2018-12-09, 20:06
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Kan man lösa detta om man filtrerar vattnet före nässköljning? Eller hur stora är amöbor? Läste att man kan få sköldpaddor med vattnet men dom borde väl filtreras bort. Snälla hjälp

Citat:
PAM kan endast utvecklas om N. fowleri via smittat sötvatten kommer upp i näsan. Förtäring av kontaminerat sötvatten kan inte ge upphov till PAM.

Källa.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4003

Dags för dig att sluta skölja näsan med vatten kanske..!? Frågan är varför man överhuvud taget skall hålla på med det.
Citera
2018-12-09, 21:48
Medlem
Bor i området. Problemet, enligt lokalnyheterna, är att amöban i fråga är ofarlig att förtära så inga av Seattle Public Utilites' kunder varnades.
Senast redigerad av _christoffer 2018-12-09 kl. 21:54. Anledning: felsyftning
Citera
2018-12-09, 22:26
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Källa.

Dags för dig att sluta skölja näsan med vatten kanske..!? Frågan är varför man överhuvud taget skall hålla på med det.

Enligt samma källa har endast 300 dödsfall konstaterats i hela världen sedan 1965, samt att amöban aldrig påträffats i Sverige. Risken är således minimal att drabbas.

Jag har dessutom för mig att allt dricksvatten i Sverige (gäller naturligtvis inte från egen brunn) filtreras för att bland annat ta bort vattenburna parasiter, såsom amöbor.

Kan tillägga att man tillsätter salt i det vatten man använder till nässköljning för att det ska uppnå samma salthalt som kroppsvätskorna. Detta för att det ska vara behagligt och inte svida i näsan.
Citera
2018-12-10, 00:55
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej, Svenskt kranvatten är helt okej att använda. Koksaltlösning brukar dom väl rekommendera för att inte torka ut slemhinnorna, men det gör du själv med vanligt vatten och bordssalt. Om du är hypokondrisk av dig kan du köpa destillerat (steriliserat) vatten på apoteket.
bara så du vet, bordssalt torkar ut huden. Steriliserat vatten är för den delen inte sterilt. Bara bakteriefritt det är rent vatten (med 5-15% övriga molekyler) - inte rent h2o

TS: koka vattnet och salta så blir det rätt så rent.
Citera
2018-12-10, 02:41
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
bara så du vet, bordssalt torkar ut huden. Steriliserat vatten är för den delen inte sterilt. Bara bakteriefritt det är rent vatten (med 5-15% övriga molekyler) - inte rent h2o

Jag är nyfiken på vad du lägger i begreppet "rent" och "sterilt".

Destillerat vatten är genom upphettningen sterilt, alltså i avsaknad av biologiskt liv. Man skulle i teorin även kunna sterilisera med gammastrålning, men det görs inte i Sverige, antagligen därför att det skulle få okunniga journalister att gå i taket.

Destillationen medför att vattnet på sin höjd innehåller en handfull ppm andra ämnen. Alltså inte några 5-15%. Som jämförelse innehåller gurka 96% vatten, alltså bara 4% annat.
Citera
2018-12-10, 05:09
Medlem
Citat:
Af ukendte grunde fulgte hun ikke rådet om, at man aldrig bruger postevand, men behandlet vand, der enten er kogt eller tilsat salt.

https://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/...hjerne/7430928

Ordet "postevand" känner jag inte till, men det bör betyda vattenledningsvatten. Alltså vatten från den vanliga vattenkranen.

Enligt artikeln ska man koka vattnet innan man använder det för att skölja näsan, eller också ska man tillsätta salt i vattnet.

Samtidigt gissar jag att riskerna för att drabbas av amöba i hjärnan om man sköljer näsan med obehandlat vattenledningsvatten är försvinnande liten här i Skandinavien. Vi brukar väl inte ha amöbor i vattnet?

Om vi brukade ha det, så skulle väl diverse myndigheter gå ut och varna oss för att dricka vattnet från vattenledningarna. Och visst händer det att myndigheterna går ut och varnar för förorenat vatten på sina ställen i Sverige, men då gäller det inte amöbor utan bakterier.
Citera
2018-12-10, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Ordet "postevand" känner jag inte till, men det bör betyda vattenledningsvatten. Alltså vatten från den vanliga vattenkranen.

Enligt artikeln ska man koka vattnet innan man använder det för att skölja näsan, eller också ska man tillsätta salt i vattnet.

Samtidigt gissar jag att riskerna för att drabbas av amöba i hjärnan om man sköljer näsan med obehandlat vattenledningsvatten är försvinnande liten här i Skandinavien. Vi brukar väl inte ha amöbor i vattnet?

Om vi brukade ha det, så skulle väl diverse myndigheter gå ut och varna oss för att dricka vattnet från vattenledningarna. Och visst händer det att myndigheterna går ut och varnar för förorenat vatten på sina ställen i Sverige, men då gäller det inte amöbor utan bakterier.

Säg det till invånarna i Östersund. De fick Kryptosporidios i sitt kranvatten. Så nog kan man få parasiter i sitt kranvatten även här i Sverige. Något litet utbrott var det inte heller.
Citera
2018-12-10, 05:25
Medlem
Vad, exakt, menas med "nässköljning"?

De flesta har väl någon gång upplevt att de fått snyta ur sig delar av pizzan eller kebaben efter ett särdeles obehagligt alkoholrelaterat kräkningsanfall. Är det något liknande som kallas "sköljning" så ber jag att få betacka mig!

Ännu värre är att oförhappandes råka dra in vatten genom näsan, eftersom det (efter min erfarenhet i samband med bad) ofelbart kommer ned i bronkerna och vållar olidlig, brännande smärta i flera minuter, även om vätskemängden bara är några få droppar!

Finns det människor som frivilligt utsätter sig för sådant, och i så fall varför?
Citera
2018-12-10, 07:47
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Går det att filtrera bort amöbor ur kranvattnet?
Just i USA där företag kan dömas till enorma skadestånd så borde det finnas incitament till att installera filter.
Citera
2018-12-10, 07:54
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad, exakt, menas med "nässköljning"?

De flesta har väl någon gång upplevt att de fått snyta ur sig delar av pizzan eller kebaben efter ett särdeles obehagligt alkoholrelaterat kräkningsanfall. Är det något liknande som kallas "sköljning" så ber jag att få betacka mig!

Ännu värre är att oförhappandes råka dra in vatten genom näsan, eftersom det (efter min erfarenhet i samband med bad) ofelbart kommer ned i bronkerna och vållar olidlig, brännande smärta i flera minuter, även om vätskemängden bara är några få droppar!

Finns det människor som frivilligt utsätter sig för sådant, och i så fall varför?
Här har du en klassisk nässköljare.
https://goo.gl/images/vJgZtw

Inte alls så obehagligt som man kan tro om man kör rumstempererat och lätt saltat.
Skönt att köra när bihålorna är helt igensatta av snor efter förkylning eller om man fått mjölliknande substanser som fastnar i näsgångarna.

Anledningen till att det gör ont som i bronker och öron när man råkar få det i näsan under bad är ju att man då försöker inhalera vatten upp i näsgångarna.
En go nässköljning som sakta strilar igenom ens inflammerade bihålor är som balsam för själen..
Om man inte får en köttätande amöbe k hjärnan dvs.
Citera
2018-12-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Det är det man brukar mena med sterilt, inga organismer i vattnet.

5-15% låter mycket säker att du inte menar 0,5-1,5 eller ännu mindre?
Citera
2018-12-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Källa.

Dags för dig att sluta skölja näsan med vatten kanske..!? Frågan är varför man överhuvudtaget skall hålla på med det.
Muslimer brukar göra så, en del muslimer....
Sen säger de att den Onde sitter i näsan på morgonen, därför ska han ut..
Varför har de så mycket elakhet ändå ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in