2018-12-09, 21:30
Medlem
Hax.Pains avatar
Vilken fantastisk tråd, tack för initiativet Ts. Fantastiska berättelser.
Ska skriva ett lite längre inlägg längre fram, kan rekomendera alla som vill läsa böcker om ämnet så är Alice Miller outstanding.
Citera
2018-12-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Min mamma och pappa separerade innan jag föddes, båda var 17 år då jag föddes och min pappa flyttade utomlands (han har jag aldrig träffat). Min mamma var en skör och depressiv människa i grunden; men det eskalerade när hon var 11 år och hittade sin pappa hängd på övervåningen. Hon blev aldrig sig själv igen. Under sina tonår och fram till de dryga trettio var hon periodvis alkoholiserad, självmordsbenägen och for in och ut på psyk för ångestproblematik. Hon var inte helt kapabel att ta hand om mig, vare sig emotionellt eller att ha ett fungerande hem för ett barn. I omgångar hade hon sällskap av någon karl, men det slutade oftast i kaotiska gräl.

De sociala myndigheterna placerade mig på ett barnhem när jag var 10 år (på en bruksort i Mellansverige) där det bodde 5-6 andra barn i varierande åldrar. Det var ett tiotal kvinnor som arbetade där i skift, i en större villa, samtliga barn hade ett litet eget rum. Jag bodde där i väntan på en fosterhemsplacering, vilket skedde dryga året senare.

Jag hamnade hos ett äldre par på en mindre ort i Norrland (hon 50 och han 60). Jag kom att bo hos dem i två år; jag blev utsatt för fysisk misshandel, sexuella övergrepp och även verbala/psykiska övergrepp under denna period. Jag rymde till barnpsyk i min hemstad, där kom jag att bo i ett halvår i väntan "på något nytt hem".

Jag hamnade uppe i Norrland där det fanns en mindre statlig institution för hemlösa eller föräldralösa ungdomar (ej något hem för missbrukare), vi var 7-8 stycken som bodde där under en längre period med personal på rullande schema, givetvis led vi samtliga av diverse psykiska åkommor och hade dragit på oss diagnoser. Där bodde jag tills jag fyllt 17 år, då skaffade jag ett jobb och egen lägenhet.

Påverkan:
Redan på barnhemmet eskalerade en ångestproblematik. Jag var i perioder försjunken i svår sorg, var inbunden och tillbakadragen, minns att jag borrade huvudet hårt i kudden varje kväll när jag skulle sova pga av kraftig gråt. Jag förstod inte varför mamma inte kunde ta hand om mig, hennes psykiska sjukdom var inte direkt begriplig för mig som tioåring. Idag kan jag se "nyktert" på hennes liv och förstå, och förlåta; men jag besitter en extrem sorg och något slags utanförskap än idag. Ångesten reste sig likt en häst på bakbenen den dagen jag skickades bort som tioåring, och den där jävla hästen står fortfarande kvar på bakbenen och frustar inuti mig. Som om tiden stått stilla på ett vis.

I mitt vuxenliv (är idag runt fyrtio år) har jag ofta begravt mig i arbete. I långa perioder har jag konsumerat alkohol i snitt fem kvällar i veckan, om än jag varit bakfull har jag aldrig misskött mitt arbete. Dock har jag druckit väldigt lite de sista fem åren. Trots att jag alltid lidit av tillitsproblem, panikångest, sömnproblem och depression har jag som regel alltid varit i en relation med någon kvinna (märkligt nog); dock har de oftast varit lite "stormiga". Oavsett om det har rört sig om vänner eller kärleksrelationer har jag alltid känt det som att jag inte duger, inte är smart eller snygg nog. Att de tycker jag är konstig. Jag lider i perioder av social fobi, känner mig ful, dum och konstig och har svårt att vara i större grupper.

Jag är givetvis osäker på om jag är kapabel att ge, ta emot och känna kärlek till någon kvinna. Under de år jag bodde hos min mamma har jag inte ett enda minne av att hon kramade mig eller så något snällt eller uppmuntrande, snarare tvärtom. Hon motarbetade mina "osociala" intressen som att teckna, spela instrument och vara med djur. Jag och min mamma har ytterst sparsam kontakt idag.

Det blev lite mycket text, hoppas det är läsligt och att det kan ge någon någonting.

Ville bara säga att din historia berörde mig. Förstår att du har det knepigt i livet med den bakgrunden. Kram till dig.
Citera
2018-12-09, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Ville bara säga att din historia berörde mig. Förstår att du har det knepigt i livet med den bakgrunden. Kram till dig.

Tack så hjärtligt!
Citera
2018-12-09, 22:58
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Tack för att du delade med dig. Jo min far drack aldrig men han hade riktiga aggressionsproblem. Både morsan och jag åkte på stryk. Jag är precis som du säger också rädd att konfrontera svåra saker och sitter djupt rotat i mig psykologiskt. Mediokra saker blåser jag upp till stora proportioner för jag är livrädd att göra fel. På jobbet dubbelkollar eller trippelkollar allt jag gör för när jag gjorde fel hemma eller något tog för lång tid åkte jag på ett rejält kokt stryk. Konflikträdslan och rädslan att göra fel är djupt rotade inom mig.

Jobbigt. Men det är sådär stort eller smått som föräldrar och barndom påverkar. Hoppas du kan ta dig ur det och inse att det är okej att göra fel ibland.
Citera
2018-12-10, 10:37
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
...
Nu har jag hittat nån som har samma bakgrund, som också är illa slagen och heller inte fått någon ömhet. Vi förstår varandra väldigt bra på ett intuitivt plan. Vi respekterar varandras behov av space samtidigt som det är nära och innerligt utan en massa åthävor. Nu öppnar jag mig eftersom jag blir förstådd.

Nåt sånt.

Tack till er som har delat med er av er historia. Det som lyser genom varje berättelse är empati för er själva och andra och jag känner empati för er.

Klickade in på din blogg Gertrud1 och har sparat den som favorit. Jag känner igen mig i din syn på medmänniskor och samhället, vi delar en hel del där. Mest kanske den absoluta nolltoleransen mot manipulation.

Jag är glad att du har hittat kärlek och det verkar som att du har hittat din livskamrat.
Citera
2018-12-10, 20:25
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Vilken fantastisk tråd, tack för initiativet Ts. Fantastiska berättelser.
Ska skriva ett lite längre inlägg längre fram, kan rekomendera alla som vill läsa böcker om ämnet så är Alice Miller outstanding.
Tack! Trodde den aldrig skulle bli så omfattande och rörande. Ville mest bara dela med mig om min svåra uppväxt. Är väldigt tacksam för alla som delar med sig.
Citera
2018-12-10, 20:36
Bannlyst
Viktig och intressant tråd, en av de bättre här på fb!

Framför allt att det har tagit lång tid att bli hyfsat "normalfungerande" avseende för livet grundläggande saker. Det har kostat på och gör det fortfarande. Onödigt lidande som hade kunnat undvikas.
Senast redigerad av RagataChristie 2018-12-10 kl. 20:44.
Citera
2018-12-10, 20:46
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Intressanta texter. Tack för att delar med er! Själv har jag haft en helt normaltråkig uppväxt och därför är det intressant att få lite insikt.

Skador får vi alla från vår uppväxt. Bara olika mycket. Men det ni beskriver är ju helt otroligt långt från den i grunden trygga miljö jag levde i som barn.
Det är minst lika intressant för mig att höra familjer som varit framgångssagor. Under skolgången i alla etapper var barn och tonåringar med en närande uppväxt både mer optimistiska, hade bättre betyg mm. När de njöt av sin uppväxt var jag deprimerad och cynisk. Minns hur jag flera gånger ville hoppa framför tåget men att det aldrig blev av. Idag är jag tacksam för min feghet. Föräldrarnas roll är A och O för ett barns utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Jobbigt. Men det är sådär stort eller smått som föräldrar och barndom påverkar. Hoppas du kan ta dig ur det och inse att det är okej att göra fel ibland.
Tack! Jo idag är jag ändå rätt bekväm i mig själv, även om jag dras med demoner från mitt förflutna. Det går åt rätt håll. Tänk om man hade sitt starkare 25-åriga jag som tröst när man var 13 år och satt på sin pojkkammare och skar sönder armarna.
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Viktig och intressant tråd, en av de bättre här på fb!

Framför allt att det har tagit lång tid att bli hyfsat "normalfungerande" avseende för livet grundläggande saker. Det har kostat på och gör det fortfarande. Onödigt lidande som hade kunnat undvikas. Mycket sorg och smärta men också ilska.
Tack så mycket för dina värmande ord. Jag har frågat mina föräldrar hur fan de tänkte och att jag fått men för livet, men det ger liksom ingenting såhär i efterhand. Nu gäller det att växa i sig själv och försöka ta igen det normala barn i normala hushåll med normala föräldrar gjorde som en naturlig process när de var tonåringar.
Citera
2018-12-10, 20:52
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nåt sånt.
Din berättelse var mycket rörande att läsa och jag känner igen mig i flera av följderna som du beskriver. Oförmågan att älska sig själv och än mindre att älska andra. Det jag avskyr mest såhär i efterhand är mina föräldrars oförmåga att be om förlåtelse. Det är skrämmande hur vissa människor totalt saknar ömheten som behövs för att ta hand om sitt barn.
Citera
2018-12-15, 10:18
Medlem
FedupFlorences avatar
Ska dela med mig lite också. Som egen träning för det är just det jag har svårt med. Jag litar inte på folk. Jag litar inte på andras omdöme. Litar inte på anonymiteten på Flashback. Litar inte på att individer som besitter poster gör sitt uppdrag i enlighet med det. Jag litar inte på en vän, patient, chef, folkvalda eller på piloten om jag flyger. Jag kan lita lite lätt på strukturer men inte på individer som sitter för att upprätthålla dom. Jag har aldrig upplevt full tillit.

Jag har inte blivit utsatt för övergrepp och kan inte ens föreställa mig var jag hade varit om det hade hänt. Men jag har fått vad jag kanske precis har mäktat med och blev inte funktionellt rustad. Jag är skeptisk och misstänksam och tycker själv att jag har en sund hållning till andra. Jag har provat vänskap flera gånger genom livet, har gett några förtroenden i vuxen ålder och försökt mig på den där vänskapen kvinnliga vänner vill ha med andra kvinnor. Inte någon av dessa få personer har kunnat hålla mina förtroenden. Då har dom inget i min närhet att göra. Nära vänskap med en kvinnlig vän kommer jag inte ha igen.

Jag litar på en person, med så mycket tillit jag kan ha, det är min man som är min stora kärlek och min bästa vän. Han är en förträfflig individ och uppskattad i sina andra relationer, han bekräftar att jag är sund och bra men jag kan förstås se att jag inte har en hållning till andra som de flesta andra har. Jag tycker ju själv förstås att många andra är nötter.
Citera
2018-12-18, 04:06
Medlem
Hittade nyss tråden av en slump.
Var en stund inne på att skriva nåt, men jag tänker högt nu och Nej, jag delar inte min situation mer än vad jag gjort i tidigare inlägg. Det är inte värt det.

Jag har alldeles för mycket att säga och alldeles för få sätt att uttrycka mig på ,så jag väljer att bara säga att det är glädjande att det gått hyfsat för de flesta av er och att det inte gått på andra hållet. Det är lätt hänt att det gör det.

Det finns ett citat som sammanfattar min nuvarande situation ganska väl. Vem som myntade originalet vet jag inte. Hursomhelst så lyder citatet:

"I am good from afar, but far from good."
Citera
2018-12-19, 21:59
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Hittade nyss tråden av en slump.
Var en stund inne på att skriva nåt, men jag tänker högt nu och Nej, jag delar inte min situation mer än vad jag gjort i tidigare inlägg. Det är inte värt det.

Jag har alldeles för mycket att säga och alldeles för få sätt att uttrycka mig på ,så jag väljer att bara säga att det är glädjande att det gått hyfsat för de flesta av er och att det inte gått på andra hållet. Det är lätt hänt att det gör det.

Det finns ett citat som sammanfattar min nuvarande situation ganska väl. Vem som myntade originalet vet jag inte. Hursomhelst så lyder citatet:

"I am good from afar, but far from good."
Någon sade till mig att antingen blir brister man och blir ondskan man utsattes för under hela sin uppväxt eller så besegrar man den och blir starkare än någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in