Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 08:33
  #13
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enkelt. Dennis.

https://www.google.se/search?q=denni...WdEwAK7DOZz_jM
Älskade TV-serien Dennis när det gick på sommarlovet. Hade några tidningar med. Vet du hur länge tidningen överlevde?

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Bamse såklart!
Sedan kalle, serieparaden,Gustav,Nisse(gustav rip off), ghostbusters, hulk. I den ordningen.
Nisse ja! 😊 Han var dock väldigt snäll?
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Först Turtles, sedan i vuxen ålder Preacher
Tips: Läs Image's Turtles. Det är som en blandning av Preacher och gamla Turtles. Rå som bara den. Om du fortfarande läser serietidningar det vill säga
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Kapten Miki ca 1955
https://www.google.se/search?q=kapte...w=1280&bih=920
Fina omslag. Läste du serietidningar långt efter 55 med? Och fortsatte du läsa cowboijsar-serier? Läste en del Blueberry, men dessa album släpptes långt senare. På 60-talet tror jag.
Citera
2018-12-05, 08:34
  #14
Medlem
Ksoksos avatar
Finn och fifi var inkörsporten
Citera
2018-12-05, 08:38
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Älskade TV-serien Dennis när det gick på sommarlovet. Hade några tidningar med. Vet du hur länge tidningen överlevde?

T.o.m. 1970 tror jag. Eller en bit in på 1970 i alla fall.
Citera
2018-12-05, 08:57
  #16
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Älskade TV-serien Dennis när det gick på sommarlovet. Hade några tidningar med. Vet du hur länge tidningen överlevde?


Nisse ja! 😊 Han var dock väldigt snäll?

Tips: Läs Image's Turtles. Det är som en blandning av Preacher och gamla Turtles. Rå som bara den. Om du fortfarande läser serietidningar det vill säga

Fina omslag. Läste du serietidningar långt efter 55 med? Och fortsatte du läsa cowboijsar-serier? Läste en del Blueberry, men dessa album släpptes långt senare. På 60-talet tror jag.

Jodå läser fortfarande vissa typ Herman hedning m fl smaken förändras ju med åren
Citera
2018-12-05, 09:02
  #17
Moderator
Popesizes avatar
Oj... Det måste nog ha varit Bamsetidningen.
Men sen så växte jag upp i ett hem fyllt med serietidningar. Brorsan prenumererade på Fantomen och senare även Larson-tidningen. Han hade dessutom en massa album med Tintin och Lucky Luke. Morsan eller farsan hade en massa gamla Dennis-böcker/pocketar. Det fanns alltid en serie att läsa.
Hos "extrafamiljen" fanns det Kalle Anka i drivor

Hyperboliska uttryck kanske. Men som liten knodd på 4 år som hade lärt sig läsa, så var det så det kändes.
Citera
2018-12-05, 13:04
  #18
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Tips: Läs Image's Turtles. Det är som en blandning av Preacher och gamla Turtles. Rå som bara den. Om du fortfarande läser serietidningar det vill säga

Yes. Läst även den och JA, jag läser fortfarande serietidningar - Just nu läser jag Unknown Soldier och Fables.
Citera
2018-12-05, 20:28
  #19
Medlem
Ördögs avatar
Jag tror faktiskt de första seriefigurer jag lärde känna var Snobben med kumpaner. Jag bör ha varit fyra år då jag upptäckte några (finskspråkiga) Snobben-samlingar i mina föräldrars bokhylla, och även om jag läste långsamt och naturligtvis knappt begrep ett jota av det filosofiska innehållet, blev jag fascinerad.

Något år senare bör jag ha stiftat bekantskap med riktiga serietidningar - Kalle Anka förstås, samt Hacke Hackspett och Pellefant. Även Rasmus Nalle samt Mumintrollet fanns bland de serier jag läste innan jag började skolan. Bamse minns jag så klart också, men konstigt nog bara från tecknade tv-filmer och bilderböcker.

Till min barndoms seriefavoriter hörde även en skapelse som är helt okänd i Sverige, Kieku ja Kaiku, tecknad av Asmo Alho. En av de mest långlivade finska serierna, tillkommen redan 1931 och avslutad först med Alhos död 1975. Den publicerades i damtidningen Kotiliesi ("Hemmets härd") som både min mormor och mor läste, och gamla ensides-episoder gick i repris i blaskan under flera år.

K&K är en serie som för ett antal generationer finska barn haft samma betydelse som Spara och Slösa i Sverige. Likt den svenska serien har även K&K ett uppbyggligt budskap att man ska vara sparsam och snäll och flitig. Huvudpersonerna är två förmänskligade tuppar (namnen är bildade av kiekua som betyder "gala" och kaiku som betyder "eko") samt deras griskompis som bara heter Possu, "Grisen". Även resten av figurgalleriet är djur med människokroppar.

Likt S&S saknar K&K pratbubblor, utan teckningarna kompletteras av ett rimmat verspar i varje ruta. Verserna diktades under största delen av seriens historia av bestsellerförfattaren Mika Waltari, mest känd för romaner som Sinuhe egyptiern. De fyndiga raderna med sina fylliga trestaviga rimord är roliga även idag. Eller vad tycker ni finskkunniga om det här exemplet från länken nedan?
https://www.lambiek.net/artists/a/alho_asmo.htm
https://www.comicartfans.com/gallery...p?piece=941016
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-12-05 kl. 20:39.
Citera
2018-12-05, 23:20
  #20
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Bamse såklart!
Sedan kalle, serieparaden,Gustav,Nisse(gustav rip off), ghostbusters, hulk. I den ordningen.

Jag kan inte låta bli att påpeka att Nisse (Heathcliff på engelska) debuterade i serieform år 1973, fem år före Gustaf. Men om man bekantat sig med serierna i "fel" ordning så är det lätt att se den äldre serien som en rip off.
Citera
2018-12-06, 09:04
  #21
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag tror faktiskt de första seriefigurer jag lärde känna var Snobben med kumpaner. Jag bör ha varit fyra år då jag upptäckte några (finskspråkiga) Snobben-samlingar i mina föräldrars bokhylla, och även om jag läste långsamt och naturligtvis knappt begrep ett jota av det filosofiska innehållet, blev jag fascinerad.
Jag blev mest skrämd av Snobben. Tyckte barnen var konstiga och att den där flickan med mörkt hår hade skrämmande temperament.
Samt var det synd om Snobben som sov på den lilla hundkojans tak.
Snobben var tok för avancerat för mig som liten knott
Knasen däremot "läste" jag för farsan gjorde så och det kändes vuxet.
Citera
2018-12-09, 08:01
  #22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Och desutom..

Mammas Madtidningar
Den vedervärdigt tråkiga Pelle Fant
Och Seriparaden
Citera
2018-12-09, 08:10
  #23
Medlem
BullensPilsners avatar
Det började med Kalle Anka, tidigt 60-tal, bara ett par år gammal så läste mina föräldrar den för oss barn. När jag lärt mig läsa själv blev det Tarzan, Fantomen, Rip Kirby, Tintin, Asterix mfl. Älskar tecknade serier och har även haft ett par egna publicerade.
Citera
2018-12-09, 11:56
  #24
Medlem
hugTracersbutts avatar
Hade tillgång till massa gamla Knasen och Kalle Anka + Tintin, Gaston, Asterix och sådana serier som de flesta läste - antar att det var där min kärlek till tecknade serier började, speciellt med serier som Tintin och Gaston som var väldigt vältecknade, man förstod att det var ett slags hantverk. Sedan när man blev lite äldre (runt 11) blev det lite mer "vuxna" serier, t.ex. i tidningar som Magnum, började även då få upp ögonen för amerikanska serier från Marvel/DC och diverse mer udda serier - I princip det mesta man kunde få tag på.

Jag fick inte så mycket nya serietidningar/album (fast det kanske var mest för att om jag ville ha något under den perioden var det ändå videospel som gällde), utan jag läste mest serier från 70, 80-talet trots att jag var en 90's kid så det har hängt kvar lite, min favoritperiod är 70, 80 eller serier från ännu tidigare årtionden.

Det är nästan bara manga jag läser mycket nytt eller Spider-Man som jag har hängt med till nyligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback