Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Vad, exakt, menas med "nässköljning"?
De flesta har väl någon gång upplevt att de fått snyta ur sig delar av pizzan eller kebaben efter ett särdeles obehagligt alkoholrelaterat kräkningsanfall. Är det något liknande som kallas "sköljning" så ber jag att få betacka mig!
Ännu värre är att oförhappandes råka dra in vatten genom näsan, eftersom det (efter min erfarenhet i samband med bad) ofelbart kommer ned i bronkerna och vållar olidlig, brännande smärta i flera minuter, även om vätskemängden bara är några få droppar!
Finns det människor som frivilligt utsätter sig för sådant, och i så fall varför?
Här har du en klassisk nässköljare.
https://goo.gl/images/vJgZtw
Inte alls så obehagligt som man kan tro om man kör rumstempererat och lätt saltat.
Skönt att köra när bihålorna är helt igensatta av snor efter förkylning eller om man fått mjölliknande substanser som fastnar i näsgångarna.
Anledningen till att det gör ont som i bronker och öron när man råkar få det i näsan under bad är ju att man då försöker inhalera vatten upp i näsgångarna.
En go nässköljning som sakta strilar igenom ens inflammerade bihålor är som balsam för själen..
Om man inte får en köttätande amöbe k hjärnan dvs.