Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 21:48
  #1
Medlem
Har adsl via koppatråd och nu har internetförbindelsen helt försvunnit. Routern har felsökts tilsammans med isp(resettats) men den vägrar ansluta utåt internet. Lokalt funkar den bra(dvs datorer i huset kan ansluta til den)
Undrar om det går att försöka koppla en splitter til något annat telejack i huset bara för att utesluta att den gamla splittern bakom routern är boven i dramat? Där splittern sitter nu är telefonins huvudingång till huset-men finns som sagt andra teleuttag i fastigheten.

Koppartråden är annars lastgammal och ska bort om nåt år-isp verkar inte pigg på att göra besök felsöka den.
Kan tänka mig att det finns nån bristning i den nånstans eller fel i anslutning till splitter.

Kan man felsöka koppartråden själv på något vis med multimeter eller annat instrument?
Citera
2018-12-05, 22:36
  #2
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Har adsl via koppatråd och nu har internetförbindelsen helt försvunnit. Routern har felsökts tilsammans med isp(resettats) men den vägrar ansluta utåt internet. Lokalt funkar den bra(dvs datorer i huset kan ansluta til den)
Undrar om det går att försöka koppla en splitter til något annat telejack i huset bara för att utesluta att den gamla splittern bakom routern är boven i dramat? Där splittern sitter nu är telefonins huvudingång till huset-men finns som sagt andra teleuttag i fastigheten.

Koppartråden är annars lastgammal och ska bort om nåt år-isp verkar inte pigg på att göra besök felsöka den.
Kan tänka mig att det finns nån bristning i den nånstans eller fel i anslutning till splitter.

Kan man felsöka koppartråden själv på något vis med multimeter eller annat instrument?
Ok.
Ungefär samma likadant hände mig, gjorde allt du skrev, provade nyköpt ADSL splitter o telekabel etc etc.
Provade med annat ADSL modem, då funkade det. Har sån modem-router-i-ett av känt märke.
Var själva modemet som pajat medan själva routern fortsatte att fungera på LAN nivå.
Citera
2018-12-05, 22:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ok.
Ungefär samma likadant hände mig, gjorde allt du skrev, provade nyköpt ADSL splitter o telekabel etc etc.
Provade med annat ADSL modem, då funkade det. Har sån modem-router-i-ett av känt märke.
Var själva modemet som pajat medan själva routern fortsatte att fungera på LAN nivå.
Läste nyss att splitter endast behövs om man fortfarande kör telefoni-vilket jag ej gör-så jag testade stoppa i modem-routern i det andra jacket men det funkade tyvärr hellre inte. Man måste kanske hålla sig till fastighetens huvudinkoppling för telefoni..
ISP har skickat ett nytt modem som ska testas när det kommer-men har själv redan testat med ett annat äldre modem jag hade och det fungerade hellre inte(det modemet funkade också innan nätet försvann) så jag misstänker fortfarande koppartråden/eller nåt anslutande till den.
Citera
2018-12-06, 07:22
  #4
Medlem
Men Isp kan ju , oftast iaf, mäta sig fram till din anslutning. Åtminstone fram till din närmaste telestation. Har dom gjort det?
Citera
2018-12-06, 09:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseigel
Men Isp kan ju , oftast iaf, mäta sig fram till din anslutning. Åtminstone fram till din närmaste telestation. Har dom gjort det?
Ja de säger att telestationen är ok-det var problem med den förra veckan men nu är den ok säger de.
Samt de säger att grannarna som får adsl från samma station har internet
Citera
2018-12-07, 08:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Läste nyss att splitter endast behövs om man fortfarande kör telefoni-vilket jag ej gör-så jag testade stoppa i modem-routern i det andra jacket men det funkade tyvärr hellre inte. Man måste kanske hålla sig till fastighetens huvudinkoppling för telefoni..
ISP har skickat ett nytt modem som ska testas när det kommer-men har själv redan testat med ett annat äldre modem jag hade och det fungerade hellre inte(det modemet funkade också innan nätet försvann) så jag misstänker fortfarande koppartråden/eller nåt anslutande till den.


Finns det någon anledning att tro det skall vara koppartråden? Jag tänker om det varit nån som grävt i området eller liknande.... En kompis har hus som i princip står på berget, hans koppartråd låg i vatten när det regnat mycket. Hur länge är det ju ingen som vet men den slutade att fungera till slut.

Jag har själv haft Adsl via koppartråd. Min splitter slutade att fungera så den fungerar ju inte för evigt.
Tyvärr har jag inte kvar splittern annars kunde du fått den....

Provade aldrig att strunta i splittern å koppla in direkt i jacket.
Min uppfattning va ju att om man struntade i att använda splittern så kunde vanlig telefon, under samtal, slå ut internet, men att det kom tillbaka så fort man la på.
Även om man hade larm som va kopplat till telenätet va rekomendationen att använda splittern.
Givetvis i inkommande jack.

Hoppas du får igång det när nya modemet kommer. Håll oss uppdaterade.
Citera
2018-12-07, 08:54
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Ett vanligt fel är åskskador. De flesta modem har åskskydd men de har begränsad livslängd och förbrukas efter åsknedslag vilket gör att efter flera åsknedslag i området så kan åskskydden vara helt utslagna och modemet därför kan gå sönder.

Man måste alltid testa linjen med ett annat modem. Oftast funkar det även med äldre ADSL-modem eftersom DSLAM-arna hos operatören i regel är bakåtkompatibla med äldre ADSL-standarder. Så kan man låna ett annat modem med splitter så kan man testa och se att linjen är okej.

Givetvis skall man koppla ur alla telefoner när man utför testerna. Det förekommer också felaktigt inkopplade teleuttag som gör att en efterföljande telefon kan hamna först fysiskt på slingan, även om splittern sitter i första uttaget.
Citera
2018-12-07, 08:59
  #8
Medlem
Megaforces avatar
[quote=nisseigel|66045670]
Provade aldrig att strunta i splittern å koppla in direkt i jacket.
Min uppfattning va ju att om man struntade i att använda splittern så kunde vanlig telefon, under samtal, slå ut internet, men att det kom tillbaka så fort man la på.
Även om man hade larm som va kopplat till telenätet va rekomendationen att använda splittern.
Givetvis i inkommande jack.
/QUOTE]

Ja, splittern innehåller i regel också ett filter som filtrerar bort frekvenser mellan 0-4khz från ADSL samt terminering eftersom modemet har 100 ohms impedans mot linjen men telefonlinjen i sig normalt är 600 ohm. Att koppla in modemet direkt på linjen funkar dåligt främst pga fel impedans. Man bör dock notera att det finns ADSL-modem med inbyggd splitter och som skall kopplas direkt till telefonlinjen men de är inte så vanliga i Sverige.
Citera
2018-12-12, 23:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseigel
Finns det någon anledning att tro det skall vara koppartråden? Jag tänker om det varit nån som grävt i området eller liknande...
Kopparn har hängt här sen augusti 1970 då telefoni drogs in-nu är telefonin borta-annars hänger den lite svagt nedåt här och där och är inte spänd i rak linje mellan stolparna-samlas lite is och snö då och då. Kopparlinjens avgrening mot grannarna ramlade förresten ned förra året men då märkte inte vi av nåt avbrott.

Men nu i eftermiddags var plötsligt internet tilbaka fast i sjuk seg form-efter två veckors frånvaro.
Har inte gjort nån åtgärd själv på modem eller annat i fastigheten. Inte hört ett knyst från ISP bortsett att de skickat ett nytt multimodem som ännu inte kommit. Går sjukt seg att försöka starta facebook eller att bara kolla mail-ungafär som usb modem på 2G. Alltså avsevärt trögare än avbrottet som skedde för två veckor sen.
ping mot Google:
Kan ISP vara så fräck att de bara kopplat upp nåt trådlöst skräpmodem i DSLAM-stationen som ligger nån kilometer undan och förser detta internet till kopppartråden som "ADSL" . Är bara ett fåtal hushåll som stationen servar. Inser ju själv att utbyte av koppartråd ett halvår innan den ska bort till fördel för fiber inte kommer att ske.
Citera
2018-12-13, 08:16
  #10
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du telia så skickar dom ju ut ett gratis 4g modem med simkort så du kan köra under tiden tills dom installerar fiber...
Citera
2018-12-17, 16:18
  #11
Medlem
Vi har haft fiber i 2 år nu. Ip-only som stått för installationen och då är det per automatik inte möjligt att få Telia som isp. Vilket jag är glad för....
I dagsläget har vi Bahnhof och är supernöjda med det.
Det jag menar är att finns det möjlighet att välja fiber skall man inte tveka. Om man bor i villa så kan man ju räkna med ev en lite värdehöjare, eller som minst en "värdebevarare" om många runt omkring oxå har fiber.
Citera
2018-12-18, 22:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseigel
Vi har haft fiber i 2 år nu. Ip-only som stått för installationen och då är det per automatik inte möjligt att få Telia som isp. Vilket jag är glad för....
I dagsläget har vi Bahnhof och är supernöjda med det.
Det jag menar är att finns det möjlighet att välja fiber skall man inte tveka. Om man bor i villa så kan man ju räkna med ev en lite värdehöjare, eller som minst en "värdebevarare" om många runt omkring oxå har fiber.
Tvekade lite til fiber, vi som använder huset kanske inte bor kvar när det dragits in, glesbygd, så kanske blir svårt att få hyresgäster/svårsålt..men har skrivit på ändå.

Hur som helst så blev hastigheten på adsl:et återställt efter ännu en omgång med klagomål.
Snackade med en granne som säger säger sig ha sett att kopparkabeln varit avriven en bit bort-detta verkade inte kundtjänst ha varit medveten om eller ville ej erkänna då jag tvingades felsöka modem-routern i fastigheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback