2018-12-06, 13:02
Medlem
Jag tror jag ska avgifta mig från antipsykotikan och samtidigt jobba heltid... Går det? Jag tror det blir svårt att få djupsömn om man är psykotisk.

Man blir psykotisk i ungefär 5 år sedan blir man frisk igen enligt utländsk media.
Citera
2018-12-06, 14:37
Medlem
Jag skulle säga att det inte går. Om du får psykotiska symtom enbart så kan det fungera men full om psykos tror jag är svårt.

Har du haft många psykoser? Varför vill du sluta med din medicin? Har du pratat med din läkare om det?
Citera
2018-12-06, 15:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoFB
Jag tror jag ska avgifta mig från antipsykotikan och samtidigt jobba heltid... Går det? Jag tror det blir svårt att få djupsömn om man är psykotisk.

Man blir psykotisk i ungefär 5 år sedan blir man frisk igen enligt utländsk media.

Vilken utländsk media påstår att man blir frisk igen efter 5 år? Har inte hört det resonemanget förut. Menar du att psykosen varar i 5 år och man blir frisk för livet? Eller menar du att man bara kan få psykoser (flera) i 5 år, sen aldrig mer? Båda av de påståendena stämmer inte utifrån en familj jag känner.

Inte värt att hänga upp ditt resonemang om att bli frisk på en eller flera artiklar som t ex inte redovisar sina källor eller som tolkat resultaten felaktigt. Vore därför bra om vi andra på FB fick läsa dessa artiklar och vara lite källkritiska.
Citera
2018-12-06, 15:51
Medlem
har du någon läkare du kan fråga?
det är kanske problematiskt om du själv bestämmer dig över det om det finns risk för återfall
Citera
2018-12-06, 16:01
Medlem
BlackManXs avatar
Funderar på samma sak, varit på medicin i 7år nu men vill sluta med den och börja jobba igen. Uppdatera oss gärna hur det går för dig. Vill ha mitt liv tillbaks igen. trött på att vara trött o sjuk. Sen har jag inte märkt några psykotiska symptom på ca 2år.
Citera
2018-12-06, 16:11
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:

Beror lite på hur din psykos utlösts. Har du fått den på grund av redan neuropsykiatriska orsaker eller på grund av en omvälvande händelse i ditt liv?

Faktum är att alla kan få psykoser om situationen är tillräckligt allvarlig. Se på tex PTSD som kan trigga exakt samma symptom som hos personer med regelrätta psykoser.

Så i din TS så ger du alldeles för lite info för att avgöra om du kan bli frisk efter 5 år eller ej.
Citera
2018-12-06, 18:10
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackManX
Funderar på samma sak, varit på medicin i 7år nu men vill sluta med den och börja jobba igen. Uppdatera oss gärna hur det går för dig. Vill ha mitt liv tillbaks igen. trött på att vara trött o sjuk. Sen har jag inte märkt några psykotiska symptom på ca 2år.
Du har inte haft några psykotiska symptom med medicinen och nu funderar du på att sluta. Kan du själv förstå den bristande logiken?
Citera
2018-12-06, 18:16
Medlem
Ziayas avatar
Citat:

Nej du kan inte jobba och vara psykotisk. När man är psykotisk har man tappat kontakten med verkligheten och kan inte göra någnting vettigt.

Att du funderar på att utan rådgivning sluta med din medicin och tror på nåt du flummigt kallar utländsk media kan snarare vara tecken på att du nu mår sämre.

Så snacka med läkare innan du tappar det.
Citera
2018-12-06, 18:43
Medlem
elopis avatar
Beror på vilket jobb du har. Jag jobbade i butik och var psykotisk, i ca tre månader innan jag bröt ihop. Det var för jobbigt att leva dubbelliv. Låtsas vara hel och fungera när man är helt dödkörd på insidan.

Skulle jag laga kvittomaskinen trodde jag att det var en tidsmaskin som skulle förhindra hitlers framfart t.ex. För varje paket jag scannade så räddades någons själ. För varje kvitto jag gav, lämnade jag också ett värde på människans totala karmakonto. Sånt skit. Det är jobbigt att vara psykotisk.

Och har du otur får du svåra funktionsnedsättningar av att vara psykotisk så länge. Också att risken för att en begår självmord blir högre.

Men du vet väl bäst själv hur du blir när du är i psykos, om det skulle fungera eller inte.
Citera
2018-12-26, 15:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag tror jag ska avgifta mig från antipsykotikan och samtidigt jobba heltid... Går det?

Det går, men man behöver oftast en vägg av människor mellan sig själv och kunderna.

Jag var chef i ett mellanstort företag i 10 års tid och var psykotisk under 6 av de åren, och drygt 3 av de anställda fick ständigt vara närvarande och filtrera mellan Mig och Världen under den tiden så att företagets biz och kundrelationer inte skulle skadas av min verklighetsuppfattning.
Citera
2018-12-26, 15:48
Medlem
Citat:

Nu är inte jag så jätteinsatt men fem år tror jag handlar om att om du får upprepade psykoser, och detta kommer till psykvårdens kännedom då kommer psykvården att vilja att du går på antipsykotika i minst fem år innan du får testa att klara dig utan antipsykotika.

Man anses inte frisk efter fem år men psykvården kommer låta dig testa vara utan antipsykotika då psykoser innebär medicineringstvång från samhället, trots att det strider mot mänskliga rättigheter med tvångsmedicinering.

Går du på tung medicinering så blir det nog svårt att jobba.
Citera
2018-12-26, 15:58
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag antar att du mår rätt bra just nu, så jag tycker absolut att du ska prova på att arbeta. Jag fick en psykos och blev inlagd, kom sen tillbaka till min arbetsplats, men blev avskedad. Jag klarar inte av att arbeta trots att jag inte är psykotisk. Det som kan hända dig är att du får sparken, men då har du i alla fall försökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in