte är möjligt att skapa en egen cobra 8?

1. Svartkrut verkar användas. Tror ni detta stämmer? I så fall hur får man tag i det lättas? Jag tänkte att man kanske kunde köpa fyrverkerier nu runt jul och plocka isär dom?
2. Hur gör man själva röret? Kan man ta t.ex. en raket och byta ut innehållet till bara svartkrut?

Och på tal om att köpa fyrverkerier. När jag var liten och plocka isär raketer så tog jag alltid vara på det silvriga pulvret. La detta i aluminiumrör och jädrar vilken smäll det blev. Jag är dock ute efter den kraftfulla skadan som cobra 8 kan orsaka och inte själva smällen.

Tillägg: Här står det att varje raket har ca 217 gram krut: https://www.sveafireworks.se/fyrverkerier.php?namn=wild-west
Men jag tvivlar ju starkt på att en sådan kan splittra grislår i småbitar som artikeln ovan beskriver.
Tillägg 2: Flera sidor säger att de innehåller ca 70g men från min egna erfarenhet sen barn så är ju detta inte svartkrut utan något silvrigt pulver. Det kanske inte spelar någon roll?
Senast redigerad av bibligonM 2018-12-09 kl. 20:03.
Citera
2018-12-09, 20:34
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Du syftar på blixtljuspulver, flash powder. Börjar du mixtra med det utan att veta vad du håller på med får du passa på att dra din sista runk, några fingrar lär du inte ha kvar efter ett tag.
Citera
2018-12-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Du syftar på blixtljuspulver, flash powder. Börjar du mixtra med det utan att veta vad du håller på med får du passa på att dra din sista runk, några fingrar lär du inte ha kvar efter ett tag.
Tack för varningen! Silvrigt pulver, smäller som bara den. Och det var just detta jag hittade i alla dom raketerna jag plockade isär.
Citera
2018-12-09, 21:46
Medlem
blue_no1s avatar
Nästan så man kan tro att gamle kokis hat ett nytt nick, suck........
Ja...man kan göra en smällare själv. Med ts kunskap verkar det vara bäst att länka direkt till darwin awards....

Läs på, skaffa kulkvarn, KÖP pappersrör och RIKTIG stubin.
Googla och läs på massor innan, finns massor i detta forum.

Ge fan i blp som 1a ämne,gör bp genom cia/kokningsmetoden.
Aldrig metallrör, aldrig bland folk, tänd aldrig en laddning medan du håller den i handen och gör aldrig större mängd än det du ska använda, och köp rena kemikalier!
Citera
2018-12-10, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Nästan så man kan tro att gamle kokis hat ett nytt nick, suck........
Ja...man kan göra en smällare själv. Med ts kunskap verkar det vara bäst att länka direkt till darwin awards....

Läs på, skaffa kulkvarn, KÖP pappersrör och RIKTIG stubin.
Googla och läs på massor innan, finns massor i detta forum.

Ge fan i blp som 1a ämne,gör bp genom cia/kokningsmetoden.
Aldrig metallrör, aldrig bland folk, tänd aldrig en laddning medan du håller den i handen och gör aldrig större mängd än det du ska använda, och köp rena kemikalier!
Så du tror inte att det går att köpa fyrverkerier och utvinna "krutladdning" ur dom?
Citera
2018-12-10, 07:47
Medlem
Efter att ha forskat mer så verkar det som att cobra smällarna använder flashpowder. Och det är ju enkelt att få fram ur raketer. Men tror ni typ 100g flash kan smälla en betongris i bitar? Låter mysko.

Sen undrar jag också. I raketer så är det ju oftast ett avlångt rör som innehåller något som skjuter iväg raketen och sen ett störe rör/boll som innehåller flash. Det lilla röret, är inte det svartkrut?
Citera
2018-12-10, 09:07
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibligonM
Så du tror inte att det går att köpa fyrverkerier och utvinna "krutladdning" ur dom?
Absolut.
Gör så, ignorera att du kanske vaknar blind med tjutande tinnitus utan fingrar i ditt eviga mörker i en säng på intensiven.

Darwin awards here we go! 😂

Jag TROR inte så mkt, jag VET att det går. Jag VET oxå hur en sprängd hand ser ut. Jag har sett polarens tumme sitta fast på ett fönster, medan halva hans ringfinger låg i en blomkruka och så.....
Om du verkligen är så dum som du verkar rekommenderar jag verkligen acetonperoxid eller kvicksilverfulminat...blyazid kanske?
Du vet att man ska vara 18 för fb va?
Citera
2018-12-10, 10:58
Medlem
suryoyos avatar
Ts, ser att flera har försökt förlöjliga dig osv, vilket egentligen inte har något syfte.
Det är bra att du är nyfiken och kunskap skadar aldrig.
Men det verkar som att du inte är medveten om skillnaden mellan svartkrut eller blp och är du inte ens det så bör du max försöka tillverka svartkrut.
Blp kan skada dig eller din omgivning allvarligt, är de värt att åka in i fängelse och förstöra sitt liv för att man försöker bygga en smällare ?
Citera
2018-12-10, 12:25
Medlem
Okej okej jag hör vad ni säger. Min erfarenhet av flash är att det är väldigt ofarligt att hantera men efter att ha läst mer här på forumet så får jag helt enkelt passa mig för att hantera detta. Och nej jag vill inte skada mig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Ts, ser att flera har försökt förlöjliga dig osv, vilket egentligen inte har något syfte.
Det är bra att du är nyfiken och kunskap skadar aldrig.
Men det verkar som att du inte är medveten om skillnaden mellan svartkrut eller blp och är du inte ens det så bör du max försöka tillverka svartkrut.
Blp kan skada dig eller din omgivning allvarligt, är de värt att åka in i fängelse och förstöra sitt liv för att man försöker bygga en smällare ?
Tack för ditt svar!

Hur mycket bra svartkrut behöver jag för att få till en lika stor smäll/skada som 100g flash?
Är det inte svartkrut i dom smala rören som skjuter iväg raketen?
Citera
2018-12-11, 03:20
Medlem
rekommenderar att du nu köper en cobra 8 istället..färdig...lek fan inte med sånt.. kolla vad som hände med killen i malmö som skulle kasta en i trappen....Allvarligt skadad. antaligen åkte handen om inte mer ...cobra 8 är väldigt vanligt i malmö...många spränger allt från butiker till bilar till trapphus.men det har du nog redan läst på expressen xxxx gånger
Citera
2018-12-12, 13:26
Medlem
Jag använder flash i alla mina smällare, köper in allt färdigmalt. Använder ca 30gram och det blir en jäkla smäll med bra tryck.
Jag har inga erfarenheter av att det skulle vara en känslig blanding, jag har utsat det för både tryck och friktion och det händer inte ett skit. Har gjort säkert 100 stycken bomber med flash och har aldrig hänt något.
Citera
2018-12-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjKalle
Jag använder flash i alla mina smällare, köper in allt färdigmalt. Använder ca 30gram och det blir en jäkla smäll med bra tryck.
Jag har inga erfarenheter av att det skulle vara en känslig blanding, jag har utsat det för både tryck och friktion och det händer inte ett skit. Har gjort säkert 100 stycken bomber med flash och har aldrig hänt något.
Härligt att höra! Vart köper du ingredienserna?

Jag funderar lite på hur man ska packa in det. Använder du något särskilt papprör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in