Citat:
Ursprungligen postat av
GBGPOWWER
Akut psykos, misstänksamhet, grubblerier, upplever mig själv inte vara närvarande. Alltså ingen kontroll, upplever att omgivningen har kontrollerat mig. Jag anlände till läkaren med ett gott intryck, alltså vänlig, sedan nästa dag kan det ju vara en helt annan situation. Krisreaktion hörde jag. Vara lite psykotisk finns det ju möjligheter till. Djupare har jag inte haft isåfall. Mycket misstankar mot omgivningen. Mycket overklighetskänslor? Diassociation.
Vad fungerar inte ? jag märker ju av jag inte har full kontroll över situationer. Absolut depression.
inlärd hjälplöshet? kan ske vid depression.
Att sitta och gissa här, vad du mer exakt lider av, är inte meningsfullt. När jag säger att läkaren är kompetent, så vill jag inte gå mycket längre än att säga att hon har ett svårt jobb - det är svårt att avgöra vad som är vad hos patienten - och ännu svårare när man har bråttom... Du kommer nog att få nöja dig med få höra "krisreaktion", eller generaliserad ångest, utmattningssyndrom, eller liknande lite svepande omdömen. Du kommer nog att känna dig avfärdad, eller få ett/ett par läkemedel utskrivna. Hoppas inte för mycket på att du kommer att känna dig riktigt hjälpt, lyssnad på, utredd, korrekt behandlad, bemött med något större intresse...
Ändå är läkarna (det finns olika skickliga läkare inom alla specialiteter) de som är bäst skickade att avgöra vad du lider av. Ha tur och få en lite bättre läkare, ha otur och få en lite mindre lämpad. Du får det du får. Vad har du för status nu? Sa de "hejdå" i princip, eller att du skulle komma tillbaka?