• 2
  • 3
2018-12-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Det är inte tillåtet men rätt.
Mitt svar får bli ett blankt Ja.

Jag ser att detta glider offside ganska kvickt.

Om det inte är tillåtet kan det inte vara rätt. Det verkar uppenbart eller hur. Det du menar med "rätt" måste vara något annat än pöbelvälde tänker jag.

Här kommer proportionalitet in i bilden. Bibliskt är det öga för öga, tand för tand. jag är i någon mån öppen för tanken, men det kan aldrig för mig grundas på mindre än att det är ett beslut taget i koncensus, av likar i ett forum som väger alla argument.

Det ska aldrig utmätas på plats, utan insyn, om det inte är en akt i självförsvar.
Citera
2018-12-10, 21:41
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Det är inte tillåtet men rätt.
Mitt svar får bli ett blankt Ja.
Är det rätt att döda vem som helst som man uppfattar som ond, eller bara de allra ondaste människorna?
Citera
2018-12-10, 21:58
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag ser att detta glider offside ganska kvickt.

Om det inte är tillåtet kan det inte vara rätt. Det verkar uppenbart eller hur. Det du menar med "rätt" måste vara något annat än pöbelvälde tänker jag.

Här kommer proportionalitet in i bilden. Bibliskt är det öga för öga, tand för tand. jag är i någon mån öppen för tanken, men det kan aldrig för mig grundas på mindre än att det är ett beslut taget i koncensus, av likar i ett forum som väger alla argument.

Det ska aldrig utmätas på plats, utan insyn, om det inte är en akt i självförsvar.
Det kan vara moraliskt rätt och berättigat, men olagligt.
Det står i ts om en ond person gjort sig skyldig till X X X eller X. HEN TYCKER SÅ I TS.
Hen delar inte uppfattningen att döda, men jag tycker att man lika väl kan döda den onda personen.

Frågan är HYPOTETISK och mitt svar lyder därefter.

Även änglarna dödar onda änglar och demoner.
Så om människan fått auktoritet att döda är det inte fel, någonstans.

Lagen stödjer sig inte på moral, utan letar lagbrott som inte har ett skit med känslor eller åsikter att göra.
Citera
2018-12-10, 22:07
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Är det rätt att döda vem som helst som man uppfattar som ond, eller bara de allra ondaste människorna?
Bara om man har bevisning, svart på vitt och rätt i sin tolkning.
Citera
2018-12-10, 22:11
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Inte innan personen ifråga dömts i domstol. Pöbelvälde och kort rättvisa leder till anarki.

Men jag är inte främmande för tanken att lyncha folk på öppna torg.

Speciellt inte pederaster, kvinnomisshandlare och inkompetenta politiker.
Det kanske var det du menade med helvetet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in