2018-12-10, 09:21
Medlem
Jag som sköljer näsan med hjälp av duschmunstycket varje gång jag duschar. 😐
Fast jag andas ju dock ut samtidigt (ej vatten i bihålorna) så det kanske skickar ut amöborna igen?
Citera
2018-12-10, 15:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _christoffer
Bor i området. Problemet, enligt lokalnyheterna, är att amöban i fråga är ofarlig att förtära så inga av Seattle Public Utilites' kunder varnades.

Visserligen en lång bit därifrån, men i Kalifornien vet jag fall där man blivit smittad av något amöbaliknande som började äta kroppen utifrån och inåt, vilket folk i området ska ha blivit vaccinerade emot, men inte utomstående...
Citera
2018-12-10, 15:25
Medlem
PAM, fyfan vilken hemsk sjukdom

Här är en bra video om PAM och nässköljning.

https://www.youtube.com/watch?v=ztnpOHJjWig

Vattnet är för kallt för hjärnätande amöbor i Sverige tack och lov!
Citera
2018-12-10, 16:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Ordet "postevand" känner jag inte till, men det bör betyda vattenledningsvatten. Alltså vatten från den vanliga vattenkranen.

Enligt artikeln ska man koka vattnet innan man använder det för att skölja näsan, eller också ska man tillsätta salt i vattnet.

Samtidigt gissar jag att riskerna för att drabbas av amöba i hjärnan om man sköljer näsan med obehandlat vattenledningsvatten är försvinnande liten här i Skandinavien. Vi brukar väl inte ha amöbor i vattnet?

Om vi brukade ha det, så skulle väl diverse myndigheter gå ut och varna oss för att dricka vattnet från vattenledningarna. Och visst händer det att myndigheterna går ut och varnar för förorenat vatten på sina ställen i Sverige, men då gäller det inte amöbor utan bakterier.
Och varför skulle salt ta bort amöban? Saltet är mer för att vattnet ska kännas bättre att spruta in i näsan och motverka nästäppa, tror jag.
Citera
2018-12-10, 16:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Någon som vet mer?

Hur orolig bör man vara?

Inte särskilt orolig.
Länk i din länk:
Introduction

Balamuthia mandrillaris is a free-living amoeba that is found in the soil and fresh water and is associated with granulomatous amoebic encephalitis (GAE) (Chang et al., 2016). It was discovered in 1986 in an autopsy specimen from the brain of a mandrill monkey at San Diego Zoo (Visvesvara et al., 1990). The amoeba was declared a new species in 1993 and has subsequently been associated with GAE. There have only been about 200 cases of human infection recorded worldwide, and at least 70 in the USA (Takei et al., 2018). Histopathological diagnosis requires expert neuropathological evaluation of hematoxylin and eosin (H&E) stained tissue biopsy; diagnosis may also be performed by Balamuthia-specific PCR (Matin et al., 2008, Qvarnstrom et al., 2006). Due to the difficulty of diagnosis and severity of this infection, the fatality rate for Balamuthia infection is near 100% (Matin et al., 2008).

https://www.ijidonline.com/article/S...525-9/fulltext

-Synnerligen otrevlig parasit!
Men 200 fall i världen under "alla år" är en piss i havet. Antagligen dör fler människor dagligen på planeten av obehandlat skoskav som utvecklar sig till kallbrand eller liknande..

Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Meningerna har dock smärtreceptorer och vid inflammatoriska processer som induceras efter exempelvis amöbainfektion (vilket utlöser en meningoencefalit) är huvudvärk en vanlig symptom. När det gäller infektion med n. fowleri vet jag att en annan rapporterat symptom är nedsatt luktsinne när amöban börja äta på olfaktoriusnerven.

Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Det är det man brukar mena med sterilt, inga organismer i vattnet.
5-15% låter mycket säker att du inte menar 0,5-1,5 eller ännu mindre?

Prioner exempelvis [EDIT: syftar alltså en annan smittkälla/parasit END EDIT] kan man antagligen inte "koka bort på spisen", men det mesta annat av "skit" kan man
nog slippa. Amöborna i tråden torde garanterat dö/neutraliseras av kokning av vattnet. (Prioner sades vara smittämnet till galna kosjukan/Creutzfeldt-Jakobs sjukdom.)

Någon annan i tråden tackade för att vi inte har så varmt här i Sverige som i USA/Seattle, men kollar man på Seattles medeltemperaturer, så ligger ungefär dessa i samma härad som södra Sveriges.. Låt vara att Seattle är något mildare, men inte ljusår ifrån södra Sverige..

Fast jag har ännu inte lyckats med att luska ut var den stackars kvinnan råkade ut för parasiten, behöver inte vara i Seattle, hon kanske fick det på någon resa söderöver?
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-10 kl. 16:42.
Citera
2018-12-10, 17:39
Medlem
Hummm..s avatar
Bilder på en hjärna angripen av denna amöba. Man ser blödningar och död vävnad. Det finns inga smärtsensorer i hjärnan så man känner inte angreppet i sig utan bara följderna, och livet släcks helt enkelt ner..

https://www.cdc.gov/parasites/naegle...ri-images.html

Citera
2018-12-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Bilder på en hjärna angripen av denna amöba. Man ser blödningar och död vävnad. Det finns inga smärtsensorer i hjärnan så man känner inte angreppet i sig utan bara följderna, och livet släcks helt enkelt ner..

https://www.cdc.gov/parasites/naegle...ri-images.html

Men följderna lär väl kunna vara riktigt obehagliga i sig antar jag?
Citera
2018-12-11, 02:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Amerikanarna är ju väldigt skeptiska till klorering av dricksvatten, så hon blev måhända ett offer för detta vansinne. Flour är en annan sak som kommer dem att få ångest. En tillsats som är ämnad att vänligast förbättra tandhälsan, men uppfattas av breda lager i befolkningen som ett försök att kontrollera människors tankemönster...

Det nämns redan i filmen "Dr. Strangelove" haha.

I Sverige har vi den turen, förutom klorering eller bergtäkter eller sjöar med kallt vatten, att i stort sett allt kranvatten har en temperaturgrad av 5..12°C, sommar som vinter. Amöbor finns inte.

Mitt kranvatten kommer från sjön Vättern. Naturligt Ph 8, inga urandöttrar eller arsenik, ej heller tungmetaller. Inga skadliga ämnen i stort sett alls. Det kräver ett minimum av behandlingsåtgärder efter att ha passerat Boren och Ljungsjön. Enkel sandfiltrering och lätt klorering.

Fin buffringsförmåga och väldigt mjukt, jag vet inte hårdhetsgraden, skulle kunna tro 6 eller 7, efter ett tiotal år behöver man inte kalka av kaffekokaren, och tvätten går bra med normala doser av tvättmedel, även tvåltvättmedel, om man nu vågar använda det i en tvättmaskin...

När man simmar i simhallen och får svullna hornhinnor av kloreringen, ser regnbågar, kan man skatta sig lycklig att de gjort denna åtgärd, för sjukdomarna man kunde fått annars, är skräckinjagande.

Ja, för dem som tittar under vattnet mest förstås, vad gäller svullnaden.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-11 kl. 03:16.
Citera
2018-12-11, 08:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej, Svenskt kranvatten är helt okej att använda. Koksaltlösning brukar dom väl rekommendera för att inte torka ut slemhinnorna, men det gör du själv med vanligt vatten och bordssalt. Om du är hypokondrisk av dig kan du köpa destillerat (steriliserat) vatten på apoteket.

Man kan köpa färdigblandat koksaltlösning om man är orolig att det egna saltet inte biter på amöborna.
Men att koka sig någon liter saltlösning borde funka också.

Men kan det inte ha varit gula stafylokocker, dom burkar äta kött? Man varnas för att peta sig i näsan så man blöder näsblod för att bakterien därmed inte ska ta den korta vägen upp till huvudkontoret.
Citera
2018-12-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag är nyfiken på vad du lägger i begreppet "rent" och "sterilt".

Destillerat vatten är genom upphettningen sterilt, alltså i avsaknad av biologiskt liv. Man skulle i teorin även kunna sterilisera med gammastrålning, men det görs inte i Sverige, antagligen därför att det skulle få okunniga journalister att gå i taket.

Destillationen medför att vattnet på sin höjd innehåller en handfull ppm andra ämnen. Alltså inte några 5-15%. Som jämförelse innehåller gurka 96% vatten, alltså bara 4% annat.

Kanske lite off topic men det finns ändå en hel del labb i Sverige som destillerar med uvc.
Citera
2018-12-11, 10:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceruloplasmin
Kanske lite off topic men det finns ändå en hel del labb i Sverige som destillerar med uvc.

Inte alls OT. UV-strålning används också av reningsverk, om man får tro wikipedia. Sensmoralen är att vi har bra dricksvatten i Sverige. Tråkigt med varnande tramsartiklar. Ju mer sensationsinriktade, desto mer lätta att avfärda. Flera vederhäftiga länkar i tråden konstaterar det faktum att denna amöba aldrig har hittats i Sverige. Den finns företrädesvis i stillastående vattenansamlingar i varmare klimat. Endast 200-300 fall (här förekommer olika siffror) av dödsfall har orsakats i hela världen av denna parasit de senaste femtio åren. Oja er över något annat.
Citera
2018-12-11, 13:01
Medlem
Hjälper det att koka vattnet innan? Dör dessa amöbor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in