Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 11:16
  #1
Avstängd
För ca 1 år sedan så fick jag inte ta ett abonnemang på glasögon för att dom gjorde en kreditkoll och där sades det att jag har ett skuldsaldo, vilket jag inte förstod alls vad det innebar, men fick det förklarat efter något samtal att det var för att jag var sen med en betalning (som jag förövrigt inte hade en aning om, inga brev, påminnelser eller något alls) och jag betalade av den så fort jag såg den.

Hur som helst, även fast jag betalat av så säger dom att jag har ett skuldsaldo, som är som en anmärkning och det håller i 3 års tid, alltså i 2 år till. Jag har ringt kronofogden och UC (kreditupplysning om detta) och även gjort en egen kreditupplysning genom mina sidor på "minUC" och där står det inget heller.

https://imgur.com/a/aYqygLW

Som ni ser, ingenting där. Så jag börjar ju fan undra, jag får INGEN information från NÅGONSTANS vart fan jag har en anmärkning????
Citera
2018-12-05, 11:42
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
För ca 1 år sedan så fick jag inte ta ett abonnemang på glasögon för att dom gjorde en kreditkoll och där sades det att jag har ett skuldsaldo, vilket jag inte förstod alls vad det innebar, men fick det förklarat efter något samtal att det var för att jag var sen med en betalning (som jag förövrigt inte hade en aning om, inga brev, påminnelser eller något alls) och jag betalade av den så fort jag såg den.

Hur som helst, även fast jag betalat av så säger dom att jag har ett skuldsaldo, som är som en anmärkning och det håller i 3 års tid, alltså i 2 år till. Jag har ringt kronofogden och UC (kreditupplysning om detta) och även gjort en egen kreditupplysning genom mina sidor på "minUC" och där står det inget heller.

https://imgur.com/a/aYqygLW

Som ni ser, ingenting där. Så jag börjar ju fan undra, jag får INGEN information från NÅGONSTANS vart fan jag har en anmärkning????

Detta låter jäkligt konstigt. Historiskt skuldsaldo syns i 24 månader, medan en anmärkning syns i 36 månader. Har du inte haft skuldsaldot väldigt länge (vilket du borde ha märkt av..) bör historiskt skuldsaldo inte synas längre än anmärkningen.

Det låter helt otroligt att du fått ett skuldsaldo hos KFM utan att märka något. Var det det allmänna som hade en fordran (ex skatter och dyl)? Om inte, kan det vara så att glasögonföretaget även gjorde en intern kreditkoll som visade att du hade en försenad betalning hos dem eller hos deras moder/dotter/systerbolag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback