Citat:
Ursprungligen postat av
nittontretton
Hej jag har i många är drabbats av vätska bakom trumhinnan. Och jag har alltid haft dålig balans när jag haft det men nu är det extremt.
Om det drabbar båda öronen samtidigt varenda gång, så är det ett allvarligt tillstånd som du borde ha skaffat hjälp till för länge sedan! (Och undvikit flygning/dykning.)
Vätska bakom en trummhinna beror i första hand på trång/täppt örontrumpet, dvs förbindelsen till näsan.
Vilket förutom lite individuell variation beror på en svullnad som orsakats av en infektion, antingen i näsa/luftrör eller lokalt i innerörat.
Att hålla ansiktet nedåt över en kastrull, eller på motsvarande sätt värma luftrör/ansikte över vattenånga är ofta effektivt (2 - 3 ggr per dygn).
Spola/drick/spruta gärna ljummet vatten genom näsan också, ifall du ofta känner dig täppt i näsan.
Avsvällande medel som t.ex nässpray kan också hjälpa akut, men använder man sådant "regelbundet" så försvinner verkan pga tillvänjning.
En konstaterad BAKTERIE-infektion i innerörat behandlas med antibiotika.
Avråder dig från att punktera trumhinnan i allmänhet, men speciellt i länder som inte gjort krafttag mot penicillinresistens (dvs i princip uomlands öht).
Balansproblem är sällan kopplade till just hålrummet i innerörat, men ett mycket högt tryck i ena örat kan orsaka detta.