Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-07, 15:59
  #1
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Om någon har våldtagit, misshandlat eller mördat flera andra människor, är det då okej att döda denne?

Jag tänker inte främst på dödsstraff, utan att vanliga medborgare väljer att mörda sådana som gjort andra illa - och om det i så fall är rätt att göra detta - borde det vara tillåtet att mörda grova våldsbrottslingar eller mobbare t.ex.?
__________________
Senast redigerad av SalthavsStjaert 2018-12-07 kl. 16:02.
Citera
2018-12-07, 16:05
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Inte innan personen ifråga dömts i domstol. Pöbelvälde och kort rättvisa leder till anarki.

Men jag är inte främmande för tanken att lyncha folk på öppna torg.

Speciellt inte pederaster, kvinnomisshandlare och inkompetenta politiker.
Citera
2018-12-07, 16:08
  #3
Medlem
BNCs avatar
Nä, alla former utav dödsstraff är allt för snällt mot personen i fråga.

Ska leva, men lida.
Citera
2018-12-07, 16:10
  #4
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Det kanske egentligen är rätt att döda riktigt dåliga människor som förstör livet för andra, dock skulle det bli kaos i samhället om det var tillåtet att mörda folk bara för att man tycker att de är riktiga svin.. Risken finns att en och annan oskyldig skulle bli lynchad av den galna blodtörstiga mobben..

Så det bästa är att det forsätter att vara olagligt att mörda skitstövlar och slödder, även om det på sätt och vis vore rätt att döda några av dem..
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-12-07 kl. 16:18.
Citera
2018-12-07, 16:14
  #5
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Bara ifall man kan döda en stat, ett företag och dylikt.
Citera
2018-12-07, 16:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Inte innan personen ifråga dömts i domstol. Pöbelvälde och kort rättvisa leder till anarki.

Men jag är inte främmande för tanken att lyncha folk på öppna torg.

Speciellt inte pederaster, kvinnomisshandlare och inkompetenta politiker.

Misdhandlare av män däremot vill du... Ge medalj?

Jag tycker det är rätt av envar att döda onda, och dit hör feminister.
Citera
2018-12-07, 16:22
  #7
Medlem
Enligt en lite skruvad tolkning är det rätt att döda enligt Jesus.
Mattew 26:52
Jesus undervisar Simon Petrus, efter att Simon huggit av örat på en soldat:
"Put your sword back in its place," Jesus said to him, "for all who draw the sword will die by the sword."
...................
Genesis 9:6
Whoever sheds the blood of man, by man his blood will be shed; for in His own image God has made mankind.

Exodus 21:12
Whoever strikes and kills a man must surely be put to death.

Revelation 13:10
"If anyone is destined for captivity, into captivity he will go; if anyone is to die by the sword, by the sword he must be killed."

Deuteronomy 19:21
You must show no pity: life for life, eye for eye, tooth for tooth, hand for hand, and foot for foot.
__________________
Senast redigerad av Evilius 2018-12-07 kl. 16:55.
Citera
2018-12-07, 16:30
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Om någon har våldtagit, misshandlat eller mördat flera andra människor, är det då okej att döda denne?

Bara om brottet begåtts mot Dig.

Om du söker människor att döda bara för att du VILL döda och tycker det passar bra med folk du kan hitta och som du kan klassificera som onda p.g.a din egna subjektiva syn, så är även Du en Ond person.

Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Jag tänker inte främst på dödsstraff, utan att vanliga medborgare väljer att mörda sådana som gjort andra illa

så gör de det enbart för att de söker nån form av njutning genom att få utöva våld..
Citera
2018-12-07, 16:31
  #9
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Ondska är svårdeffinierat. Hitler är väl en klassiker, många tycker han är ond, men hans intentioner var ju goda sett från tyskarnas perspektiv.
Citera
2018-12-07, 16:32
  #10
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Om det inte finns något bättre alternativ.
Om du skulle hamna på en öde ö med dina barn och en Anders Eklund figur.
Vad gör du då?
Citera
2018-12-07, 16:37
  #11
Medlem
NickSonnys avatar
För 20 år sedan skulle jag ha sagt:
Nej, vi lever i ett rättssamhälle där myndigheterna skippar rättvisa.

Men det var då. Myndigheterna gör inte längre sina jobb. Samhällskontraktet är brutet. Det är upp till var och en att skippa sin egen rättvisa.
Citera
2018-12-07, 16:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Om någon har våldtagit, misshandlat eller mördat flera andra människor, är det då okej att döda denne?

Jag tänker inte främst på dödsstraff, utan att vanliga medborgare väljer att mörda sådana som gjort andra illa - och om det i så fall är rätt att göra detta - borde det vara tillåtet att mörda grova våldsbrottslingar eller mobbare t.ex.?


Ja när vi har ett rättsystem som är vattentät, absolut. Men det har vi inte och riskerar att döda oskyldiga människor.
Vilket regeringar gör dagligen i våran värld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback