Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Intressanta texter. Tack för att delar med er! Själv har jag haft en helt normaltråkig uppväxt och därför är det intressant att få lite insikt.
Skador får vi alla från vår uppväxt. Bara olika mycket. Men det ni beskriver är ju helt otroligt långt från den i grunden trygga miljö jag levde i som barn.
Det är minst lika intressant för mig att höra familjer som varit framgångssagor. Under skolgången i alla etapper var barn och tonåringar med en närande uppväxt både mer optimistiska, hade bättre betyg mm. När de njöt av sin uppväxt var jag deprimerad och cynisk. Minns hur jag flera gånger ville hoppa framför tåget men att det aldrig blev av. Idag är jag tacksam för min feghet. Föräldrarnas roll är A och O för ett barns utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cryotecher
Jobbigt. Men det är sådär stort eller smått som föräldrar och barndom påverkar. Hoppas du kan ta dig ur det och inse att det är okej att göra fel ibland.
Tack! Jo idag är jag ändå rätt bekväm i mig själv, även om jag dras med demoner från mitt förflutna. Det går åt rätt håll. Tänk om man hade sitt starkare 25-åriga jag som tröst när man var 13 år och satt på sin pojkkammare och skar sönder armarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
RagataChristie
Viktig och intressant tråd, en av de bättre här på fb!
Framför allt att det har tagit lång tid att bli hyfsat "normalfungerande" avseende för livet grundläggande saker. Det har kostat på och gör det fortfarande. Onödigt lidande som hade kunnat undvikas. Mycket sorg och smärta men också ilska.
Tack så mycket för dina värmande ord. Jag har frågat mina föräldrar hur fan de tänkte och att jag fått men för livet, men det ger liksom ingenting såhär i efterhand. Nu gäller det att växa i sig själv och försöka ta igen det normala barn i normala hushåll med normala föräldrar gjorde som en naturlig process när de var tonåringar.