Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-20, 14:49
  #61
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Hej! Jag undrar hur man sätter in en miljon på kontot utan bli ifrågasatt av banken/skatteverket? Jag vill inte använda till vardagssaker, utan vill jättegärna köpa en lägenhet med pengarna så kom gärna med bra tips.

Min arbetssituation: Inte fastanställd, utan bara timanställd om det nu har någon betydelse.

Hjärtliga hälsningar,

Dokgo

Är det lagliga pengar är det bara att ringa banken och säga att pengarna kommer och sen göra överföringen. Mycket enkelt.
Citera
2019-01-06, 14:21
  #62
Medlem
Köp någon gammal tavla eller klocka som nu 30-50 år senare har blivit värd kring en miljon, säg att din släkting hade den och att du ärvde.
Citera
2019-01-06, 15:18
  #63
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Extra
Köp någon gammal tavla eller klocka som nu 30-50 år senare har blivit värd kring en miljon, säg att din släkting hade den och att du ärvde.

Tror du att det räcker med att säga det? Banken vill ha skriftlig dokumentation.
Citera
2019-01-06, 18:03
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vi har ingen arvsskatt eller gåvoskatt i Sverige!

Varför skriver du om ämnen där du saknar kunskap? Du vilseleder människor.

https://www.skatteverket.se/servicel...080002373.html

https://www.skatteverket.se/tempblaf...845874e73.html


Hur funkar det om man ärver tex ett hus? Får man skatta på det om man säljer det ”direkt” när man ärver det?
Citera
2019-01-06, 18:11
  #65
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Hur funkar det om man ärver tex ett hus? Får man skatta på det om man säljer det ”direkt” när man ärver det?

Arvtagaren övertar arvlåtarens omkostnadsbelopp och betalar skatt på vinsten.

Kort exempel: den döde köpte huset för 1000'SEK, det är hans omkostnadsbelopp, du ärver huset och säljer det för 3000'SEK din vinst blir 3-1=2000'SEK Detta skall du ta upp till beskattning. Du betalar skatt på vinsten, inte på själva arvet.
Citera
2019-01-06, 23:00
  #66
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Sätt in pengar på bank utomlands, 1 miljon är skitsumma bara i Sverige det ses som mycket.

Ta sedan ett lån av utländska banken med lika mycket med pengar som ligger där som säkerhet. För sedan över lånet till ditt svenska konto.

Banken kommer inte ifrågasätta ett lån från annan bank, samt ett lån är ingen inkomst samt du kan göra ränteavdrag i Sverige.

Vill du slippa ens göra överföringar som syns, be utländska banks utställa en bankgaranti till svenska bankens och ta lånet i svenska bank.

Köp fastighet sedan säg till svenska bank du kan inte betala och be dom lösa in bankgarantin.

Då betalar utländska banken svenska banken.

Med andra ord inga pengar har ens flyttats till Sverige under ditt namn. Och du äger ett hus.

Dock bör du ha kontakter med banken i Sverige så dom är helt med på att dom ska använda bankgarantin för inlösen.

Vill varna för detta då utländska banker genom CRS rapporterar till Skatteverket. Inom Europa måste du använda ganska skumma land som t.ex Ukraina för att undvika detta.
Citera
2019-01-07, 19:28
  #67
Medlem
SailorCalvins avatar
Jag har den perfekta planen vilket baserar sig på följande två fakta:

A: Det är inte olagligt att inneha pengar.
B: Det finns ingen gåvoskatt i Sverige.

Planen går till som följande:
1, Ge din kompis en påse med pengarna utanför ditt bankkontor.
2, Gå in och ta en nummerlapp.
3, In kommer din kompis iklädd lösnäsa och mustasch, ger dig påsen och säger: "Hej främling! Här får du en påse med en miljon kronor jag har ärvt från min onkel!". Han vänder sedan på klacken och går där ifrån.
4, Du sätter in pengarna på ditt konto och anger att det var en gåva.

Vattentätt.
Citera
2019-01-08, 08:41
  #68
Medlem
Knivigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag har den perfekta planen vilket baserar sig på följande två fakta:

A: Det är inte olagligt att inneha pengar.
B: Det finns ingen gåvoskatt i Sverige.

Planen går till som följande:
1, Ge din kompis en påse med pengarna utanför ditt bankkontor.
2, Gå in och ta en nummerlapp.
3, In kommer din kompis iklädd lösnäsa och mustasch, ger dig påsen och säger: "Hej främling! Här får du en påse med en miljon kronor jag har ärvt från min onkel!". Han vänder sedan på klacken och går där ifrån.
4, Du sätter in pengarna på ditt konto och anger att det var en gåva.

Vattentätt.


Hahaha!


När jag hade kommit över ca 200lax i kontanter så köpte jag guld sen sålde vidare. Gick back några tusingar men pengarna gick sedan att redovisa genom kvitton.

Bilförsäljare är bra giriga med. Skulle köpa en bil för ca 80lax cash. Ägaren till bilfirman började klia sig lite i skägget och mumlade lite om penningtvätt lagen men sa sedan liknande, ''Äsch jag löser det!'' och tog sedan emot dem utan vidare.
Citera
2019-01-08, 20:37
  #69
Medlem
Garnityrs avatar
Varför tycker ni det är så kul att skriva i trådar om saker ni inte har någon aning om? Är ni inne och skriver om vilka hästskor som lämpar sig bäst för skritt respektive galopp på vått underlag också? Briljanta idéer med allt från gåvoskatt/arvsskatt till cypriotiska skalbolagslösningar. Vore effektivare att bara kasta ut kontanterna i medelhavet i det senare fallet. Han har 1 miljon, inte 100.

Om jag hade varit TS hade jag gjort vad jag kunde för att ta ett lån på vanlig väg och därefter nyttja pengarna i vardagen, inklusive betalning och amortering på lånet i rimlig omfattning på växelkontor. Jag är medveten om att han helst inte ville använda kontanterna på det här sättet, men det finns inga bättre alternativ.
Citera
2019-01-08, 23:56
  #70
Medlem
Skönt med släktingar som testamenterar en miljon kontanter till en, i sedlar som är helt uppdaterade.
Citera
2019-01-09, 06:59
  #71
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag har den perfekta planen vilket baserar sig på följande två fakta:

A: Det är inte olagligt att inneha pengar.
B: Det finns ingen gåvoskatt i Sverige.

Planen går till som följande:
1, Ge din kompis en påse med pengarna utanför ditt bankkontor.
2, Gå in och ta en nummerlapp.
3, In kommer din kompis iklädd lösnäsa och mustasch, ger dig påsen och säger: "Hej främling! Här får du en påse med en miljon kronor jag har ärvt från min onkel!". Han vänder sedan på klacken och går där ifrån.
4, Du sätter in pengarna på ditt konto och anger att det var en gåva.

Vattentätt.



Tror dock att detta upplägg förutsätter en muta till din kompis så att han inte (ur din synpunkt) "sticker med allt mitt GUUUUULLD!", men litet pengar för att smörja hjulen är förstås inget problem.
Citera
2019-01-10, 11:21
  #72
Medlem
bjornebarns avatar
TS, om du tvunget vill få in pengarna på ett bankkonto så är det lättaste att helt enkelt göra det utomlands. Själv sätter jag månatligen in större summor i kontanter och jag har aldrig fått någon som helst fråga. När jag däremot ville sätta in en enda löneutbetalning, utställd genom en värdeavi av en svensk välkänd arbetsgivare, till Forex i Sverige så blev det en djävla massa utfrågningar. Det problem som kan uppstå är att de flesta västländer numera är med i AEI, så svenska Skatteverket kan få reda på det hela och då måste du bevisa för dem att pengarna inte skall skattas.

Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Är det lagliga pengar är det bara att ringa banken och säga att pengarna kommer och sen göra överföringen. Mycket enkelt.

Nej, det är inte enkelt. Kan man inte bevisa att pengarna är lagliga, så kommer banken att vägra ta emot dem eller frysa kontot efter att kontanterna har lämnats in. Det är väldigt naivt av dig att tro att "bara så länge man inte har något att dölja så är allt chill"....... Har man tex bara sparat pengar i madrassen under flera år så finns det inte ens chans att man kan bevisa att pengarna är lagliga.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2019-01-10 kl. 11:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback