Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-11-12, 21:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Lyfter gammal tråd då detta blev lagt på is men nu kom frågan upp igen.
Låt säga att två av fyra delägare till samma AB är intresserad av leasingbil/förmånsbil...dessutom två olika biltyper: Dieseldriven pickup vs elhybrid personbil.

Hur löser man det ”rättvisast” sinsemellan?
Inte lätt att göra det rättvist på något sätt, så många detaljer som spelar in och kan ha olika värde beroende på den person som använder bilen. Vi hade för ett antal år sedan två ägare till ett AB i vilket en skulle ha en förmånsbil och den andre en företagsbil, det blev en enkel lösning med att den senare fick höja sin lön med ett belopp motsvarande förmånsvärdet på den bil som den andre hade.
Vill ju inte påstå att det var något idealiskt sätt att fördela det på, men rätt så enkelt. Nu är ni inne på två olika biltyper, för bolaget är det givetvis kostnaden för bilarna först och främst som avviker, men även olika arbetsgivaravgift då den grundar sig på förmånsvärdet som garanterat skiljer sig på de två typerna ni tänkt er.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2019-11-12 kl. 21:46.
Citera
2019-11-12, 22:22
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Lyfter gammal tråd då detta blev lagt på is men nu kom frågan upp igen.
Låt säga att två av fyra delägare till samma AB är intresserad av leasingbil/förmånsbil...dessutom två olika biltyper: Dieseldriven pickup vs elhybrid personbil.

Hur löser man det ”rättvisast” sinsemellan?

Jag skulle gjort som stora företag gör med personalbilar, löneavdrag för leasingkostnad m m o sen få ersättning för tjänstemil. Kolla på de som erbjuder operationell leasing så binder det inte ens upp några 20% och blir helt kostnadsneutralt för företaget. Då kan det inte bli mer rättvist!
Citera
2019-11-12, 22:35
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Jag skulle gjort som stora företag gör med personalbilar, löneavdrag för leasingkostnad m m o sen få ersättning för tjänstemil. Kolla på de som erbjuder operationell leasing så binder det inte ens upp några 20% och blir helt kostnadsneutralt för företaget. Då kan det inte bli mer rättvist!
Vad jag förstått rör det sig om ett företag som ägs av några få personer, kanske inga fler anställda än så. Att få det kostnadsneutralt för företaget är absolut inget som de eftersträvar.
Citera
2019-11-12, 23:19
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad jag förstått rör det sig om ett företag som ägs av några få personer, kanske inga fler anställda än så. Att få det kostnadsneutralt för företaget är absolut inget som de eftersträvar.

Kostnadsneutralt för företaget innebär ju att var och en betalar sin bil. Att det skulle vara rättvist för alla, både de som hade bil och de som inte hade det var ju en faktor som eftersträvades.
Citera
2019-11-13, 09:50
  #29
Medlem
Noble.Savages avatar
Jag tycker det känns dyrt iom att det alltid är billigare att köpa lätt begagnat. Sen jävligt drygt att vara låst.

Ang milkostnad så låg min förra mil i golfstolek nånstans på 18 kr milen under tre år.
Värdeminskning 58 k
Försäkring 26 k
Service 16 k
Rep 10 k
Inga däck köptes
Bränsle 6.75x9000mil = 60 k
Skattefri diesel bil

170 000/ 9000 mil, ca 18.50 nästan

Köptes två år gammal.

Nu var det golfklass,men köptes hos bilhandlare o såldes till handlare. Köp o sälj privat så hålls värdeminskning nere.

Sen är ju det fortfarande bra även om bilen kostar 36 kr milen om man ser till skatteeffekter.
Citera
2019-11-13, 10:33
  #30
Medlem
Ambitionen från ts' sida lär vara att få ut ett mervärde från företaget som inte beskattas eller i vart fall beskattas lågt, därför är knappast lösningar som bygger på att det inte skall belasta företaget något av intresse i detta sammanhang.

Förslagsvis, räkna ut vad kostnaden estimeras till för dessa två fordon, sedan dessa uppgifter finns tillgängliga blir det lättare att hitta en lösning som blir likvärdig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback