Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-20, 01:01
  #25
Medlem
utforskarens avatar
Eftersom du, TS, redan har börjat lära dig om Java och Python, så föreslår jag att du fortsätter med dessa två språk. De har massor av användningsområden både nu och i framtiden. Python används för allt från serverside-kodning i webbprojekt (även om jag personligen föredrar PHP där), till programmering av Raspberry PI, Arduino och liknande.

HTML kan du ju förstås också ta och lära dig. Förslagsvis i kombination med CSS, JavasScript och någon databas som MariaDB eller MySQL.

Någon föreslog att du skulle lära dig WordPress eller något annat "ramverk"/CMS istället för att skriva kod själv. Det kan ju vara en god idé om du bara vill göra en hemsida snabbt, men om du vill arbeta med webbutveckling, eller faktiskt kunna göra något eget, så bör du lära dig att koda själv. Det är med förskräckelse man ser hur webbutvecklarbranschen fylls på av människor som helt saknar kompetens inom just webbutveckling.

En hel del "byråer" jobbar nu endast med WordPress, och förlitar sig helt på att andra människor ska utveckla och underhålla de system man använder. Så fort slutkunden vill ha någon specialfunktion, eller när något inte fungerar som det ska, så står man helt handfallna då man inte vet hur man gör något själv.

Det enda "ramverk" jag kan rekommendera att du lär dig, är jQuery, eftersom att var och varannan tutorial, forumtråd, kodexempel och färdiga JavaScript-lösningar nuförtiden är skrivna med jQuery snarare än ren JavaScript. Men du bör ändå börja med att lära dig JavaScript, eftersom att jQuery ÄR JavaScript (det är till för att förenkla scriptandet åt dig). Jag har själv stött på buggar i t.ex. jQuery-UI, som jag knappast hade kunnat åtgärda om jag inte kunnat vanlig JavaScript.
__________________
Senast redigerad av utforskaren 2018-12-20 kl. 01:06.
Citera
2018-12-20, 08:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är ju jävligt svårt att ha en diskussion om programmering (eller annat ämne) med en person som inte är det minsta insatt i programmering (eller annat ämne).

För att spara andra välmenande människor tid: när du inte har kunskap om området som diskuteras så fråga mer och konstatera mindre.

Käre vän, jag har kodat sen jag körde 6502-assembler på 80talet. Jag tyckte du uttryckte dej fruktansvärt otydligt, that's all. Tydligen gjorde jag också det, eftersom du lyckades missförstå det.

(I klartext: "Sista pusselbiten var att göra omgivningen cross platform". "Omgivningen"? What? Compilern? Har C# fått en ny VM? Tänker du på Mono? Det är ju tredjepart. Har Android och IOS helt plötsligt fått en C#-runtime? Som sagt, otydligt. Du behöver inte svara, jag tänkte inte ge mej in i någon polemik eftersom det är off-topic.)
__________________
Senast redigerad av RoyBatty 2018-12-20 kl. 08:33.
Citera
2018-12-20, 11:12
  #27
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Javascript kommer från Java om man nu vill vara petnoga med objektifieringar. Att javascript har en tät koppling till HTML har vi väl redan etablerat? Tyckte jag var ganska tydlig med det.

Mitt tips är fortfarande Java. Alternativt C+. Framtiden är multitrådsprogrammering. Det kan du inte göra med fjunigt javascript.
Javascript kommer inte från Java även om namnen liknar varandra vilket mer hade med själva marknadsföringen av programmeringsspråket än sin härkomst.
Citera
2018-12-20, 11:16
  #28
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Käre vän, jag har kodat sen jag körde 6502-assembler på 80talet. Jag tyckte du uttryckte dej fruktansvärt otydligt, that's all. Tydligen gjorde jag också det, eftersom du lyckades missförstå det.

(I klartext: "Sista pusselbiten var att göra omgivningen cross platform". "Omgivningen"? What? Compilern? Har C# fått en ny VM? Tänker du på Mono? Det är ju tredjepart. Har Android och IOS helt plötsligt fått en C#-runtime? Som sagt, otydligt. Du behöver inte svara, jag tänkte inte ge mej in i någon polemik eftersom det är off-topic.)
Då är du på ett eller annat sätt gravt utvecklingsstörd. Tänkte att det var trevligare att förutsätta att du inte försökt.

Mono? Du är ju på riktigt dum i huvudet eller har bird under en sten i många år.
Citera
2018-12-20, 21:28
  #29
Medlem
Komiskt att sådana här "vilket språk"-trådar alltid ballar ur. Fastän det kryper i skinnet på mig med när folk blandar ihop java och javascript. Finns nog inget bättre sätt att reta upp en webbutvecklare på.
Citera
2018-12-20, 23:14
  #30
Medlem
Champinjonens avatar
För att lära sig paradigmer och koncept inom programmering hade jag valt Python, för enkelhetens skull. Där kan du lära dig funktionell programmering och objektorienterad programmering på samma gång. Python blir dessutom mer och mer populärt med tiden, i och med all forskning kring machine/deep learning och andra spännande ämnen. Att ha bra kunskaper i Python är extremt matnyttigt när det kommer till andra språk. Hur skönt som helst att kunna testa en idé snabbt som satan i Python för att sedan implementera en väl genomtänkt lösning i t.ex. C++ eller Java.

Python används också i stor utsträckning för att bygga komplexa byggsystem till exempel, så om du senare arbetar som t.ex. konsult kan det mycket väl hända att du åtminstone handskas med Python på en daglig basis.
Citera
2018-12-21, 02:02
  #31
Medlem
tror de flesta håller med om att python java c++ kompletterat med sql o lite så är nog bäst att fokusera på i början, c++ kanske sist när man fått en ordentlig grund i python och java

när det sitter ska det vara lätt att sätta sig in i html/css, javascript och andra webdev-verktyg. se bara till att kontinuerligt hålla på i linux, det är livsviktigt
Citera
2018-12-22, 17:01
  #32
Medlem
Som vanligt är det ingen som ger rätt råd. Det du ska göra är att fokusera på ett språk och bli bra på det innan du börjar försöka peta på alla andra bara för att du tycker att det kan va kul, speciellt språk som är helt olika och används för helt olika ändamål.

Fortsätt med ETT av python eller java. Python är otypat och kan ställa till problem för dig när du ska lära dig typade språk om du inte har förmågan att tänka. C++ är bara att glömma att börja med då det är alldeles för avancerat, det är något man börjar med när man har intresset från början, och har man det så börjar man bara, man går inte ut och frågar på nätet. Sen när du snackar om att du gjort ett spel, och vill testa html visar det på att du vill göra precis allt, vilket inte är en bra utgångpunkt för en programmerare.

Fokusera på ett språk, bli bra. Sen kan du testa andra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback