2018-12-05, 15:17
Bannlyst
Hej!

Jag undrar, kan en läkare missa tror ni ställa en diagnos om akut psykos-eller liknande? Jag är säker på att jag befinner mig i en depression. Hon sa krisreaktion. Hon lät stressad. Jag har haft mycket misstankar, grubblerier.
När det gäller psykisk ohälsa borde det väl vara inte helt lätt hela tiden, för en läkare hitta vad det är. Alltså psykos, vanföreställningar?
Så snabb bedömning e väl lite oklart? hjälp tack
Citera
2018-12-05, 15:40
Medlem
Jogens avatar
Trist att främsta intrycket du får av sökt vård är att läkaren är stressad, detta är dock vanligt
Deprimerad kan du säkert vara i någon grad, kanske även lite "trög" i tankarna/viss hjärndimma.

Djupare psykoser , samt vanföreställningar går inte att missa. Läkaren kan sitt jobb bättre än du tror. Fortsätt skriva här så bevisar du ganska snabbt att du inte har några stora, akuta problem. Därmed inte sagt att du inte har problem, eller inte kommer att förvärras... och därmed är i behov av hjälp.
Citera
2018-12-05, 15:46
Bannlyst
Akut psykos, misstänksamhet, grubblerier, upplever mig själv inte vara närvarande. Alltså ingen kontroll, upplever att omgivningen har kontrollerat mig. Jag anlände till läkaren med ett gott intryck, alltså vänlig, sedan nästa dag kan det ju vara en helt annan situation. Krisreaktion hörde jag. Vara lite psykotisk finns det ju möjligheter till. Djupare har jag inte haft isåfall. Mycket misstankar mot omgivningen. Mycket overklighetskänslor? Diassociation.

Vad fungerar inte ? jag märker ju av jag inte har full kontroll över situationer. Absolut depression.
inlärd hjälplöshet? kan ske vid depression.
Senast redigerad av GBGPOWWER 2018-12-05 kl. 15:51.
Citera
2018-12-05, 15:58
Medlem
Jag träffa en läkare. Jag var stressad för att han inte skulle kunna sjukskriva mig för att försäkringskassan krävde läkar utlåtande av typ nån åkomma jag skulle kunna sjukskrivas för och få bidrag.

Jag hade iofs en höftskada som gjorde att jag inte kunde jobba men den kunde jag inte köra med sa försäkringskassan så jag fick försöka få en psykisk sjuk intyg istället , och eftersom jag var så irreterad på all flum tänk i samhället så var jag helt upp i varv . Han kollade blodtrycket och hjärtslag . Oj det här ser inte bra ut sa han. Typ 120 hjärt slag i minuten.

Han var orolig . Var en svart läkare typ som var skit lugn som inte fatta att värdena var extrema för att jag var upprörd.

Då blir man ju ännu mer irreterad mena jag om nån inte verkar fatta vad jag säger

Så visst kan läkare göra fel bedömning.

En psykolog bedömde mig som asberger på 5 minuter. Så nä dom gissar å tänker inte på yttre faktorer. Tex är alla adhd eller schitzofrena i krig enligt läkare
Senast redigerad av troligengud 2018-12-05 kl. 16:07.
Citera
2018-12-05, 15:58
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGPOWWER
Akut psykos, misstänksamhet, grubblerier, upplever mig själv inte vara närvarande. Alltså ingen kontroll, upplever att omgivningen har kontrollerat mig. Jag anlände till läkaren med ett gott intryck, alltså vänlig, sedan nästa dag kan det ju vara en helt annan situation. Krisreaktion hörde jag. Vara lite psykotisk finns det ju möjligheter till. Djupare har jag inte haft isåfall. Mycket misstankar mot omgivningen. Mycket overklighetskänslor? Diassociation.

Vad fungerar inte ? jag märker ju av jag inte har full kontroll över situationer. Absolut depression.
inlärd hjälplöshet? kan ske vid depression.

Att sitta och gissa här, vad du mer exakt lider av, är inte meningsfullt. När jag säger att läkaren är kompetent, så vill jag inte gå mycket längre än att säga att hon har ett svårt jobb - det är svårt att avgöra vad som är vad hos patienten - och ännu svårare när man har bråttom... Du kommer nog att få nöja dig med få höra "krisreaktion", eller generaliserad ångest, utmattningssyndrom, eller liknande lite svepande omdömen. Du kommer nog att känna dig avfärdad, eller få ett/ett par läkemedel utskrivna. Hoppas inte för mycket på att du kommer att känna dig riktigt hjälpt, lyssnad på, utredd, korrekt behandlad, bemött med något större intresse...

Ändå är läkarna (det finns olika skickliga läkare inom alla specialiteter) de som är bäst skickade att avgöra vad du lider av. Ha tur och få en lite bättre läkare, ha otur och få en lite mindre lämpad. Du får det du får. Vad har du för status nu? Sa de "hejdå" i princip, eller att du skulle komma tillbaka?
Senast redigerad av Jogen 2018-12-05 kl. 16:01.
Citera
2018-12-05, 16:07
Bannlyst
Jag förstår precis allt. Ibland är det svårt acceptera det kan vara så att vissa gör fel. Statusen nu är har kontakt med vården, Jag bara förmedlar jag inte upplevt mig närvarande, Svårt nästan ibland sätta ord på saker, vilket är vanligt i en depression. Så jag förmodar det är ett antal upplevelser som grundar sig på krisreaktion, psykisk kris. Förändrat medvetande.
Citera
2018-12-05, 16:34
Bannlyst
Alltså det är ju helt självklart en läkare inte kan sätta sig in i huvudet vad t.ex depersonalitonssyndrom, disscoiaton. Då måste man själv förklara mer ingående vad som upplevs. det blir ju extremt konstigt. Då skulle man ju kunna misstänka saker om allt.
Citera
2018-12-05, 18:03
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det går skitsnabbt, en gång blev jag bipolär typ 2 utan att ens behöva öppna munnen, det räckte med att läkaren jag aldrig träffat innan tittade igenom min journal.

Psykiska diagnoser är inget exakt, bara en checklista öppen för tolkningar.
Citera
2018-12-05, 18:36
Bannlyst
Jag förstår det. Alla dessa upplevelser jag haft e ju kopplat till depressionen. det finns ju alla dessa namn.
Citera
2018-12-05, 19:06
Medlem
BaraEnMillmeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGPOWWER
Hej!

Jag undrar, kan en läkare missa tror ni ställa en diagnos om akut psykos-eller liknande? Jag är säker på att jag befinner mig i en depression. Hon sa krisreaktion. Hon lät stressad. Jag har haft mycket misstankar, grubblerier.
När det gäller psykisk ohälsa borde det väl vara inte helt lätt hela tiden, för en läkare hitta vad det är. Alltså psykos, vanföreställningar?
Så snabb bedömning e väl lite oklart? hjälp tack

En läkare jag träffade på akutpsyk i ca 5 min när jag hade panikångest skrev över en hel A4-sida om att jag bl.a. hade grava hjärnskador och diverse diagnoser. Ingen annan läkare eller terapeut/psykolog, varken före eller efter, har gjort den bedömningen. Psykiatrin är "rolig" på det sättet; man får olika diagnoser av olika läkare beroende på hur de är som personer (och om man ställer frågor som de inte vill/kan svara på). Hur eller varför diagnoserna försvinner lika plötsligt som de dök upp behöver aldrig motiveras, och ingen läkare har någonsin fel för alla har rätt att göra sin jävla "bedömning".

Men jag tror/hoppas att de åtminstone skulle kunna identifiera en akut psykos...
Citera
2018-12-05, 23:48
Medlem
Diagnosen kan ändras efter en tid men visst kan många läkare absolut ställa diagnos snabbt! Beror även på om du uppsökte vårdcentral eller en akutpsykiatrimottagning (psykakuten).

Hoppas du har fortsatt kontakt med vården och att det är en bra sådan som kan hjälpa dig! Fick du Samtalskontakt och/el medicin? Som sagt,- kan behövas en längre återkommande kontakt med dem för att se vad du har för problem och diagnos. Så småningom kommer du må bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in