Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-17, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Bara det faktum att du på fullaste allvar använder uttryck som "bonnluffare" talar om vad du är för något. Annars kan man lyssna på ditt resonemang.
Dessutom vill jag se den resande som genom vanligt arbete tjänar ihop sitt levebröd. Det heter att dom är för "fina" för det, egentligen handlar det om att de oftast är för dumma för att klara av ett vanligt jobb.

Det finns folk av resande-släkt som är vettiga, dock är detta människor som inte skryter om det. Det du verkar prata om är folk som försörjer sig på att "randa", "pramma", "beckna tjor" och allt annat som ni gör pengar på. Det kallar inte jag hederligt arbete, det är slödder som pysslar med sånt här.

Hur många bönner tror du inte sysslar med kriminell verksamhet då?

Men MEJ veterligt så är det ytterst få resande som sysslar med ren kriminell verksamhet som knarkförsäljning, inbrott och rån, utan det är mer i en ekonomisk gråzon som resande i 2000-talet befinner sig, precis som politikerna och företagspamparna sysslar med.

Jag förstår inte vilka resande du pratar om, kan du säga vilket släkte du känner till?

Dessutom:

Varför skulle vi kalla bönner för något annat än bonnluffare när vi i 500 år blivit kallat för allt möjligt av bönnerna? Tvångssteriliserade ända in på 1970-talet.

Barn tvångsomhändertagna, familjer splittrade etc.

______

Jag, och vi andra skiter väl i vad du kallar hederligt arbete. Spring till ditt 8-16 jobb och slava åt någon annan du - jag bryr mig inte.

Med det sagt så finns det gott om resande som slavar åt bönnerna på vanliga jobb oxå. Det är deras val. Jag skulle dock aldrig göra det.
Citera
2008-08-21, 08:03
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Bara det faktum att du på fullaste allvar använder uttryck som "bonnluffare" talar om vad du är för något. Annars kan man lyssna på ditt resonemang.

"Bonnluffare" eller "bonne" var/är ett ord som på vårat språk heter buro, det är egentligen ett samlingsord för de som inte är resande, det är ett direktöversatt ord som användes från början att vara ett nedsättande sätt att tala om de som inte var resande. sedan har det hängt med och klingar fortfarande illa, dock inte på samma sätt som från början, jämför det med ordet "blatte", det används mest som nedsättande ord för folk från mellanöstern men används även på andra nationaliteter men då inte med samma illaklingande sätt.

Citat:
Dessutom vill jag se den resande som genom vanligt arbete tjänar ihop sitt levebröd. Det heter att dom är för "fina" för det, egentligen handlar det om att de oftast är för dumma för att klara av ett vanligt jobb.

Jag är resande och har ett vanligt arbete inom telefoni branschen, så det du säger stämmer inte. jag betalar mina räkningar i tid varje månad och har inte en skuld nånstans. Däremot om jag skulle hamna i knipa och verkligen behöva pengar så hade det inte varit några problem att kunna göra en del affärer för att få ihop kapitalet som behövs, att kunna prata för sig och tänka ekonomiskt är en viktig bit för en resande.

Citat:
Det finns folk av resande-släkt som är vettiga, dock är detta människor som inte skryter om det. Det du verkar prata om är folk som försörjer sig på att "randa", "pramma", "beckna tjor" och allt annat som ni gör pengar på. Det kallar inte jag hederligt arbete, det är slödder som pysslar med sånt här.

jag är av resandesläkt och har ALDRIG gömt undan det, jag är stolt över mitt ursprung och skulle aldrig förneka det. att kunna försörja sig på mindre nogräknade sätt är väl inte unikt för just en resande? det har med människosläktet att göra, inte resandesläktet.
Citera
2008-08-25, 01:18
Medlem
minschas avatar
http://www.resande.info.se/

Att resande som är blonda o blåögda (ja såna finns) skulle vara en utblanning av bönder stämmer inte. Finns de som släktforskat som har resande i båda led rakt bakåt som ändå är ljusa.
Endel släkter är ljusare än andra.
Jag upplever att Lindbergarna t.ex generellt är ljusare. Farmors morfar var av Lindberg och var rödhårig.
Så kan vara olika i olika släkter, men tattarblodet finns där endå, det avgörs inte på utseendet...

Jag tror att romano-blodet hållt sig väldigt bra sen ankomsten till sverige iaf

Har en farbror som är egenföretagare som det går väldigt bra för, han håller sig på rätt sida av lagen. Sen en till släkting som håller på med travhästar, också det är "hederligt" arbete. En annan jobbar som fotomodell, inget fel med detta, hon betalar också skatt... O vet en massa mer som inte fifflar med mer skit än bönnerna iaf...
Så nog finns det väl bra dinglare idag också!
Citera
2008-08-25, 02:04
Medlem
CJFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minscha
http://www.resande.info.se/

Att resande som är blonda o blåögda (ja såna finns) skulle vara en utblanning av bönder stämmer inte. Finns de som släktforskat som har resande i båda led rakt bakåt som ändå är ljusa.
Endel släkter är ljusare än andra.
Jag upplever att Lindbergarna t.ex generellt är ljusare. Farmors morfar var av Lindberg och var rödhårig.
Så kan vara olika i olika släkter, men tattarblodet finns där endå, det avgörs inte på utseendet...

Jag tror att romano-blodet hållt sig väldigt bra sen ankomsten till sverige iaf

Har en farbror som är egenföretagare som det går väldigt bra för, han håller sig på rätt sida av lagen. Sen en till släkting som håller på med travhästar, också det är "hederligt" arbete. En annan jobbar som fotomodell, inget fel med detta, hon betalar också skatt... O vet en massa mer som inte fifflar med mer skit än bönnerna iaf...
Så nog finns det väl bra dinglare idag också!

Då är vi nog lite avlägset släkt skulle jag misstänka. Kanske skulle ändra mitt nick till "Karo"

Apropå ostburgaren... De resande jag normalt träffar på beter sig i regel väldigt illa rent generellt. Det är också de individerna som "skryter" mest med sitt ursprung. Om vi tittar på de av resandesläkt som ändå sköter sig i samhället så märks det sällan på dessa vilken släkt de tillhör.
Alltså har jag mer eller mindre fått lära mig att de som skryter om sin tillhörighet oftast beter sig sällsynt illa, och är oftast inte speciellt begåvade, t ex daggare och bekar-släkter.

Ang WOAD så har du tyvärr en del drag av den stil som jag har svårt för, dvs prata nedsättande om "buro". Det blir liksom lite dubbelmoral i det hela.
Citera
2008-08-25, 02:19
Medlem
minschas avatar
Citat:
Då är vi nog lite avlägset släkt skulle jag misstänka. Kanske skulle ändra mitt nick till "Karo"

*ASG* Ja, det är ju ett vanligt svenskt hundnamn så varför inte?
Citera
2008-08-25, 02:33
Medlem
CJFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minscha
*ASG* Ja, det är ju ett vanligt svenskt hundnamn så varför inte?

Och minscha är ett namn för hyndor då...? Eller näe...
Citera
2008-08-25, 11:57
Medlem
minschas avatar
Citat:
Och minscha är ett namn för hyndor då...? Eller näe...

Mkt OT Men Karo ÄR faktiskt ett svenskt hundnamn, många döper sina små valpar till detta
Nu hoppas jag på att folk ska bli inspirerade av mina inlägg o börja döpa tikarna till Minscha, så Svensson kan gå ut med Karo o Minscha och ropa det högt utan att skämmas!

penna tji
Citera
2008-08-25, 13:36
Medlem
The-Deer-Hunters avatar
Tattare kallade man ett folk som kom till sverige på 1600-talet.
Man trodde att det var Tatarer från mongoliet. Men senare när de läst i gamla grekiska litteratur så fattade man att dom bara var zigenare.
Citera
2008-08-25, 15:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Deer-Hunter
Tattare kallade man ett folk som kom till sverige på 1600-talet.
Man trodde att det var Tatarer från mongoliet. Men senare när de läst i gamla grekiska litteratur så fattade man att dom bara var zigenare.

Att Tattare kallades pack är väl inte så konstigt, förr i tiden var jordägande bönder det finaste som fanns och folk utan egen mark var sedda över axeln.
Detta oavsett om man var av bondsläkt eller inte.
Klassamhället var rätt benhårt, långt fram i tiden.
Var man sedan resande utan ett hederligt yrke så sågs man som en sämre sorts folk och var man dessutom i lag med zigenare så var man sedd som en mycket dålig människa och det är väl inte för inte som skällsordet tattare har uppkommit.
Personligen trodde jag tattarna försvann med välståndet och urbaniseringen, men tydligen så finns det en och annan kvar.
Att zigenarna till största delen fortsätter att bete sig som svin är väl uppenbart för alla, om tattarna gör det...tja..vem vet...känner inte en käft som kallar sig tattare..och resande? det trodde jag folk kallades som reste i jobbet...
Citera
2008-09-01, 21:15
Bannlyst
Men vad är det för folk där kvinorna har stora kjolar där dom stoppar in oxfilè på Konsum? Och där männen alltid har fin-byxor och skjorta på sig?

där jag kommer ifrån kallas dom för finska zigenare, men dom pratar väl romani och är romer?

jag har finskt påbrå och när vi satt och pratade om detta folket i finland så vart det är jävla liv när jag sa finska zigenare.. dom gillade inte släkten att bli förknippade med
Citera
2008-09-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke!
Men vad är det för folk där kvinorna har stora kjolar där dom stoppar in oxfilè på Konsum? Och där männen alltid har fin-byxor och skjorta på sig?

där jag kommer ifrån kallas dom för finska zigenare, men dom pratar väl romani och är romer?

jag har finskt påbrå och när vi satt och pratade om detta folket i finland så vart det är jävla liv när jag sa finska zigenare.. dom gillade inte släkten att bli förknippade med
Det är väl inget fel med att var uppklädd men zigenarmodet står lite stilla i tiden. Har också finskt påbrå, men jag känner inte så mycket samhörighet med finska zigenare.

För ett par veckor sen var jag inne i en ICA-butik och medan jag stog och plockade godis dök det upp tre zigernare - en man och två kvinnor. De gick direkt till kassan och ville köpa cigaretter eller nått och en av kvinnorna försökte blåsa kassörskan och när skojeriet misslyckades blev det sabla liv; inte från de anställda utan från zigenarna själva. Först skulle de aldrig handla där igen och sen så skulle de komma tillbaka med 10 zigenare, men det vara bara tomma hot.
Citera
2008-11-03, 22:15
Medlem
jim123123s avatar
Citat:

Apropå ostburgaren... De resande jag normalt träffar på beter sig i regel väldigt illa rent generellt. Det är också de individerna som "skryter" mest med sitt ursprung. Om vi tittar på de av resandesläkt som ändå sköter sig i samhället så märks det sällan på dessa vilken släkt de tillhör.
Alltså har jag mer eller mindre fått lära mig att de som skryter om sin tillhörighet oftast beter sig sällsynt illa, och är oftast inte speciellt begåvade, t ex daggare och bekar-släkter.

Ang WOAD så har du tyvärr en del drag av den stil som jag har svårt för, dvs prata nedsättande om "buro". Det blir liksom lite dubbelmoral i det hela.
du gör nog rätt i att parra lav diron racklar butt ful,du är nog ingift eller något,du far med mycke ont prat inte det vanliga rasist pratet,utan du går lite djupare skäller för öknamn,inga utomstånde känner till öknamnen! oj oj om dom får reda på det i din bekantskap,då räcker det nog inte med att byta namn "karo"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in