2018-12-12, 15:08
Medlem
Har provat en massa olika sätt att innesluta men det enklaste och bästa enligt mig är att bygga något i denna stilen https://goo.gl/images/oxWJ43
Jag viker vanlig kartong till en låda ca 4×4cm (kan såklart gå upp i storlek)
Efter det tejpar jag med eltejp så pulvret inte läcker ut
Sen lindar jag först med starkt garn och sen med snöre
Innan detta har jag satt i stubin.

Har funderat på om man pensla trälim på utsidan för ett starkare "skal"

Köper alla mina grejer på nilsson lee,
Kaliumnitrat, aluminium och svavel i pyromix tror jag det heter (finaste pulvret dem har) köp även stubin. Det lär nog gå på ca 2000kr
Citera
2018-12-12, 23:04
Medlem
Sickan98s avatar
Drog av en 78grammare nu ikväll blev en jäkla smäll (kännde tryckvågen tydligt från ca 25m), hade även med en hemmagjord airbomb bestående av 18gram flash och 8gram svartkrut som lyftsats. Skulle kunna lägga upp bild/film vid intresse /DjKalle
Citera
2018-12-13, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickan98
Drog av en 78grammare nu ikväll blev en jäkla smäll (kännde tryckvågen tydligt från ca 25m), hade även med en hemmagjord airbomb bestående av 18gram flash och 8gram svartkrut som lyftsats. Skulle kunna lägga upp bild/film vid intresse /DjKalle
Grymt Kalle! Ja jätte gärna!

Hur gjorde du ditt flash och hur gjorde du din behållare/rör?
Citera
2018-12-13, 07:59
Medlem
Kommer det inte en massa vit rök när man smäller flash? För det gör det inte på dom filmerna med cobra 8. T.ex. denna https://www.youtube.com/watch?v=3aj3HL0upt0
Citera
2018-12-13, 08:16
Medlem
Ja det blir tjock vit rök, ska se om jag kan lägga upp något senare ikväll!
Citera
2018-12-13, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjKalle
Ja det blir tjock vit rök, ska se om jag kan lägga upp något senare ikväll!
Hm någon som har en fundering på vad cobran kan innehålla? Det är så klara explosioner. Nästan ingen rök alls.
Citera
2018-12-13, 10:44
Medlem
Sickan98s avatar
Här har vi bild och film det jag smällde igår.

https://m.imgur.com/gallery/6U3WPSz

Filmer finns på youtube kanalen: Sickan
Sök på: Sickan flashpowder så kommer det upp!
Senast redigerad av Sickan98 2018-12-13 kl. 11:29.
Citera
2018-12-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickan98
Här har vi bild och film det jag smällde igår.

https://m.imgur.com/gallery/6U3WPSz

Filmer finns på youtube kanalen: Sickan
Sök på: Sickan flashpowder så kommer det upp!
Riktigt mäktigt. Låter ju som en åsksmäll!

Jag hittade denna video där han går igenom cobra 8, öppnar den, tar ut krutet osv: https://www.youtube.com/watch?v=e5uCcDGKaCg (11:42 kommer krutet).

Vad tror ni det är? Han nämner perklorat enligt youtube översättning. Har ni experter några tips? Jag har mailat de som tillverkar dessa och frågat. Tveksam om dom svarar.

Detta fick jag fram ifrån kommentarerna:
Citat:
"If 100 g BKS go up in face"
"is sulfur magnesium BKS too dangerous?"
" do not know the differences of the explosive force with the different BKS mixtures. But with so many, that does not matter. Correctly mixed UCS is 3-4 times as strong as black powder. Does 100 g BKS correspond to up to 400g black powder."
"Would the powder be stronger or weaker compared to your Naps Flash?"
"I think Mal Maps is stronger"
"The powder from the "Cobra is stronger than Naps"
"Sound like Marsi
"Hey could someone give me a tip is inorganic or organic sulfur better for BKS?"
"Exactly the same BKS is also in C1 C2 C3 C4 C5 C6 etc. but also in Dumbum's"
Och om jag förstod det rätt så är BKS det engelska ordet för vad vi kallar BLP?

Edit: I denna filmen ser man klart och tydligt den vita röken: https://www.youtube.com/watch?v=BXOCwPIH5mk
Slutsats är alltså att cobran använder blp som jag tidigare nämnt.
Senast redigerad av bibligonM 2018-12-13 kl. 20:45.
Citera
2018-12-13, 21:54
Medlem
Sickan98s avatar
Gott! Köp hem lite KNO3, AL och S och börja bygg!

Ska göra några större airbombs om ett par dar ska bara köpa et rör på ca 6cm i diameter.
Kommer lägga upp bilder och filmer på det!
Citera
2018-12-15, 14:06
Vill man spela tärning med döden kan man ju också köpa hem lite röd fosfor hos t.ex. Nilsson & Lee...

Byggde många bomber med fosfor i min ungdom. Fosfor + något oxiderande smäller bra. Det var innan jag var helt färdigutvecklad så mina händer har läkt relativt bra från alla olyckor som hände... T.ex. så självantänder det om man blandar med KClO3, men KMnO4 är rätt festligt att blanda fosfor med, o fjutta på med en stubin.

Flash är väl något säkrare, brukade blanda magnesium med KMnO4, minns inte proportionerna.

Svartkrut är det säkraste.

EDIT: Tur att jag inte kände till TATP i den åldern... Då hade med all säkerhet inte skrivit detta...
Citera
2018-12-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vill man spela tärning med döden kan man ju också köpa hem lite röd fosfor hos t.ex. Nilsson & Lee...

Byggde många bomber med fosfor i min ungdom. Fosfor + något oxiderande smäller bra. Det var innan jag var helt färdigutvecklad så mina händer har läkt relativt bra från alla olyckor som hände... T.ex. så självantänder det om man blandar med KClO3, men KMnO4 är rätt festligt att blanda fosfor med, o fjutta på med en stubin.

Flash är väl något säkrare, brukade blanda magnesium med KMnO4, minns inte proportionerna.

Svartkrut är det säkraste.

EDIT: Tur att jag inte kände till TATP i den åldern... Då hade med all säkerhet inte skrivit detta...
Jag har fått svar från tillverkarna. Cobran innehåller blp. Jag tror vi kan summera denna tråd med att:

1. Se filmen ovan där de dissekrerar en cobra 8.
2. Kör på kno3/al/s blandning eller annan blandning. Jag är nästan hundra på att de själva kör den gamla blandningen
Citera
2018-12-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibligonM
Jag har fått svar från tillverkarna. Cobran innehåller blp. Jag tror vi kan summera denna tråd med att:

1. Se filmen ovan där de dissekrerar en cobra 8.
2. Kör på kno3/al/s blandning eller annan blandning. Jag är nästan hundra på att de själva kör den gamla blandningen

Dom kör perc/Al i "alla polska" smällare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in