• 1
  • 2
2018-12-05, 13:45
Medlem
JustZlatans avatar
Idag åt jag bönpasta av gröna sojabönor. Jag trodde att det skulle smaka ganska äckligt men det var fan i mig riktigt gott! Tyvärr är det ganska dyrt kilopris så jag tänkte göra det själv hädanefter. Det står på innehållsförteckningen att det är 100% sojabönor, alltså ingenting annat!

Hur gör man pasta på det sättet?

http://www.risenta.se/produkter/bone...ettuccine-gron
Citera
2018-12-05, 14:28
Medlem
Förmodligen blandas mjölet med vatten till en deg, tunnas ut och strimlas för att sedan torkas. Varför inte göra den "italian style" med ägg? Blir säkert ännu godare.
Citera
2018-12-05, 14:31
Medlem
Krusensnorres avatar
Du använder mjöl och vatten bara, vissa områden i Italien gör sin pasta helt äggfri. Exakta mängden vatten mot mjöl har jag inte i huvudet då jag alltid gör min med ägg. Men det kan inte vara svårt att kolla upp. Att köpa en pastamaskin kan jag också rekommendera.
Citera
2018-12-05, 14:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neoluddist
Förmodligen blandas mjölet med vatten till en deg, tunnas ut och strimlas för att sedan torkas. Varför inte göra den "italian style" med ägg? Blir säkert ännu godare.

Ja kanske ska prova det istället. Något säger mig att det annars kommer misslyckas.
Citera
2018-12-05, 17:08
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Du använder mjöl och vatten bara, vissa områden i Italien gör sin pasta helt äggfri. Exakta mängden vatten mot mjöl har jag inte i huvudet då jag alltid gör min med ägg. Men det kan inte vara svårt att kolla upp. Att köpa en pastamaskin kan jag också rekommendera.

Kan man använda okran till att göra bönpasta?
Citera
2018-12-05, 17:20
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vet inte vad det är. Men alla slags mjöl borde väl gå bra sålänge de inte är för grovkornigt, då blir det ett helvete att få degen bra och det kommer vara svårt att få den att hålla ihop.
Citera
2018-12-05, 17:22
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ja kanske ska prova det istället. Något säger mig att det annars kommer misslyckas.
Isåfall har jag ett väldigt enkelt recept:
X dl mjöl.
X ägg.
Inget vatten.
Börja med hälften av mjölet och blanda i resten efterhand, och ta din tid att jobba degen slät och fin.
Citera
2018-12-05, 17:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Okra är väl bra om man vill få något att klibba ihop eller göra en sås/soppa tjockare. Men tror inte det behövs i pasta.. I vanligt mjöl är det ju gluten som gör att pastan håller ihop och vill man få väldigt tunn pasta så skall man köra degen i en matberedare i 10 minuter eller knåda den i 20 (vilket är jävligt jobbigt) Degen skall vara väldigt "seg" och ha ett trådlikt utseende när man drar i den.
Citera
2018-12-05, 22:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vet inte vad det är. Men alla slags mjöl borde väl gå bra sålänge de inte är för grovkornigt, då blir det ett helvete att få degen bra och det kommer vara svårt att få den att hålla ihop.

Okra är det som blir över när man gör sojamjölk.

Citat:
Isåfall har jag ett väldigt enkelt recept:
X dl mjöl.
X ägg.
Inget vatten.
Börja med hälften av mjölet och blanda i resten efterhand, och ta din tid att jobba degen slät och fin.

Ska prova det.
Citera
2018-12-05, 22:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Okra är väl bra om man vill få något att klibba ihop eller göra en sås/soppa tjockare. Men tror inte det behövs i pasta.. I vanligt mjöl är det ju gluten som gör att pastan håller ihop och vill man få väldigt tunn pasta så skall man köra degen i en matberedare i 10 minuter eller knåda den i 20 (vilket är jävligt jobbigt) Degen skall vara väldigt "seg" och ha ett trådlikt utseende när man drar i den.

Okra är bra om man ska göra tempeh. Får se hur jag med bön pastan. Jag måste ju mala bönorna till pulver på något sätt.
Citera
2018-12-05, 23:58
Medlem
StigAllans avatar
https://duckduckgo.com/?q=okra&t=ffn...ages&ia=images
Min uppfattning om okra.
Citera
2018-12-06, 15:41
Bannlyst
Citat:

Tråden handlar om bönpasta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in