Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 16:52
  #1
Medlem
flaskborstes avatar
Är det ingen annan som noterat den totala dominansen av kvinnor i mediabolagens utsändningar ?

Tittade en kväll på olika SVT, TV4-6 och slogs av att det var 80-90% kvinnor i bild. Som reportrar ute på uppdrag som väder presentatörer, sportreportrar, "Proffsvetare" osv. Retade mig ganska ordentligt och känslan fanns kvar dagen efter och samma sak upprepade sig i RADION dessutom.. P3 oerhört mycket "kärring kacklande" och struntprat helt utan innebörd enbart ord utan någon som helst mening eller innebörd.

Skall inte SVT vara opolitiska ? varför har inte dessa kärringar enbart 50% av media tiden i etern ?
Samma med de "oberoende" kanalerna 3,4,5,6,7,8 en massiv övervikt av fruntimmer som pratar nonsens hela tiden.

Vart tog männen vägen ? finns det ens några ickehomosexuella män anställda längre på Sveriges Radio/TV ?
Citera
2018-12-06, 16:59
  #2
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Det är väl samma princip som för Jämställdhetsmyndigheten, jämställt är det när det är 100 % kvinnor. Alltså laggar SVT efter och får banne mig se till att anställa fler kvinnor!
Citera
2018-12-06, 17:04
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
De flesta män gillar mer att titta på kvinnor än på män, och det samma gäller kvinnor, om det inte är nån vrålsnygg hunk.

Sedan är det också en jämställdhetsfråga som sagt, 100% kvinnor är 100% jämställt.
Citera
2018-12-06, 17:13
  #4
Medlem
Var ett inslag på P1 idag om polisen. Tre kvinnor uttalade sig om ngt utan särskild koppling till kvinnor, noll män.
Citera
2018-12-06, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Var ett inslag på P1 idag om polisen. Tre kvinnor uttalade sig om ngt utan särskild koppling till kvinnor, noll män.

Du menar inslaget om polisutbildningen?

Isåfall så är dina tre kvinnor två, och dina noll män en. Ska vi räkna med reportern så blir det två män.

En manlig HR-chef på polisen
Två kvinnliga polisstudenter
En manlig reporter

Är det öronen eller matematiken du har problem med?
Citera
2018-12-06, 18:58
  #6
Medlem
DIdes avatar
Det är nog helt enkelt så att männen har fattat att klassiskt media i tv och fmradio är på kraftig nedgång. De har helt enkelt valt att flytta till annan verksamhet med framtid.
Kvinnor är jätteglada att de får fylla de, sedan tidigare, åtråvärda positionerna som åiktsmegafoner i media. Tråkigt nog så är det väl knappast någon som en orkar slå på en tv eller en radiokanal längre mer än som eventuellt slölyssnande.

...men är tjejjerna glada och malligt nöjda i sin nyvunna position som mediapuckon så kan de väl få vara det.
Gläds åt att de är glada :- )
Citera
2018-12-06, 22:32
  #7
Medlem
Jogens avatar
Jag såg också på TV en kväll (det var faktiskt ikväll) och jag såg flera män, bl a. Anders på SVT och en väderman.

Det är trevligt med kvinnfolk i rutan, dessutom tror jag lika mycket på vad de säger som på en man - jag är lite grann sådär "modern" på så vis.

Ännu trevligare är det att denna tråd inte lockat fler hotade vita män.
Citera
2018-12-07, 19:28
  #8
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag såg också på TV en kväll (det var faktiskt ikväll) och jag såg flera män, bl a. Anders på SVT och en väderman.

Det är trevligt med kvinnfolk i rutan, dessutom tror jag lika mycket på vad de säger som på en man - jag är lite grann sådär "modern" på så vis.

Ännu trevligare är det att denna tråd inte lockat fler hotade vita män.
Det där inlägget är helt poänglöst, begriper du inte det själv?

Det fanns i alla fall en sakfråga i trådstarten.
Citera
2018-12-07, 19:37
  #9
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Det där inlägget är helt poänglöst, begriper du inte det själv?

Det fanns i alla fall en sakfråga i trådstarten.

Jag delar inte trådstartarens upplevelse av att 80-90 % av de "reportrar ute på uppdrag som väder presentatörer, sportreportrar, "Proffsvetare" osv." som syns i rutan är kvinnor. Det är en överdriven siffra (kvinnorna må vara i majoritet). Inte heller mynnar ett radioprogram med enbart kvinnor automatiskt ut i "kärring kacklande", enligt mig. Att ha en avvikande åsikt i denna tråd kanske är poänglöst, om det är det du menar?
Citera
2018-12-07, 19:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag delar inte trådstartarens upplevelse av att 80-90 % av de "reportrar ute på uppdrag som väder presentatörer, sportreportrar, "Proffsvetare" osv." som syns i rutan är kvinnor. Inte heller mynnar ett radioprogram med enbart kvinnor ut i "kärring kacklande", enligt mig. Att ha en avvikande åsikt i denna tråd kanske är poänglöst, om det är det du menar?

Vilka radioprogram med enbart kvinnor är det du lyssnar på, som inte är ett kärringkacklande?

Syftar du på Annica Lanz Lanzkampen? Där deltar iof ibland judiska män som jobbar på SR, men dessa klassas inte som riktiga män...
Citera
2018-12-07, 19:44
  #11
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Vilka radioprogram med enbart kvinnor är det du lyssnar på, som inte är ett kärringkacklande?

Syftar du på Annica Lanz Lanzkampen? Där deltar iof ibland judiska män som jobbar på SR, men dessa klassas ink som riktiga män...

Annica Lantz har jag alltid haft svårt för, då byter jag gärna kanal.

Judiska män är inte män, utan något annat... ok, noterat.

Jag föredrar program med en bra blandning av könen - program med kompetenta samt/eller avsiktligt komiska personer i en bra blandning. Tycker mig hitta program där detta återfinns såväl på SR som SVT. Jag sväljer långtifrån allt dock.
Citera
2018-12-07, 21:43
  #12
Medlem
Notera att när kvinnor tävlar i idrott så är det ALLTID fler kvinnor män i studion, och ALLTID med kvinnlig programledare, "för att det är självklart att kvinnor ska kommentera kvinnoidrott".

Med samma logik så borde det då företrädesvis vara män som kommenterar herridrott. Men många gånger är det fler kvinnor än män i studion när herrar tävlar, och ofta med kvinnlig programledare, "för att det är jämställdhet".

Men de kacklande hönorna hävdar ändå att de är underrepresenterade och förtryckta. Det illustrerar väl kvinnors totalt bristande analytiska förmåga och förvrängda verklighetsbild, vilket samhället lider av i många andra sammanhang. Svenska kvinnor beter sig och resonerar som förvuxna småflickor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback